Dela sidan:

Framtiden tillhör marknadsförarna!

Någon gång under tidigt 90-tal brukade byrå-vd:n köra sin bil genom Humlegården när han skulle från kontoret och hem.

”Det gick ju snabbast så.”

Det kostade 8000kr för en annonsör att få loggan i annonsens nedre vänstra hörn att flyttas två centimeter.

En stor tidning fyllde ett flygplan med byråmänniskor och annonsörer för att åka utomlands och spela en golfrunda över dagen.

Det första vet jag är sant. Det andra är möjligen en smula överdrivet. Det tredje skedde mer än en gång – och liknande aktiviteter gjordes av andra medier.

Poängen är att detta var en period då reklambranschens status var på topp. Och marknadscheferna var ”Kungar”. 

Det var också en period då antalet KPI:er/möjligheter att mäta reklamen var betydligt färre och de stora impact-kampanjerna som nådde ”alla” betydligt fler.

I går arrangerade Resumé för första gången ”Framtidens marknadsavdelning” – och det var slutsålt redan en vecka innan konferensen.

Det blev en mycket inspirerande dag späckad med intressanta talare och idel ädla marknadsavdelningar i publiken.

Intresset för att få tips, idéer och inspiration kring hur man ska tänka för att vara en vinnare i framtiden är helt klart mycket stort.

Och även om vissa av de strategier vi fick ta del av bygger på att man inte ska ha en ”marknadsavdelning”, är det tydligt att marknadsförare är på väg att återfå sitt självförtroende – och sin status. 

Jag gillart!

Om vi konstaterar att även marknadschefer (och -avdelningar) hade en peak samtidigt som reklamarnas dito har de sedan dess haft det desto tuffare.

I mitten på 90-talet började inköpschefernas intåg på marknadsavdelningarna och det som tidigare sågs som en investering började i allt högre utsträckning definieras som en kostnad. 

Jobbet som tidigare primärt hade handlat om att skapa marknadsföring som syftade till att underlätta försäljningsarbetet (bygga varumärke) kompletterades med att innefatta en hel del företagsekonomi och förmågan att bevisa return on investment.

Därefter började digitaliseringen ta fart och på bordet landade allt oftare frågor som tidigare hanterats av IT-chefen.

Parallellt med inköps- och IT-fokus vädrade försäljningscheferna blod och menade på allt fler ställen att investeringarna gjorde mer nytta hos dem än hos marknadsförarna.

Till marknadsavdelningens uppgifter adderades så även att kunna bevisa de kortsiktiga effekterna av marknadsinsatserna.

När det så småningom stod klart för alla digitaliseringen möjliggjorde att hela branscher kunde stöpas om från grunden (och man började prata om disruption) gällde det för marknadsavdelningarna att bli mer innovativa än utvecklingsavdelningen för att inte budgeten skulle flyttas från marknadsföring till produktutveckling.

Tusan vet hur ”Framtidens marknadsavdelning” ser ut, men tre saker blev väldigt klart för mig under Resumés konferens:

  1. Om det är någon funktion/roll som klarat av att anpassa sig till tuffa förändringar på kort tid så är det marknadsfunktionen. 
  2. ”Kungarna” har ersatts av ”Drottningar”, vilket är ett tydligt tecken i tiden på vilka som är bäst på att klara av förändring.
  3. It’s all about people. I alla bidrag vi i juryn fick läsa, av alla talare på scenen som griper tag, blir det så otroligt tydligt att bra människor tycker om att jobba med bra människor.

Vad som menas med ”bra människor” låter jag bli att definiera, då det betyder olika saker för oss alla. 

Men ett citat från David Sandström (på Klarna) kanske förtydligar det något: ”En stor del av mitt jobb handlar om att skydda de som kan något från de som inte kan något.”

Det gryende ökade självförtroendet känns lika rättvist som välkommet! 

Heja marknadsförarna!