Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 21 December 2020

Hur skulle Ingvar gjort?

Bilden har ingenting med blogginlägget att göra. Det är vår hund Frankie som  får tjäna som God Jul-hälsning till er som läser min blogg här på resume.se. Fotocred till världens bästa hunddagis Skogsdungen!

 

 

 

Jag är fascinerad av företagskulturer och tycker mig alltid hitta starka sådana som den bärande förklaringen i varaktigt framgångsrika företag.

En vän och mångårig IKEA-medarbetare gav mig för många år sedan en inblick i deras så mytomspunna kultur.

Ett exempel var att den är så stark att den tydligt påverkar anställningstiden för medarbetarna.

Antingen slutar du innan provanställningen (6 månader) är över för att du inte känner att kulturen passar dig, eller efter 2 år för att du bestämt dig för att försöka trots att du inte riktigt gillar kulturen men det gick inte längre. Nästa steg är efter 7 år för att du tänker att om du inte slutar då kommer du vara kvar för alltid. Därefter är du (snudd på) fast.

Ett annat exempel handlade om vikten av signalvärden som IKEA-medarbetare. Som att om du skulle lyckas komma över en oxfilé till lägre kilopris än köttbullar – så ska du ändå välja köttbullarna.

Ingvar Kamprad var en av världens bästa varumärkesbyggare och entreprenörer.

Jag vet inte om Ingvar tänkte speciellt mycket på reklam i sitt varumärkesbyggande och sin vida omtalade noggrannhet kring IKEAs värderingar.

Däremot tänkte han garanterat på signalvärden (och storytelling, men det lämnar jag till någon annan gång).

Jag började egentligen tänka specifikt på det här med signalvärden någon gång i somras. Nej, jag vet att det inte är något nytt – men började reflektera över att det känns som att insikten om signalvärden börjat svaja lite.

Tanken infann sig när jag för trettielfte gången såg någon dela att förövaren av ett allvarligt brott fått sitt långa straff sänkt till samhällstjänst eller liknande.

Signalvärdet i att någon som begått ett allvarligt brott får ett straff som är skrattretande.

Och när tanken väl fastnat såg jag signalvärden i allt. Både bra och dåliga exempel.

Chefer som bokar av möten tre minuter innan de ska börja, företag som skickar ett hemträningskit till sina medarbetare, framgångsrika e-handlare som kameraövervakar sina anställda (eller lediga pallplatser) för att nämna ett par exempel.

För några veckor sedan tänkte jag på signalvärdet i att Stefan Löfvén håller tal till nationen.

Att statsministern håller tal till nationen är mycket sällsynt (har i nutid skett 1992, 2003 och två gånger 2020).

Signalen blir därmed att något mycket allvarligt har hänt/ska kommuniceras.

När det då visar sig bli ett tal om sådant alla redan känner till blir det inte så bra.

I förra veckan fångade ett sms allas uppmärksamhet.

Signalvärdet i att en myndighet för första gången någonsin skickar ett sms till alla mobilabonnenter i Sverige är starkt.

Trots att de flesta visste ungefär vad budskapet skulle bli var det många som väntade med spänning på att få sitt sms.

Till och med medierna stod redo likt vid annonseringen av årets nobelpristagare.

Besvikelsen när det väl började landa i mobilerna var påtaglig.

Sociala medier fylldes med kommentarer, nyhetssiter, radio- och tv-program rapporterade och reflekterade över det överraskande taniga budskapet.

”Antiklimax” känns inte som en helt opassande beskrivning av den nationella känslan efter det på förhand så haussade smset.

Signalvärden.

De finns som sagt överallt.

Och är en lika stor tillgång för den medvetne som möjlig belastning för den omedvetne.

Den medvetne inser att det finns potentiella signalvärden i det mesta vi såväl kommunicerar som gör.

Tar vara på dem, säkerställer att de går i takt med företagets/myndighetens och ens personliga grundvärderingar.

Skickligt hanterat kan signalerna till och med förstärka just dessa.

Medan den omedvetne eller den med mindre skicklig hantering riskerar att urholka såväl värderingar som image.

För de som står stadigt i sina värderingar är det ganska enkelt att identifiera möjliga signalvärden och dra nytta av kraften i dessa.

Är värderingarna lite mer diffusa kan det bli svårt (jag bjuder inte på några exempel även om det är frestande).

Ett enkelt knep att ta till om du är osäker på företagets/myndighetens/partiets/dina egna värderingar är att ställa dig frågan:

Hur skulle Ingvar (eller någon du har som förebild) gjort?

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

Björn Rietz och Anna Qvennerstedt, kan ni skriva reklamens riktlinjer?

            När jag var liten fick jag följa med min pappa till hans jobb ibland. Det bästa med det var att träffa Gösta, för av honom brukade jag få en 5-krona. En sak...

4 December 2020

Käre chef – varför är du chef egentligen?

          Charles Courtier var global VD för mediebyrån MEC i 14 år. Han hade Sir Martin Sorrells förtroende och var, under sina år inom WPP, en av koncernens mest framgångsrika och inflytelserika...

13 November 2020

Jag blir lika glad varje gång jag ser PP Pensions små reklamfilmer på resume.se och dagensmedia.se

Igenkänning och humor i kombination med en fantastisk casting fungerar på mig. Just ”PP:s” filmer (som rullat länge) är så bra att jag då och då går in och tittar på...

30 September 2020