Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Daniel Vaccino

Efter 15 år i branschen gör jag upp med diverse knas och inre demoner med förhoppning om att få 15 till. Bloggen är skriven dels för min egen skull, men förhoppningsvis även för andra som jobbar, har jobbat eller vill jobba med reklam.


Publicerad 6 Maj 2019

Bella-metoden.

Globala ECD:s, Projektledar-ess och Demon-planners i all ära, men den i särklass mest avgörande personen på en modern kommunikationsbyrå är produktionsledaren. En bra proddis är inte bara spindeln i nätet i det dagliga jobbet, hen är själva luften vi andas i det kreativa arbetet. Jag har jobbat med bra produktionsledare och jag har jobbat med dåliga, och min erfarenhet säger, att det blir fan aldrig bra med dom dåliga, och nästan aldrig dåligt, med dom bra.

Vårt jobb på en kreativ byrå är att få ut saker. Det låter kanske lätt, men är i själva verket snudd på omöjligt. Efter 15 år i branschen tycker jag fortfarande det är ett mirakel varje gång någonting man jobbat med faktiskt blir av. Från ett lösryckt tankeskott i en soffa eller hängandes vid pingisbordet (Skoja, klart som fan vi inte har ett pingisbord!) så ska denna idé växa, omhändertas och slussas genom helvetets alla portar och i värsta fall även ett Needscope-test. Idén ska dras, stämmas av, synkas, och sedan mejlas som PDF även om Keynote-versionen gör idén bättre rättvisa. Alla som jobbat som kreatör vet att man i regel är rökt, när det kommer ett mejl från kund med de inledande orden”Vi gick ett varv internt”. En bra idé dör nästan alltid minst en gång längs vägen, och om den återuppstår är det 9 gånger av 10 produktionsledaren som är Jesus i mixen. Halle-fucking-lujah. Världens smartaste idé är trots allt värd noll, om den fastnar i procedurerna eller bordläggs till senare. ”Vi kanske kan köra den i Q3?” Jovisst. Alla som jobbat ett tag vet ju att ”Q3” bara är kund-kod för ”Glöm det”.

Jag är copywriter ju. Givet detta faktum, vet jag såklart inte hur det är att vara Produktionsledare. Men jag inbillar mig att det är mycket svårt, emellanåt, eftersom man på något vis är klämd från alla håll. En bra produktionsledare måste kunna förena drömmande kreatörer med uppdragets ständigt skiftande realitet och premisser. Jag bara: ”Har vi fått GO på att bygga om Ikeas soffor till fullt fungerande segelbåtar?”. Proddis: ”Ja, jag fixade detta mot alla odds, nu har vi accept”. Jag: ”Grymt. 9 stycken va?” Proddis: ”Nä, dom har bara råd att göra 8, så vi får nog skippa eventet i Malmö”. Min AD Jocke: ”Då kan vi lika gärna lägga ner hela skiten”.

Det är en beundransvärd balansakt ni vandrar, älskade produktionsledare. Ni är hjältar och kreatörer – vilket ni måste vara, eftersom få kreatörer är produktionsledare. Bra proddisar managerar inte bara projektet i sig, utan även energin, förväntningarna och allt det där andra mjuka som spelar roll. (Jag menar inte att kreatörer är som barn på ett dagis med fri fransk pedagogik. Men idéer är känsliga ting, och det är lätt hänt att motivationen eller inspirationen dippar längst vägen.)

Alla de få gånger jag har lyckats få ut en kampanj som jag varit riktigt stolt över, har proddisen varit MVP. Få folk att legalt byta namn till Klaus-Heidi: Otrolig proddis. Skicka ut en inbjudan direkt i Spotifys låtlistor långt innan andra gjorde liknande idéer med Spotifys låtlistor: Otrolig proddis. Slopa moms på mens i 350 Apotek på obestämd framtid: Otrolig proddis. Propsa på ett nytt jämställt alfabet när alla egentligen älskar det gamla: Otrolig proddis. Osv, mm.

Vi lever i en konkurrens-utsatt och genre-lös tid där reklambyråer gör PR och content, och content-byråerna sneglar på reklam och PR. Oavsett brief eller namn på dörren, så kommer framtiden tillhöra dom som lyckas få ut intressanta projekt som kan fångas upp av riktiga människor i förbifarten. Saker som ÄR nåt och BLIR nåt. Och då krävs det eldsjälar i alla led. Jag kallar upplägget för Bella-modellen: namngett efter en otrolig produktionsledare som vi just nu jobbar med på Norrlands Guld-kontot. OBS. Ge fan i att anställa just henne dock. Hitta en egen Bella liksom.

Lycka till med allt. Hoppas du får ut nåt snart.

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Daniel Vaccino

Till bloggen >

Historielösa, mot framtiden.

Att skriva en text om plagiat i kommunikationsvärlden blir väl per definition lite av ett plagiat i sig. Nåväl, det är vad det är, och så här är det. I...

8 April 2019