Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 24 februari 2022

”Sväng höger…”

 

 

 

 

Sväng höger

”Sväng höger här. Höger! HÖGER! HÖÖÖÖGER SÄGER JAG JU!! 

-JAG SVÄNGER JU HÖGER!!! 

Förlåt, jag menade vänster…”

En inte helt ovanlig dialog när jag och min kära fru är på väg någonstans med bilen (ni får själva gissa vem av oss som håller i ratten och vem som sitter bredvid).

Om vi bortser från svårigheten att hålla reda på höger och vänster för att  istället fånga upp den delen av dialogen som handlar om vad som sägs och vad som egentligen menas, får jag en association till marknadsföring, reklam och försäljning.

Och för all del ett par hundra andra ord vi svänger oss med i branschen.

Tanken dök upp när jag läste Nils Andersson Wimbys näst senaste krönika om hur han hoppas att utvecklingen för den datadrivna marknadsföringen ser ut framåt. 

Och jag tänker – är det verkligen marknadsföring vi sysslar med när vi jobbar datadrivet?

Jo, det kan det absolut vara.

Men en majoritet av de budskap som jagar människor är väl, om vi ska vara noggranna, inte marknadsföring?

Och det kanske inte skulle vara så tokigt om vi blev lite mer noggranna när vi investerar företags pengar i syfte att skapa bra avkastning.

Det finns säkerligen lika många förklaringar på vad marknadsföring är som det finns medlemmar i Facebookgruppen Mad Mats – men det här är inte en text om semantik – utan om vikten av vad vi menar när vi säger det vi säger. Typ. 

Om vi sätter på oss konsumentens glasögon och tittar på alla budskap de utsätts för känns ”datadriven försäljning” som en mer passande beskrivning.

Vad händer när vi säger marknadsföring men menar försäljning?

Vad händer när vi säger strategi men menar taktik?

Eller inte är helt säkra på vad vi menar.

Vad händer när vi döper något till trueview men menar OTS?

Vad händer när GDPR införs för att människors integritet ska skyddas men konsumenten är precis lika jagad som innan?

Vad händer när cookie-döden ska ändra på allt men vi vet att det inte kommer att ändra på någonting?

När reklamen har ersatt klurig kommunikation som får mottagaren att känna sig smart – med hållbarhet, soluppgångar och produktutveckling?

Gör vi det vi säger, eller gör vi det vi menar?

Svänger vi höger när tanken egentligen var att svänga vänster?

Spelar det någon roll, så länge vi ändå rör oss framåt? 

-Vi kan ju dessutom alltid stanna och fråga någon på vägen om vi inte hittar…

Ja, jag tror att det kan spela roll.

Jag tror att en och annan investerad krona skulle ge bättre avkastning om fler frågor ställdes för att säkerställa något så banalt som att alla involverade har uppfattat saker på samma sätt.

Och måhända är jag en naiv reklamromantiker, men jag tror även att det skulle kunna resultera i mer reklam som skapar tankar och leenden och mindre irritation och känsla av att bli avbruten.

-Våga fråga om höger betyder höger, om en visning betyder att annonsen faktiskt har setts av en person och om det är bättre att utveckla en ny produkt än att göra en reklamkampanj!

-Våga fråga vad uppföljningen du får efter avslutad kampanj (som visar jättefina brant uppåt pekande kurvor) verkligen betyder.

Särskilt om du inte har sett någon motsvarande utveckling i försäljning, trafik på hemsidan eller andra källor som skulle kunna tänkas påverkas av en riktigt bra investering. 

Fråga vad målet med investeringen är, vem som är målgruppen för den och säkerställ att svaret är detsamma när allting ”går live” som det var när analysen och det kreativa arbetet började.

Avslutningsvis undrar jag hur många av er som läst ända hit gjorde det för att ni kände igen er i inledningen kring sammanblandningen av höger och vänster?

Det skulle ge en indikation på hur viktigt det är med en bra inledning i en text.

Ännu tydligare blir det om ni också skriver en kommentar om det här nedan.

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

Something is rotten in the state of Denmark…

      Tweeten jag läste härom veckan väckte ett avsomnat citat från Shakespeares Hamlet till liv; en frustrerad kund som var fly förbannad på AirBnB vilka han upplevde hade lurat honom på...

27 juni 2022

Självpratet – uppföljning på mitt förra blogginlägg

Jag ska börja med att erkänna att jag är svag för smicker. Vilket är anledningen till att denna text är en uppföljare på mitt förra inlägg, som en vänlig själ kommenterade...

10 juni 2022

Erfarenhet kontoförs på kunskapskontot och nyfikenhet på egenskapskontot

Jag har inte personligen upplevt den åldersdiskriminering som råder på arbetsmarknaden, men jag är inte blind. John Mellkvist bör adlas för sitt ihärdiga missionerande i ämnet. Resumé bör hyllas för att de...

2 juni 2022