Varje vecka serverar vi dig det roligaste och mest intressanta från internet - största snackisarna, trenderna, det knäppaste och mest fantastiska. Så att du hänger med i snacket!
Publicerad 12 september 2023
Det är kanske inte alla företag som drabbas, eller kanske har turen att det skapas memes on varumärket eller något relaterat till varumärket, som ett event man anordnat eller en produkt. Men med tanke på förra utskicket av nyhetsbrevet Det här har hänt på Internet, där vi delade en massa memes från festivalen Burning Man, tänkte vi att det kan vara kul att lyfta.
Att dra nytta av memes kan vara ett kraftfullt verktyg för att bygga varumärke och skapa engagemang om man agerar på rätt sätt.
Så här kan ett företag reagera på memes – både positiva och negativa – som genereras kring ett av företagets evenemang:
Positiva memes kopplat till ett varumärke är såklart guld värda. Att engagera sig i dem och förstärka dem genom att dela i egna kanaler är smart för att öka räckvidden och synligheten. Det är också ett sätt att visa att man som företag uppskattar kreatörens kreativitet och engagemang.
Är det fler memes i omlopp så kan det vara kul att skapa en särskild hashtag för memetrenden och uppmuntra ännu fler att dela sina memes med av hashtaggen. Ett annat sätt att uppmuntra fler att skapa memes är att lansera utmaningar och tävlingar och erbjuda priser till de bästa bidragen.
Är memesen extra roliga och kreativa kanske det kan vara en idé att identifiera kreatörerna och samarbeta med dem i kampanjer eller för att skapa mer innehåll kring varumärket. Att använda memesen i kampanjer kan passa vissa varumärken och addera en jordnära och modern känsla.
Är memesen otroligt roliga kanske det till och med kan vara kul att skapa merch baserat på memesen, förutsatt att det passar varumärke i fråga. Det är såklart en helt annan fråga om det är negativa memes som sprids om varumärket. Händer detta, så måste du övervaka situationen för att få och behålla ett grepp om situationens omfattning och utveckling. Här kan det behövas krishantering om situationen eskalerar.
Om det förekommer memes som är negativa men inte direkt skadliga för varumärket kan man bemöta dem på ett lättsamt sätt och visa att man kan ta ett skämt och har en mänsklig sida. Kanske kan man använda formatet för att vända på situationen och skapa en annat narrativ med hjälp av humor och kreativitet för att ändra uppfattningen om händelsen på ett roligt sätt.
Exempel på varumärken som memeifierats
Det finns ju otroligt många exempel på detta, men här är några roliga exempel.
Varumärken som blivit positiva memes:
2023 års upplaga av Deloittes Digital Consumer Trends för Storbritannien är här. Det finns såklart en hel del kul information i rapporten, men här är några saker som vi gissar är...
20 september 2023Som vanligt gör vi en djupdykning i någon av nyheterna från nyhetsbrevet Det här har hänt på Internet, och förra veckans mest klickade länk däri var Ungdomsbarometerns nya rapport för...
7 september 2023Historien om Non-Fungible Tokens (NFT) är en berg- och dalbana fylld av innovation, spänning, spekulationer och lärdomar. Samtidigt som NFTs snabbt blev en del av populärkulturen, försökte framåtlutade företag följa...
29 augusti 2023