Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 13 November 2020

Käre chef – varför är du chef egentligen?

 

 

 

 

 

Charles Courtier var global VD för mediebyrån MEC i 14 år.

Han hade Sir Martin Sorrells förtroende och var, under sina år inom WPP, en av koncernens mest framgångsrika och inflytelserika chefer – med bland annat utnämningen som ”Årets globala mediebyrå” två år i rad.

Idag är Charles fortsatt framgångsrik och ägnar sig framförallt åt investeringar och olika styrelseuppdrag.

Den objektiva bilden av en framgångsrik ledare bygger på vilket resultat denne skapar.

Vilket i nio fall av tio associeras med ekonomiskt resultat.

Så såg inte Charles på sin framgång på MEC.

Självklart var han glad och stolt över de ekonomiska resultaten, men den delen av framgången han värderade högst var de människor som skapade resultatet.

Charles behövde bara prata med en medarbetare en gång för att knyta kontakt.

Nästa gång de träffades var hans första fråga hur medarbetaren hade det, hur hans/hennes partner och barn mådde.

Inte hur det gick resultatmässigt på jobbet, för det visste han ju redan genom alla de rapporter som systemet krävde.

Han var  genuint intresserad av att veta hur hans medarbetare mådde.

MEC fanns i 84 länder och hade följaktligen över 100 VD:ar (utöver lands-vd:ar fanns det bland annat ett antal regionala vd:ar).

Dessa VD:ar samlades tillsammans med de högsta strategiska cheferna minst vartannat år under 3 dagar för att ”konferera”.

Det vill säga förankra mål, ambitioner, arbetssätt och värderingar vilka sedan implementerades i varje land och team.

Och även om dessa träffar samlade 250 personer kände sig alla viktiga i uppdraget att nå de övergripande målen.

Att Charles var en karismatisk ledare som kunde inspirera alla hade naturligtvis en roll i MECs framgång.

Att han kunde allas namn och var genuint intresserad av var och en var helt avgörande.

Charles visste att ledarskap bygger på två fundament: resultat och människor.

Han visste att kultur är viktigare än strategi och att kultur skapas av beteenden.

Som skapas av människor.

Han visste att genom att alltid sätta människor främst kunde han skapa en kultur som gav resultat.

Förutom att år efter år nå de tufft uppsatta ekonomiska målen skapade Charles ett klimat som gjorde att medarbetarna såg MEC som sin familj.

Som om inte det vore tillräckligt utsågs MEC till ”Media Agency Network of the year” 2 år i rad.

För mig är det uppenbart att ett bra ledarskap är så mycket viktigare och större än en verksamhets ekonomiska resultat.

Käre chef – varför är du chef egentligen?

Om det är för att ha makt ska du veta att ingen skulle bry sig om dig utan din titel.

Om du tror att andra lyssnar på dig för att du är chef ska du veta att de pratar om dig desto mer.

Om du tänker att mer pengar gör dig lycklig – tänk om.

Ingenting slår känslan att veta att människor hade roligt och mådde bra när de hade dig som chef.

Särskilt som du vet att det var just detta som gjorde att du alltid levererade bra resultat.

Jag vet, för det har Charles berättat.

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

Jag blir lika glad varje gång jag ser PP Pensions små reklamfilmer på resume.se och dagensmedia.se

Igenkänning och humor i kombination med en fantastisk casting fungerar på mig. Just ”PP:s” filmer (som rullat länge) är så bra att jag då och då går in och tittar på...

30 September 2020

Tänk som om samtiden också är framtiden

”Har du haft en bra sommar?” Standardfrågan när semestern tagit slut och vi börjar träffa kollegor, kunder och affärskontakter efter några veckors ledighet. Standardsvaren i år är olika varianter på att det...

18 Augusti 2020

Sill, potatis och marknadsföring

1970 var den totala skörden av matpotatis i Sverige 1,5 miljoner ton (1 500 000 000 kg) och i fjol landade den på en tredjedel av detta. Från 1971 till 1972...

18 Juni 2020