Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 29 Augusti 2019

I skrivande stund får jag 355.000 träffar på ordet ”lågkonjunktur”

Handelskrig mellan USA och Kina, Brexit och ”Riksbanken har slut på vapen”, säger Klas Eklund.

Göran Persson: ”Självklart ska man vara orolig.”

Och medierna gör sitt bästa för att dra så många strån som möjligt till orosstacken om en annalkande lågkonjunktur.

I skrivande stund får jag 355.000 träffar på ordet ”lågkonjunktur”.

Jag tänker att en lågkonjunktur inte försvinner för att vi låtsas att den inte finns, så lika bra att ta tjuren vid hornen och fundera lite kring ”det ekonomiska läget i världen”.

Eller kanske snarare ett sätt att förhålla sig till det.

Till exempel att det känns värt att understryka vad många experter säger – att konjunktursvängningar nuförtiden inte är lika stora som de var tidigare.

Att den eventuella kommande nedgången i ekonomin snarare ska ses som en avmattning än det vi associerar med ordet lågkonjunktur.

Personligen har jag till och med gått så långt att jag har bestämt mig för att min tolkning av ordet lågkonjunktur är ”ekonomisk avmattning”.

På samma sätt som jag tänker att ”högkonjunktur” inte längre betyder vad det en gång gjorde.

Jag tänker på vad min dåvarande parhäst Nike Carlstoft sa när vi kämpade tillsammans under recessionen 2009: ”Säg till mig nästa gång det är högkonjunktur, så jag hinner njuta lite.”

I vår bransch pågår ju liksom kampen om pengarna konstant.

Oavsett om det handlar om det egna företaget eller någon av våra uppdragsgivares marknads- och försäljningsmål.

En ständig tävling mot ett uppsatt mål, där konjunkturläget bara är en av många faktorer att ta hänsyn till.

Det vet vi alla att även om vi skulle ha ett år med ”ekonomisk avmattning” förväntar sig ägare och styrelser att just deras verksamhet ändå bör kunna öka sina marknadsandelar, eller försäljning eller resultat – eller alltihop.

Tack och lov, för nog vore det trist att jobba för motsatsen.

Vi jobbar i tillväxtbranschen och vi vet hur företag kan öka vad det än är de vill öka!

Låt oss härmed konstatera att lågkonjunktur inte är något vi behöver lägga alltför mycket vikt vid, oavsett hur mycket medierna skriver om det.

För övrigt får jag 362.000 träffar på ordet ”ädelost”, vilket är 7.000 fler än ”lågkonjunktur”.

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

”A drip, drip of bad experiences, can set up a mental model of ‘Advertising is bad’ in general.”

Sökningar på hur många beslut vi människor tar per dag, ger resultatet att genomsnittet ligger kring 35 000. Denna siffra nämns i många artiklar – men ska sägas sakna en tydlig...

28 November 2019

För 26 år sedan lockade hockeyn större publik än fotbollen. Varför är det intressant?

Det visar att strategi handlar om långsiktighet – och att ta rätt beslut för att nå sina övergripande mål. Och förstå vad kunderna verkligen vill ha. Såhär: ”Hockey går mycket fortare.” Det händer...

14 Oktober 2019

”Som fyllot använder gatlampan som stöd, istället för upplysning”.

I fredags flaggade Sveriges Annonsörers VD Hanna Riberdahl på SvD debatt för all-time-high i negativ inställning till reklam: https://www.svd.se/reklamtrotthet-okar-orovackande-snabbt Jag tror inte att det är många av oss som jobbar med...

25 September 2019