Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 14 Oktober 2019

För 26 år sedan lockade hockeyn större publik än fotbollen. Varför är det intressant?

Det visar att strategi handlar om långsiktighet – och att ta rätt beslut för att nå sina övergripande mål.

Och förstå vad kunderna verkligen vill ha.

Såhär:

”Hockey går mycket fortare.” Det händer mer.” ”Det blir fler mål.”

”Fotboll är så långsamt.” ”Det är ofta defensivt spel.” ”Fotbollsspelare slänger sig hela tiden.”

Fler människor tycks tycka att ishockey är roligare än fotboll.

Siffrorna säger dock någonting annat.

Säsongen 1992/1993 gick i genomsnitt 5091 personer och tittade på en Elitseriematch i ishockey.

För Allsvenskan i fotboll var motsvarande siffra 4194.

Sedan dess har fotbollen dragit ifrån ganska rejält.

Hur kommer detta sig och vad har det med marknadsföring att göra?

Det kanske beror på att de Stockholmsbaserade lagen är bättre i fotboll än i hockey, eller att hockeyn har så många matcher per säsong att det blir lite too much.

Eller så handlar det om någonting annat:

I början av 90-talet bestämde sig hockeyn för att deras primärmålgrupp var människor som gärna åt en bit mat och drack en öl i samband med matcherna.

Upplevelsen skulle liksom förstärkas med ytterligare ett inslag – det sociala (och kanske kunde det rent av innefatta lite business – affärsmiddagar).

För att göra detta möjligt krymptes hejarklackarnas ytor till förmån för loger, lounger, restauranger och barer.

Mer sittplats, mindre ståplats.

Mer bakåtlutat, mindre framåtlutat.

Det var så hockeyn tänkte på den tiden.

Fotbollen å andra sidan, bestämde sig för att satsa på en bred publik med fokus på ”supporterupplevelsen”.

Publiken skulle betraktas som fotbollssupportrar med målsättningen att upplevelsen skulle bli så bra som möjligt.

Det bör understrykas att vi inte talar om huliganer här.

Däremot talar vi likaväl om hejarklackarna som familjerna, som kompisarna, som affärsbekanta, som andra tänkbara kluster.

Poängen var att alla ses som fotbollssupportrar när de går på match.

Ett väldigt bra exempel på målgruppstänk, strategiska beslut och effekten av att tänka långsiktigt.

Och att förstå vad kunderna verkligen vill ha.

Precis som i matchen mellan Nokia och SonyEricsson – och Apple 2007.

Det råder ingen tvekan om att Sverige som hockeynation ligger betydligt högre i världsrankingen än Sverige som fotbollsnation. (Fotboll = 18:e plats, Hockey = 2:a plats).

Kvaliteten på Svensk hockey är betydligt bättre än på Svensk fotboll.

Ändå drar fotbollen ifrån gällande publiken, ändå är det till fotbollsmatcherna det flyger in internationella gäster för att uppleva inramningen och stämningen på plats.

Hockeyn har inte varit lika långsiktiga som fotbollen.

Ej heller har de tillräckligt väl förstått vad kunderna ville ha.

Då hade de sannolikt inte landat i att mat och dryck kommer att vara det som lockar flest människor över tid.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen för Damallsvenskan och Damhockeyligan (SDHL) de närmaste åren.

Trots ett förbund som uppträder som om de befann sig 50 år tillbaka i tiden har SDHL genom engagerade och strategiskt smarta klubbar lyckats öka intresset för damhockeyn i en väsentligt högre takt än fotbollen.

Och i väsentligt högre takt än herrhockeyn.

De svenska damernas ranking i världen är 5:e plats inom fotbollen och 6:e inom hockeyn.

2,3 miljoner svenskar såg damernas bronsmatch mot Holland på tv i somras. Det är lika många som såg herrarna vinna VM-guld i hockey 2018.

Strategi handlar om att ta rätt beslut för att nå sina övergripande mål.

Det handlar om långsiktighet.

Och att förstå vad kunderna vill ha.

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

Inför lagen är vi inte lika

Varför skulle lilla jag Bry mig om en töntig lag Som begränsar mig att sälja Dricka mjölk utan att svälja Förresten är det ingen lag Och på RO lyssnar bara den som är svag Jag är...

22 Januari 2020

Ungefär rätt är bättre än exakt fel

COOPs Björn Larsson sa på en föreläsning för ett par år sedan något i stil med att det råder en KPI-epidemi i dagens marknadsföringsvärld. Att ursprungligen handlade ”KPI” om att fokusera...

18 December 2019

Jag önskar Com Hems kundtjänst en riktigt God Jul och ett bättre nytt år!

De som känner mig och de som läst någon eller några av mina blogginlägg vet att min käpphäst är att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med det sagt kan jag...

11 December 2019