Dela sidan:

Den som med i leken är…

Onsdag morgon.

På skärmen som fyller scenen ser vi rymden med stjärnfall, konstiga raketer och logotyper från arrangörer, partners och sponsorer.

Det är dags för GroupMs årliga seminarium NextM, vilket öppnas av moderatorn Maddy Savage och nytillträdde GroupM-VDn Martin Hugosson.

Sammanlagt 1200 personer spenderar minst en av seminariets två dagar på Münchenbryggeriet.

Stämningen är hög och många gör liknelsen till en gigantiskt klassfest för att beskriva hur kul det är att träffa så många gamla vänner på ett och samma ställe.

Det sociala har en viktig roll i upplevelsen av dagarna, men ännu viktigare är som namnet antyder att vi nu ska få ta del av hur framtiden kan se ut när det kommer till teknik och marknadskommunikation.

På scenen ger Martin sin beskrivning av vad som kommer att hända de kommande dagarna och han prickar precis vad det handlar om:

”Vi vill att detta ska vara inspirerande, fantasifullt och lekfullt.”

Jag fastnar för ”lekfullt”.

Det gör mig glad.

Och det där med lek återkommer från åtminstone en av talarna under seminariet.

Som säger att ingen gång är vi så kreativa som i leken.

Där finns essensen i varför det är så otroligt viktigt att den kreativa näringen inte fastnar i allvaret.

Resumés utmärkta upprop och följetong #baramänniska är otroligt viktigt.

Inte bara för människors hälsa, utan lika mycket för vår utveckling.

Den som inte har tid att leka går miste om kreativitetens viktigaste näringsämne.

Det här förstår inte såna som tycker att minipingisbord inte har på en arbetsplats att göra.

”Det här är väl ändå en arbetsplats.”

Eller de som stör sig på kollegor som ”är barnsliga”.

”Vi jobbar faktiskt här.”

Eller annonsörer som pressar priser tills det krävs att man har 100% kundtid för att ens gå breakeven – men inte vill betala för odefinierat tankearbete.

”Exakt vad har du gjort under de här 10 timmarna som står uppsatt som idéarbete?”

Det är ingen slump att de bästa idéerna kommer när hjärnan får slappna av från en uppgift den varit fullt koncentrerad på att lösa.

Många har också lärt sig att de bästa idéerna kommer när de gör något annat än fokustänker på uppgiften.

Tar en promenad, dusch, går på bio eller precis när de ska somna.

Det är helt enkelt lättare att det kommer tankar som är utanför boxen när vi faktiskt är utanför boxen, och låter vårt undermedvetna hjälpa till i processen.

I läkemedelsindustrin är det ett tecken på begynnande kris om ett företag ligger på under 20% i FoU.

I kommunikationsindustrin heter FoU kreativitet, vars viktigaste näringsämne heter lek.

Och det borde vara ett tecken på begynnande kris hos den annonsör som inte kräver att minst 20% av byråns tid för annonsören läggs på kreativitet och lek.

I alla fall för den som tänker långsiktigt.

Som inser att leken är viktig för kreativiteten och måste få sin tid.

Som vill ändra attityder och värderingar.

NextM bjöd som Martin utlovade på en hel del lekfullhet i år, då publiken bland annat fick frågan om hur många som var beredda att köpa en one-way-ticket till Mars (jo, det sträcktes upp ett fåtal händer i luften).

Samtidigt var det befriande att man i år hade bjudit in talare som tydligt pekade på teknikutvecklingens baksidor:

  • Lysande cyborg-antropologen Amber Case som talade om Calm Technology och vikten av att teknik inte ska avbryta – se henne på Ted Talks!
  • Engagerade missionären Aral Balkan som uppmanade alla som jobbade på företag vars verksamhet går ut på att sälja data om människor att säga upp sig.
  • Och skarpe säkerhetsexperten Mikko Hyppönen som berättade om effekterna av virus i en värld av IoT.

Sammanfattningsvis får sägas att innan AI har tagit över jorden är det människan som driver utvecklingen.

Och apropå lek:

”Den som med i leken är får leken tåla”, tål att tänkas på när vi skapar vår framtid – både på ett globalt och ett individuellt plan när vi godkänner cookies och policies som samlar all data vi lämnar efter oss medvetet och omedvetet.