Dela sidan:

Var det bättre förr? Eller var det du som var bättre förr?

Hösttermin och dags att koppla på jobbhjärnan igen.

I sommar har den inte ansträngt sig.

Inte kunnat.

Den, liksom kroppen i övrigt, försatte sig i dvala när klimatet från medelhavet bestämde sig för att flytta till Sverige.

Inte desto mindre har jag ägnat mig åt att läsa Hans Roslings inspirerande bok Factfulness.

Hans, vars livs mission var att med hjälp av data påvisa att världen blir bättre.

I motsats till vad de allra flesta tycker och tror:

Att det var bättre förr.

Tillsammans med medförfattarna Anna och Ola radar Rosling upp bevis på bevis för å ena sidan att utvecklingen går åt rätt håll, och å andra sidan att vi människor tror att det är precis tvärtom.

Bland annat beroende på att vi älskar att måla upp bilder i svart eller vitt.

Antingen eller.

Han har döpt detta fenomen till Gap-insikten.

-Läs boken om du inte har gjort det!

Tillbaka till jobbhjärnan.

Jag har haft förmånen att inte känna börja-jobba-efter-semestern-ångest på så många år att jag inte minns om jag någonsin känt det.

Det är lika kul som stimulerande med uppstarter.

För mig är det lika med möjligheter.

Men så dök ett meddelande upp häromdagen – som min messenger markerat som ”filtrerat” och lagt i någon slags spamkorg.

Och som visade sig vara ett uppskattande hälsning från Göran Åkestam, skrivet i oktober 2017 (!)

Det gav mig lite ångest.

Jag hade fått ett meddelande från Göran för 9 månader sedan och inte svarat = dålig stil.

Inte minst för att Göran är en av mina absoluta förebilder, med sin skarpa hjärna, briljanta penna och föredömligt sympatiska sätt.

Till min stora glädje uppskattade Göran mina inlägg här och han skrev också en lika självklar som klok tes apropå de som menar att det var bättre förr: Kanske är det så enkelt att ”Du var bättre förr” när du tänker att ”Det var bättre förr”.

Jag köper den rakt av.

Visst går det att peka på fenomen och delar i utvecklingen som för närvarande på riktigt är dåligt, men smaka på: ”Du var bättre förr”.

Inget man vill förknippas med.

Ett av mina favorituttryck när det gäller utveckling är ”you can’t push the river” – och digitaliseringen har skapat många floder som forsar fram.

De av floderna som leder till ett hav av nöjda konsumenter ska man definitivt inte försöka stoppa.

Konsumtionsfloderna.

Bättre då att se hur man bäst surfar på dem, eller kanske hur man kan bli en del av floden eller havet de leder till.

Så se till att ta med dig sommarkänslan in i höstterminen, försök hitta några bra vågor att surfa på.

Då håller du dig ifrån att bli en av dem som var bättre förr.

Annars är ett bra knep att försöka tänka tvärtom.

Vilket osökt för tankarna in på en reklam jag alltid tyckt varit toppklass, för vars varumärke jag är lojal och produkter jag inte kan låta bli att köpa.

Apple. Think Different.

Trots att de under många år dömts ut på temat ”de var bättre förr” kunde vi läsa att de härom veckan var det första företag med ett börsvärde på över 1000 miljarder dollar.

1. De tänker annorlunda – och alltid med användaren i fokus.

2. De kan konsten att få försäljning och varumärkesbyggande att bonda.

3. De vägrar vara de som var bättre förr. De ser hela tiden framåt.

Det var inte bättre förr – eller du som var bättre; det bästa ligger framför den som förmår tänka utanför ramarna, är kapabel att skilja långsiktig strategi från kortsiktig taktik, och klarar av att se differensen mellan marknadsföring och försäljning.

-Tack Göran!