Dela sidan:

När vi nu ändå försöker städa hos medieföretagen kan vi väl lika bra göra det ordentligt

”DÖD EFTER POLISJAKT. Man försökte köra på polisman – sköts ihjäl. Se dramatiska vittnesfilmen i Expressen TV.”

När vi nu ändå försöker städa hos medieföretagen kan vi väl lika bra göra det ordentligt?

Facebook visade i förra veckan prov på hur man kan agera om man har monopol på en marknad.

Detsamma gäller Google som ”inte verkar veta” hur de ska hantera det faktum att främlingsfientliga förespråkare använder deras plattformar för att sprida sitt budskap.

Det blir intressant att följa utvecklingen kring detta.

Jag tror att varken användare eller annonsörer är i fas att lämna  Facebook än på ett tag, även om Aftonbladet skriver att var tredje användare i Sverige har övervägt att stänga ner sitt konto.

Användare av det skälet att det inte finns något riktig bra alternativ till kombinationen av nätverkande skvallerplats och speakers corner.

Annonsörerna av det skälet att användarna finns där.

Klart är dock att Facebook fått sig sin första rejäla förtroendetörn i och med ”läckaget” till Cambridge Analytica.

Och att Googles strutsmentalitet skapar alltmer irritation.

Lika klart är att de traditionella, journalistiska medierna vädrar blod hos datadrakarna som slukat stora delar av såväl konsument- som reklammarknaden.

Jag vill vara tydlig med att jag tycker att granskande och källkritisk journalistik är en av våra viktigaste samhällspelare.

Och det gläder mig att se hur aktörer från denna sida mediebranschen för första gången verkar kunna samarbeta i kampen mot datadrakarna nu när de synkat sina drev.

Med det sagt vill jag föreslå att när nu kraven på ett bättre Facebook och ett bättre Google är uppe på bordet vore det klädsamt om även de traditionella medierna tittade sig i spegeln.

Igår morse var det första jag såg på mobilskärmen denna notis:

Och jag tänker såhär: Om det stämmer som Mark Zuckerberg säger att Cambridge Analytica kommit åt deras data utan hans vetskap lär det knappast vara samma sak på kvällstidningen.

Just det här Exemplet ovan blev Expressen, men det kunde lika gärna ha varit någon annan klickjagande redaktion.

Att lägga ut en artikel som denna samt pusha den med sina notiser sker definitivt inte utan en ansvarig utgivares vetskap.

Jag har svårt att se att det vanliga argumentet ”allmänintresse” håller som skydd för ett beslut att publicera den här typen av innehåll.

Som inga barn eller ungdomar med en smartphone kan låta bli att klicka på, eftersom de inte lärt sig stå emot ryggmärgsreflexen att få se, även om beteendet är lika förkastligt som tittköer vid bilolyckor.

Ett beteende som Nils Andersson Wimby skrev om här för lite drygt en månad sedan: https://www.resume.se/blogg/nils-andersson-wimby/2018/02/13/lyckan-nyttan-och-mobilberoendet/

Så – låt oss städa alla rum när vi nu ändå är igång så kanske vi kan få en mer hållbar mediemarknad.

  1. Låt bli att missbruka vår data.
  2. Säkerställ rutiner som motverkar publicering och spridning av odemokratiskt och hatiskt innehåll.
  3. Reclaim the ansvarig utgivares moraliska kompass i klickjournalistiken.

Behöver det egentligen vara så mycket krångligare än så?