Dela sidan:

Flyger humlan även 2019?

“Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.”

Det var på 1930-talet som ett antal fysiker på universitetet i Göttingen i Tyskland konstaterade att humlans cirka 200 vingslag i sekunden inte gav tillräckligt med lyftkraft för den tunga kroppen.

Ändå kunde humlan bevisligen flyga.

Hur detta var möjligt förblev en gåta fram till 1996 då fysiker på universitetet i Cambridge till slut lyckades förklara hur det går till.

De upptäckte nämligen ett aerodynamiskt fenomen som enkelt uttryckt orsakar små virvlar vid vingspetsarna vilket ökar lyftkraften tillräckligt för att de bumblande bjässarna ska kunna flyga.

Skönt för fysikerna och för alla som inte riktigt kan slappna av om de inte kan räkna sig fram till lösningen.

Som anser att ”det som inte mäts ska man inte räkna med”.

Ett uttalande jag inte helt köper.

Såhär mot slutet av året har jag suttit många gånger med min skicklige ekonomichef på MEC och slipat på siffrorna till det årsresultat vi rapporterade till cheferna i utlandet.

KPI:er som skulle uppfyllas på både bredden och längden.

”Ratios” (det vill säga ”kvoter”) på alla ledder mellan omsättning/intäkt/personalkostnad/lönekostnad/antal pitcher/antal vunna pitcher/antal förlorade pitcher/antal förlorade kunder/personalomsättning och så vidare.

Allt för att det skulle gå att se hur verksamheten mådde, mer än bara vinstmässigt.

Jag ska erkänna att vi inte brydde oss jättemycket om alla de där kvoterna, men desto mer om att göra allt vi kunde för att leverera det resultat vi hade sagt att vi skulle leverera.

När det så blev diskussion om något av alla ratios var det bara att börja argumentera för varför vissa saker var viktigare än andra och att inte alla siffror har samma värde.

Vi kryssade oss fram och lyckades skapligt med att argumentera mot de anställningsstopp och neddragningar som vissa ratios vissa år pekade på.

I en verksamhet som bygger på människor finns det värden som inte alltid går att räkna , men som är nödvändiga att kunna räkna med för att lyckas.

Lite som det här med reklam.

Och jag tänker att det är med reklam som det är med humlans flygförmåga – vi har alltid vetat att den fungerar.

Skillnaden mellan humlans flygförmåga och reklam är dock att reklam inte är naturvetenskap.

Vilket innebär att ingen kommer att kunna upptäcka den naturlag som förklarar det exakta förhållandet mellan orsak och verkan i den optimala reklamen.

Reklam bygger på kommunikation som bygger på beteendevetenskap som handlar om mänskligt beteende som är föränderligt.

Vad vi däremot kan göra är att mäta vad vi vill åstadkomma med vår kommunikation samt identifiera vilka förbättringspunkter som ger vilken effekt.

Det finns som sagt de som säger att ”what you don’t measure doesn’t count”.

Dessa personer är ofta bra på att räkna, men har inte förstått hur kommunikation fungerar.

Sen finns det de som är bra på att räkna OCH som förstår hur kommunikation fungerar.

Min spaning är att det är de företag som jobbar enligt den sistnämnda principen som liksom humlan orkar flyga även 2019 – även om motvinden blåser orkan.