Dela sidan:

Frisyren som lurade alla

Det närmar sig fotbolls-vm.

”Suck” tänker vissa, ”Hurra” tänker andra. 

Jag tänker på en av världens mest lyckosamma skenmanövrar och funderar på varför det inte görs mer sådana insatser i affärs- och marknadsföringssammanhang.

Det handlar en historia värd att berätta igen om ”gamla Ronaldo” och hans gräsliga frisyr under vm 2002. 

För den som inte minns den bifogar jag en bild, så att ni kan bilda er en egen uppfattning.

I en tid då fotbollsidolers status som modelejon stod på topp dyker alltså en av världens bästa fotbollsspelare upp till vm med en frisyr som är så ful att det blir en snackis.

Vad få visste fram till för ungefär ett år sedan var att detta var en högst medveten strategi från Ronaldo. 

Frisyren tog nämligen helt fokus från hans tidigare skada, vilken fram till dess hade analyserats utan och innan av all världens fotbollsjournalister och förståsigpåare. 

Nu kunde Ronaldo få lite lugn och ro kring sin fysiska status, han kom igång ordentligt och lämnade slutligen VM som turneringens bästa spelare, skyttekung och världsmästare.

Maken till lyckad skenmanöver får man leta efter.

Vilket fick mig att tänka vidare kring att det skulle vara intressant att se fler skenmanövrar i affärs- och marknadsföringssammanhang.

Grundprincipen att på Joe Labero-vis säga ”titta här” och vifta med ena handen över huvudet så att ingen ser vad som görs med andra handen långt ned borde inte vara helt omöjlig i branscher där konkurrensen är så pass hård att man bevakar varandras minsta steg.

Kanske journalistik-baserade medier vs Google och Facebook?

Kanske Telia vs Tele2? 

Eller varför inte mellan utomhusbolagen som ständigt slåss om såväl ytor som reklamintäkter?

Det hade varit roligt att tänka tanken att DDBs klassiska Avis-kampanj ”We try harder” var en slags skenmanöver.

Att när Avis satte sin berömda slogan ”We try harder” var det kanske inte framförallt just detta de ville att kunderna skulle börja tänka på.

Utan att deras konkurrenter i allmänhet och marknadsledaren Hertz i synnerhet inte brydde sig lika mycket om sina kunder.

Så var det ju dock inte och närmre ett exempel än så har jag inte kommit när det gäller specifikt reklam. 

Därför frågar jag även här i bloggen om det är någon som har något bra exempel på reklam som varit en skenmanöver? 

Skriv det isåfall gärna i ett mail till Resumé alternativt i kommentarsfältet på deras eller min Facebook eller LinkedIn där jag lägger upp mina blogginlägg.