Dela sidan:

Anpassa. Förändra. Eller dö.

Mindre än en vecka kvar till valet och Aftonbladet har precis skrivit om Sossarnas nedgång – sämsta opinionssiffrorna någonsin.

Annie Lööf frustar ”Framåt” från affischer på stan.

Ulf Kristersson tar hjälp av Felix Herngren för att kopiera (?) den roliga filmen om Moderaternas Mattias Karlsson i Norrbotten. Där gick den under temat ”HjälpIda” (Mattias fru) och är klart bättre än kopian.

Hursomhelst, partierna gör väl så gott de kan.

Att säga rätt och anpassa sig till vad ”folk vill ha”. Förändra sig för att bli relevanta.

För att överleva.

Tyvärr går det, med undantag från det ”yngsta” partiet i gänget, inget vidare.

SD, som lyckats med just att anpassa sig.

Jag undrar om de andra partierna på allvar funderat över varför.

Anpassa. Förändra. Eller dö.

Vad gäller medierna undrar jag så samma sätt om de mer etablerade har funderat på varför de ”yngre” är bättre på att anpassa sig till vad folk vill ha.

SAS-Janne Carlzon hävdar i DI-podden ”Förnuft och känsla” att det inte går att bedriva en verksamhet som inte bidrar med kundnytta.

Jag tänker att om de yngre (nyare) medieföretagen av användarna upplevs som kundnyttigare är det ju detta de äldre måste attackera.

Det behöver inte vara svårare än så.

Eller, så är det precis så svårt.

Strategin kan ju inte vara att bli bättre på det man redan gör.

En strategi bör ju ledas av förändring eller anpassning eller omställning.

Helst alltihop.

Med målet att bli kundnyttigare än den som för stunden vinner mest marknadsandelar.

Låt mig exemplifiera: när SonyEricsson och Nokia tävlade om att förbättra vad de redan gjorde kom Apple med iPhonen.

Samsung var snabba att anpassa sig – och ger Apple en rejäl match.

När tv-kanalerna tävlade om att ha bästa tablån kom Netflix och HBO med ”se vad du vill, när du vill-konceptet”.

När näthandeln börjat med ”fri leverans och fria returer” syns resultatet på köpcentrens parkeringsplatser och vi får läsa om butikskedjor som tvingas till rekonstruktion.

Kundnyttigast vinner.

Anpassa. Förändra. Eller dö.