Varje vecka serverar vi dig det roligaste och mest intressanta från internet - största snackisarna, trenderna, det knäppaste och mest fantastiska. Så att du hänger med i snacket!
Publicerad 18 maj 2023
Mark Zuckerberg meddelade nyligen att Meta har en ny AI-modell, ImageBind, som kombinerar våra olika sinnen. Den kan koppla samman text, bild, video, ljud, 3D-mått, temperaturdata och rörelsedata. ImageBind kan sedan ta det den kopplar samman från olika data och generera innehåll som är en kombination av text, bild och ljud.
Meta själva menar att det här är en banbrytande metod som syftar till att göra det möjligt för maskiner att lära sig på ett holistiskt sätt från olika former av information. Meta ImageBind rustar maskinerna med en förståelse som kopplar samman olika modaliteter och förbättrar deras förmåga att analysera och tolka data.
Tillämpningar och framtida möjligheter
Det finns ett olika sätt att tillämpa den här tekniken. Till exempel kan programmet Make-A-Scene, som utvecklats av Meta, använda ImageBind för att generera bilder baserade på ljud. Meta har även tagit fram programmet Make-a-video som kan skapa videos från text eller bild.
Självklart skapar det här en hel del möjligheter för oss som jobbar med kommunikation och marknadsföring. Ju fler och bättre verktyg för oss som kan hjälpa oss att generera innehåll till alla kanaler vi måste fylla, desto bättre.
Det här inlägget baseras på ett av nyhetsbrevets Det här har hänt på Internets innehåll. Du kan läsa hela veckans nyhetsbrev som innehåller en massa internetnyheter här och om du vill prenumerera på nyhetsbrevet för att få ännu fler nyheter direkt till inkorgen.
//Erik Boltjes & Karin Bäcklund
Vi fortsätter på temat AI eftersom det uppenbarligen intresserar många. I förra veckans nyhetsbrev var den näst mest klickade länken en artikel på Mashable.com om vad man INTE ska dela...
5 juni 2023I det senaste nyhetsbrevet lyfte vi att techentreprenören och OpenAIs vd Sam Altman var i den amerikanske kongressen och pratade om att AI-industrin kräver reglering. Det är ju så klart helt sant.
29 maj 2023I veckans nyhetsbrev lyfte vi ett exempel på när ett varumärke snappat upp ett omnämnande i sociala medier och lyckades förvalta den möjligheten på ett positivt sätt. Exemplet som vi...
8 maj 2023