Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 19 Februari 2021

Digitala fotspår kräver att någon har satt ned foten

Katarina och Jacob reflekterar (förutom om reklamtrötthet och kunden i centrum) i dagens krönika över glödlampsannonsörer som jagar livet ur oss om vi tittat på en glödlampa på nätet.

Ungefär samtidigt skrev jag ett inlägg på min Facebooksida om en intressant upplevelse igår:

”En digital konferens med livechatt för alla som ville ställa frågor.  Det var ca 140 personer som tittade på konferensen och aktiviteten i chatten var tämligen stor och ganska snart väldigt negativ (gnällig).

Utan att ha räknat i detalj skulle jag säga att ca hälften av inläggen var gnälliga/negativa. Vad som däremot var lätträknat var att det var 6 personer som stod för de negativa inläggen. Det intressanta är hur otroligt tydligt det blev att en högljudd minoritet (6 av 140 = 4%) utan större problem kunde uppta hälften av skrivutrymmet med negativitet.

Vilket lätt resulterar i en felaktig känsla hos arrangören – att hälften av deltagarna tyckte att det som sades var dåligt. Att gnällspikar ofta hörs mest är inget nytt, men att så få så lätt kan skapa en känsla av att vara många blev väldigt tydligt igår.

Det bästa jag kan komma på för att stoppa detta trista fenomen är att alla vi som tillhör de andra 96% måste börja höras och synas lika mycket. Överrösta energivampyrerna genom att skriva och säga när vi tycker saker är bra.”

När jag tänker på Katarina och Jakobs glödlampsexempel + min livechattupplevelse landar jag i det här med digitala fotspår.

Data.

Och att det bara är när någon trampar ned foten som det kan bildas digitala fotspår.

Hur skevt det kan bli om vi bara utgår ifrån det som syns, skrivs och sägs.

Nu är ju min 4% vs 96% (kanske) inte helt statistiskt säkerställd, men låt säga att det ändå indikerar en existerande obalans.

Låt säga att den stora majoriteten inte sätter ned fötterna så fort de får chansen, utan har en mer avvaktande hållning i sitt digitala beteende.

Är med och deltar, men utan att det märks.

-Hallå, det lämnas spår bara av att vi är inne på en site, tänker vän av ordning.

Okej, men det är samma sak med de 140 som var med i konferensen.

Det är klart att det finns data på att de var där.

Men för att få reda på vad alla de som varken var negativa eller positiva tänker och tycker måste vi göra mer än att titta på den data de lämnar ifrån sig.

En av mina käpphästar är att det finns mycket att hitta mellan raderna i all data.

Frågar vi Peter Callius borde fler göra olika typer av undersökningar för att skaffa sig en bättre bild.

Och Katarina Graffman skulle säga att det är genom att studera människor i deras vardag (eller för all del helg) vi kan förstå dem på riktigt.

I en drömvärld görs allt detta.

Vi tittar på datan, läser mellan raderna, kompletterar med undersökningar och studerar människor i vardagen.

Hur svårt kan det vara liksom?

Vem vet, det kanske rent av skulle kunna bidra till en minskning av reklamtröttheten…

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

Hur skulle Ingvar gjort?

Bilden har ingenting med blogginlägget att göra. Det är vår hund Frankie som  får tjäna som God Jul-hälsning till er som läser min blogg här på resume.se. Fotocred till världens...

21 December 2020

Björn Rietz och Anna Qvennerstedt, kan ni skriva reklamens riktlinjer?

            När jag var liten fick jag följa med min pappa till hans jobb ibland. Det bästa med det var att träffa Gösta, för av honom brukade jag få en 5-krona. En sak...

4 December 2020

Käre chef – varför är du chef egentligen?

          Charles Courtier var global VD för mediebyrån MEC i 14 år. Han hade Sir Martin Sorrells förtroende och var, under sina år inom WPP, en av koncernens mest framgångsrika och inflytelserika...

13 November 2020