Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Daniel Collin

Jag har en religiös tro på att all kommunikation sker på mottagarens villkor. Med denna livsåskådning skriver jag här på Resumé för att förmedla tankar och reflektioner som syftar till att påminna om att kommunikation handlar om människor.


Publicerad 13 september 2021

Viva la småpratet

Varje tisdag eftermiddag klockan halv tre träffades Gunnar Fältman, Kaj Malmén och Lennart Ajax i Gunnars rum för att prata, vilket bland annat resulterade i reklamkampanjer som ändrade svenska folkets syn på skyddat sex.
Smaka på ”ändrat svenska folkets syn…”.
-Hur mänga reklamkampanjer har ändrat ett helt lands värderingar om något?
Kanske några, men inte många.
Om detta synnerligen lyckade samarbete mellan kreatörer och marknadschef samt andra fantastiska reklamjobb kan vi läsa i Lars Arvid Boisens bok ”Reklam. Den goda kraften.”
Den gavs ut 2003, men är likväl fortfarande minst lika inspirerande som när den kom.
Att jag kom att tänka på just den lilla anekdoten med de stående tisdagsmötena har dock med nutiden att göra.
De digitala mötenas tid.
Och det här med att vara ”effektiv”.
Eller närmare bestämt faran med att effektivisera bort det som har potential att göra skillnad på riktigt.
Samtalet.
Snacket.
Småpratet.
Tack och lov kommer vi snart att börja träffas IRL igen på arbetsplatserna, även om det finns fördelar med att kunna jobba hemifrån.
Så att vi får de där oplanerade sociala samtalen som kan tyckas handla om ingenting speciellt, men som är så viktiga för våra tankar.
För eftersom tankar kommer av impulser och intryck säger det sig självt att det finns en fördel i att träffa andra människor (inte minst för alla som jobbar med kreativitet).
-Jo, även för er som likt undertecknad trivs bra eller bäst med att tänka och fundera för er själva.
Och det blir på ett helt annat sätt när vi träffas analogt jämfört med digitalt.
Om vi lärt oss att filterbubblor innebär att vi inte tar/får till oss nyheter och information som motsäger våra uppfattningar, så är risken med ”effektivitetsbubblor” kanske ännu värre.
Ju mindre tid vi tillbringar med andra människor, desto mer tid är vi med våra egna tankar.
Studier har visat att människor tänker i genomsnitt 60-70 000 tankar om dagen och att ungefär 95% av dessa är tankar vi har tänkt förut.
Det krävs ingen Einstein för att inse att chansen att öka antalet nya tankar är större när vi träffar andra än bara oss själva.
När vi inte effektiviserat bort samtalen där innehållet är satt på förhand och varje sekund som handlar om något annat ses som bortkastat.
Tvärtemot vad Gunnar, Kaj och Lennart gjorde.
-Jag tänker avsluta med att sia att den marknadschef som vågar och orkar lägga in ett återkommande möte utan agenda med sina kreatörer i kalendern kommer att stå bakom reklam som kommer att märkas.
Alltså att de som träffas i en professionell relation för att prata om ditten och datten kommer att kläcka fler och bättre idéer än de som alltid och endast ses när det finns en klar och tydlig frågeställning att avhandla.
Viva la småpratet!
PS. Alla samtal sker naturligtvis på mottagarens villkor. DS.

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Collin

Till bloggen >

Vilken bild vill du visa upp?

Alla som någon gång har sett fotot som vände opinionen om Vietnamkriget får direkt upp bilden på 9-åriga Kim Phuc i minnet när de läser denna mening. Flickan som springandes...

15 juni 2021

Vart tog vägen vägen?

        ”Det blir så jäkla rörigt så fort jag ska prata med dem om strategi”, sa en vän härom dagen. Tacka tusan för det, väldigt få kan på ett tydlig sätt redogöra...

24 maj 2021

Reklamen och minnet

Ingen vet hur stor lagringskapacitet människans långtidsminne har, mer än att det är väldigt stort. Däremot har forskarna lyckats ta reda på att vi klarar av att hålla cirka 7 ”saker/enheter”...

31 mars 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News