Varje vecka serverar vi dig det roligaste och mest intressanta från internet - största snackisarna, trenderna, det knäppaste och mest fantastiska. Så att du hänger med i snacket!
Publicerad 5 juni 2023
Vi fortsätter på temat AI eftersom det uppenbarligen intresserar många. I förra veckans nyhetsbrev var den näst mest klickade länken en artikel på Mashable.com om vad man INTE ska dela på ChatGPT.
Det var inte så länge sedan som några av Samsungs medarbetare som råkade dela hemligstämplad information med ChatGPT, vilket uppmärksammats av media. Och ju fler som börjar testa generativ AI, desto större risk är det såklart att någon råkar, eller inte tänker på, ladda upp känslig information i chatbotten.
Vi skrev i förra veckans blogginlägg om vad man behöver tänka på som kommunikatör vad gäller hur man använder AI, och det här är såklart också en viktig fråga att tänka på och något som bör kommuniceras internt.
Som anställd måste man alltid vara försiktig med vilken information man delar online, och även om man tänker att generativ AI som till exempel ChatGPT känns som en privat chatt så är det naturligtvis inte det. En kontrollfråga att ställa sig själv är – skulle du lägga upp det här på en webbsida? Är svaret nej, så ska du inte heller inte dela informationen med ChatGPT.
Här är några saker du definitivt inte ska dela i AI-tjänster:
Har ni ingen policy för hur medarbetare bör kommunicera online så är det kanske dags att börja fundera på det nu!
Det här inlägget baseras på ett av nyhetsbrevets Det här har hänt på Internets innehåll. Du kan läsa hela veckans nyhetsbrev som innehåller en massa internetnyheter här och om du vill prenumerera på nyhetsbrevet för att få ännu fler nyheter direkt till inkorgen.
//Erik Boltjes & Karin Bäcklund
En av nyheterna i senaste nyhetsbrevet Det här har hänt på Internet handlar om TikTok Shop som nu rullas ut i USA efter att ha funnits tillgängliga i UK och...
26 september 20232023 års upplaga av Deloittes Digital Consumer Trends för Storbritannien är här. Det finns såklart en hel del kul information i rapporten, men här är några saker som vi gissar är...
20 september 2023Det är kanske inte alla företag som drabbas, eller kanske har turen att det skapas memes on varumärket eller något relaterat till varumärket, som ett event man anordnat eller en...
12 september 2023