Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 13 Maj 2019

Hur svårt kan det vara att kakla ett badrum?

På en av mina första arbetsplatser ansåg vår VD att reklam var enkelt.

Det handlade ju bara om att kommunicera vårt erbjudande till kunderna.

Rakt upp och ned i stil med ”just nu får du XX för XXkr”.

Att försöka formulera erbjudandet på något annat sätt, eller lyfta fram själva fördelen med att köpa vår produkt, var bara omständigt och onödigt enligt honom.

”Säg till folk det vi vill ha sagt, så förstår de vad vi säger.”

Det låter ju logiskt.

På en senare arbetsplats ansåg en av mina mer erfarna kollegor att stavfel i mail och presentationer inte var något att lägga någon vikt vid.

”Äh, skit i det – de fattar ju vad jag menar.”

Ett litet stavfel hit eller dit är helt oviktigt i det stora hela, menade kollegan.

Det låter ju logiskt.

Ungefär samtidigt som min gamla VD sa ”si” och den erfarna kollegan sa ”så” växer hela gör-det-själv-trenden fram till att landa i att den är lat eller sinnesslö som inte klarar av att kakla sitt eget badrum och sätta sin egen surdeg.

Hur svårt kan det vara att kakla ett badrum? Det är ju bara att titta på youtube, köpa rätt verktyg och sätta igång?

Logiskt.

Dessutom, om det inte blir perfekt är det ändå lite coolt att ha gjort det själv.

Jag har förresten spikat ihop vår 100 kvadratmeter stora träaltan själv och det blev helt ok.

Eller, inte helt själv för min kompis som är snickare reglade upp allt så att jag kunde koncentrera mig på att spika själva plankorna som man går på.

Alltså han såg till att altanen inte skulle luta åt något håll så att jag kunde koncentrera mig på att brädor och spikar hamnade rätt.

Altanen är tamejfan helt vågrät!

Däremot är mellanrummet mellan brädorna liite för stort – men det gör ingenting för det har ju jag gjort själv.

Det stör mig inte alls varje gång jag går på altanen att mellanrummet mellan brädorna är 3 millimeter större än det hade varit om min kompis gjort även den delen av jobbet.

Det är ju funktionellt precis lika bra som om de där 3 millimetrarna för stora mellanrum inte hade varit där.

Estetiskt nonsens.

Nå, vi kan väl låtsas att det inte stör mig.

På samma sätt som att en funktionellt utformad reklam inte stör. Mig.

Och alla i målgruppen.

Min kompis Fredric skrev lite om samma sak här på Resumé i fredags, med uppmaningen att det är dags att låta saker få ta lite tid igen, för att det behövs om reklamen ska bli bra.

Han skriver fantastiskt bra så om du inte redan har läst det – gör det!

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/10/inget-i-reklambranschen-far-ta-tid/

Jag håller helt med Fredric och vill samtidigt lägga till ett perspektiv.

För även om tidsfaktorn är ack så viktig för slutresultatet är naturligtvis själva fackkunskapen det också.

Hantverket.

Snickarkompisen hade såklart pangat ihop hela altanen på en tredjedel av den tid det tog för mig.

Och det dessutom med ett bättre slutresultat.

Lite smärtsamt att erkänna, men så är det.

Visst, det hade kostat mig pengar istället för tiden jag själv la på spikandet.

På det sättet var det absolut värt att göra jobbet själv.

Altanen blev också helt okej, även om jag erkänner att jag inte är riktigt nöjd.

Gott så.

Faran uppstår kanske snarare den dagen jag inte ser, eller kan värdera, skillnaden på när jag gjort det själv kontra om en hantverkare hade gjort jobbet.

Att inte se hur något utvecklas till det sämre är den optimala jordmånen för att degenerering ska kunna växa.

Ungefär: Alltså, degenerering eller inte – altanen ”gör sitt jobb”.

Jag tänker att eftersom jag nu kan spika brädor på en altan med ett helt okej resultat borde det inte vara så himla svårt att kakla ett badrum.

Montera ihop en friggebod.

-Och vadå, jag har fixat all wifi i hemmet så det där med el lär ju inte vara så svårt heller – jag skulle nog kunna ge mig på att bygga ett helt hus.

Rördragning btw, är ungefär som lego. Det har jag sett.

-Det finns såklart de som är betydligt mycket mer händiga än jag är – som klarar allt detta själva, även om de har ett annat yrke.

Och det finns de som inte har råd att köpa hjälpen och helt enkelt måste klara av att göra jobbet själv.

Men det finns också en risk för degenerering där vi inte ser att vi gör sämre och sämre saker.

Förrän plötsligt huset vi byggde gick sönder.

Eller, att människor blir så trötta på dålig reklam att det ropas om förbud och tillsätts utredningar.

Det vore synd om vi hamnade i degenerering.

Hur svårt kan det vara att kakla ett badrum?

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

SAS kampanj handlar inte om troll och huruvida det var rätt eller fel att vika ned sig

Jag ska ärligt säga att jag inte riktigt hade tid att bry mig när drevet drog igång på grund av att SAS la upp och tog ned sin reklamfilm. Inte ens...

13 Februari 2020

Inför lagen är vi inte lika

Varför skulle lilla jag Bry mig om en töntig lag Som begränsar mig att sälja Dricka mjölk utan att svälja Förresten är det ingen lag Och på RO lyssnar bara den som är svag Jag är...

22 Januari 2020

Ungefär rätt är bättre än exakt fel

COOPs Björn Larsson sa på en föreläsning för ett par år sedan något i stil med att det råder en KPI-epidemi i dagens marknadsföringsvärld. Att ursprungligen handlade ”KPI” om att fokusera...

18 December 2019