Dela sidan:

Hurra – nästa vecka vänder det!

Nästa vecka är det dags.

GDPR.

Det verkar när jag lyssnat runt lite som att, trots att det varit branschens vanligaste ord senaste 12 månaderna, inte alla är helt säkra på att de har full koll på att de har allt på plats inför den 25:e maj.

Men jag kan ha fel. Det har hänt mer än en gång förut.

Jag tänker dock att det viktigaste med GDPR inte är att alla har allt på plats just den 25:e maj.

Det viktigaste är att detta blir starten för då människors antipati för reklam börjar vända.

När företag inte längre kan spåra, jaga, retargeta och peppra målgrupper med dumma erbjudanden hursomhelst.

Utan tvingas tänka till och börja vara kreativa igen.

På kvällen den 31 juli 2009 hade jag och en kollega förmånen att vara inbjudna till Telias huvudkontor i samband med att den första iPhonen började säljas i Sverige.

Då utgjorde mobiltrafiken 0,7% av den totala webbtrafiken.

Vilket är detsamma som att vi tänker oss en fullsatt Friends Arena = 50000 människor och av dessa hejar 49650 personer på lag A medan 350 personer hejar på lag B.

Idag har de där 0,7% blivit över 50%.

Mer än varannan åskådare har börjat heja på lag B.

På mindre än tio år har vi ändrat vårt beteende och det har gått så fort och varit så självklart att de flesta av oss inte ens tänker på det.

Lika lite som de flesta av oss hade svarat att framtidens mobil borde vara en utan knappar och med ett batteri som inte håller mer än en dag om vi hade fått frågan 2008.

Verklig produktutveckling, sådan som ändrar beteenden, skapas inte utifrån vad människor säger att de skulle vilja ha.

Den skapas av någon som har förmågan att läsa av beteenden och behov – och har fantasin att komma på en lösning för dessa som är fundamentalt bättre än allt som redan finns.

Som Steve Jobs gjorde ett flertal gånger. (Vad otroligt mycket han har påverkat vårt samhälle.)

Som Carl och Bertha Benz gjorde i slutet av 1800-talet när människor skulle svarat ”snabbare hästar” om de fått frågan hur de skulle vilja kunna ta sig snabbare från plats A till B.

Om marknadsförare nu börjar titta på data på samma sätt som ovan nämnda uppfinnare tittade på behov och beteenden kanske vi rent av skulle få reklam som ger bättre effekt – och uppskattas mer.

Jo, det görs redan reklam där kreatörer fått möjlighet att ta del av relevant data och med fantasins hjälp skapa oväntade budskap som skapar såväl handling som positiva tankar.

Uppskattningsvis ungefär 0,7% närmare bestämt.