Dela sidan:

Det kom ett mail

Från SAS. 

”Hjälp oss att bli ännu bättre”

 

 

Naturligtvis har någon glömt att trycka på stoppknappen på den automatiserade enkäten som går ut någon dag eller två efter genomförd flygresa.

Inte toppen.

Men ändå inte lika illa som den förprogrammerade pushnotisen den ”strandsatte” resenären får med budskapet att det är dags att bege sig till flygplatsen.

Katastrofdåligt tänker du.

Jag tänker att marketing automation har utvecklingspotential.

Ett ypperligt exempel på vikten av samspel mellan människa och maskin.

För jag skulle verkligen inte vilja vara utan SAS smidiga digitala tjänster.

Så länge de inte helt ersätter människor.

Däremot skulle jag inte vara förvånad om SAS kundtjänst skulle vilja bli ersatt av maskiner just nu.

Jag menar, det är ju inte direkt kundtjänsten som är grunden ”eländet” de får hantera.

Och visst finns det företag som redan har botar som tar hand om alla arga kunder.

Men eftersom en algoritm reagerar baserat på ett givet händelsemönster kommer det i princip alltid att finnas risk för att det blir tokigt.

Okej, ingen har missat den pågående pilotstrejken hos SAS.

Den går dock inte att skylla på datorerna.

Datorer blir inte oense, även om de kan låsa sig.

Människor kan verkligen bli oense, även om de ytterst jobbar för samma sak.

Vi får i alla fall utgå ifrån att i princip alla SAS-anställda ytterst jobbar för att SAS ska vara ett konkurrenskraftigt alternativ för luftburen transport med Stockholm som bas.

Dock är det just nu så att medan pilotfacket och ledningen tittar snett på varandra tittar konkurrenterna på resenärerna.

Och vi noterar hur medier är fyllda med rubriker om piloter som ställer orealistiska lönekrav å ena sidan och en ledning som är usel på schemaläggning å andra sidan.

Engagemanget kring strejken är minst lika stor i sociala medier som på nyhetsredaktioner. 

I de bubblor jag hoppar mellan handlar de flesta kommentarer om irritation från drabbade resenärer.

Jag ser också fler som tar parti för arbetsgivaren än för piloterna. 

I andras bubblor ser det kanske annorlunda ut.

Själv tänker jag på vad skönt det är att inte vara drabbad och att kunna följa detta med distans.

Jag tänker också att jag även när strejken blåst över kommer att fortsätta att se på SAS som ett av de mer pålitliga flygbolagen.

Vilket egentligen är lite konstigt.

För några år sedan var de timmar ifrån konkurs.

De har ryktats vara till salu.

Nu har flera 100.000-tals resenärer drabbats av att pilotfacket och SAS-ledningen bråkar.

Och jag kommer ändå att se dem som pålitliga. 

Eller så är det inte konstigt alls.

Det kanske är så enkelt som en återbetalning för vad de investerat i sitt varumärke under många år. 

Och att de klarat sig igenom kriser tidigare. 

Så vad blir slutsatsen av detta?

  1. Att kombinationen av människa och maskin är bättre än bara den ena eller andra. 
  2. Kundtjänsten är ett företags mest otacksamma plats att jobba på – och bör få mer positiv uppmärksamhet.
  3. Ett starkt varumärke tål en hel del.