Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Det kreativa livet

Från en kreatör till en annan! Hur tar du hand om din egna kreativitet och vad gör du för att bli en bättre kreatör? Oavsett om du jobbar på byrå, frilansar eller skapar som hobby – tillsammans kan vi bli bättre kreatörer! Jag är stillbildsfotografen som fastnade för hela kommunikationskedjan – från idé till utförande.


Publicerad 6 Juli 2020

10 myter och saker om frilanslivet jag önskar att jag visste som nybörjare

Mitt förra inlägg, som du kan läsa här, om vad du ska vara beredd på som nybakad frilansare blev väldigt uppskattat. Därför tänkte jag följa upp med saker som jag (och andra) önskar de visste när man startade frilanslivet. En stor del med att påbörja sin resa som egenföretagare är ju att hitta sin egen väg. Men det finns en del saker som man kan lära sig av andra och deras erfarenhet för att du inte ska gå på samma nitlotter själv.

Jag letade i min egna historik samt frågade mitt community av kreatörer och frilansare vad de önskar att de visste om när de startade sina företag.

Idéhordande: Att vara en idéspruta är så klart väldigt bra att vara. Att alltid se möjligheter och lösningar. Men, att fylla den där anteckningsboken är absolut inget värt – om du inte gör något av dem! Idéer är helt värdelösa om du inte ser till att skapa något från dem. Påbörja så många av du kan, för du behöver inte avsluta alla – bara se till att lära dig något från dem.

Illusionen av banklån och kreditkort: Du har säkert läst om folk som ”lånat pengar på banken och bara kört” eller ”maxat ut alla sina kreditkort”. De får det låta som något väldigt coolt och något som man såklart ska göra som entreprenör. Alltså… både ja och nej. Beroende på verksamhet så kan du såklart behöva låna pengar för att investera i dyra maskiner osv. Men, att börja sitt nya företag med att vara skuldsatt och ha dyra amorteringar är 9,9/10 gånger aldrig ett smart drag. Du vill slippa den överhängande stressen av att kunna klara betala lånen och du vill ha kunder som knackar på dörren – inte kronofogden! Se till att ha en buffert eller sparade pengar att använda innan du startar eller jobba extra på kvällar och helger. Förvånansvärt mycket utrustning går att hyra när de väl behövs.

Det är jävligt coolt att sova för lite: Precis som ovan, du har säkert hört företagare som jobbar 18 timmar om dagen och bara sover några timmar om natten och ”bara köttar”. Det är säkert något som ser coolt ut på din Tinder-profil, men som garanterat kommer sätta käppar i hjulet framåt. Som egen företagare och kreatör behöver du ha ditt huvud med dig. Brist på sömn och vila kommer kanske funka ett kort tag, men kommer att leda till att din koncentrations- och inlärningsförmåga blir avsevärt sämre. Det kommer också krävas mycket mindre för att du ska bli arg, ledsen och tappa humöret. Sömnbrist under längre perioder ökar även risken för depression. Jobba som ett as, men se till att du har tid för återhämtning och att sova!

Den plågade konstnären: Myten om den plågade konstnären är nog den värsta myt som jag vet om. Att det måste finnas smärta inom dig för att du ska kunna skapa bra konst. VILKET SKITSNACK! Så klart känner vi alla smärta till och från, det hör till livet. Att kunna använda den smärtan som inspiration är fantastiskt. MEN att gå i långa perioder med konstant smärta leder till det motsatta till inspiration. Depressioner, sömnproblem, isolering, sämre mental förmåga och kreativitet för att nämna några. Lägg till självmedicinering med alkohol och droger och du är riktigt illa ute! Se till att ta hand om din kropp och sinne!

Häng med en dalmas inte skattmas: Se till att du håller koll dina skyldigheter till staten som företagare. Det är väldigt lätt att göra av med de pengar som tillslut ska in till skatteverket, särskilt i början. Som nybliven företagare är det väldigt lätt att bli blind och bara se alla pengar som kommer in. En stor del av dessa är tyvärr inte dina, utan är moms och skatt. Du måste även tänka på att en del ska gå till din pension. Eftersom du inte är anställd så måste du själv betala in den! Lär dig grunderna i bokföring och hur skatt fungerar!

Vad kom först? Kreatören eller guldägget?

Låt inte alla guldägg komma från samma höna: BAM! Du har äntligen landat din första kund, nu kan du andas ut… Inte riktigt. Att enbart ha en kund är oftast en dålig idé, hur än kärleksfulla och fantastiska de än är. För saker och ting kan ändras, snabbt! En ny marknadschef, en ny anställd med din kompetens eller tex Corona. Att ha flera hönor som kan lägga dina guldägg minskar risken för att du blir helt utan inkomst.

Vad är bättre än den schweiziska armékniven? En kniv för specifika ändamål! En kirurg skulle förhoppningsvis inte knipa din blindtarm med en schweiziska armékniv. Även om du har många strängar på din lyra, så är det ofta smartare och billigare i längden att leja bort vissa saker så som bokföringen eller webbdesign. Så du kan fokusera på det du tycker är viktigt.

”Finns det svenskt kaffe på hotellet?”

Sommar, sol och Peppes Bodega: Äntligen fem veckor i Nueva Estocolmo med Stig och Ole! Sol, bad och dessutom betalt. Nej, så ser inte riktigt livet ut för en frilansare under semestern. Oftast får vi jobba på och ta några enstaka semesterdagar här och där. Något som du dock behöver vara medveten om innan (eller plågsamt inse) är att de flesta av dina kunder ligger två solstolar bort från Stig och Ole från mitten av juni fram till mitten av augusti. Detta gäller även under jul och nyår. Stora delar av Sverige stannar upp och tar semester under dessa tider, det gör inte du. Se till du har en ekonomisk buffert för att täcka upp för dessa månader.

”Du kommer få mer betalt framöver”: Ha-ha-ha-ha! Varje gång denna mening landar i inkorgen skrattar jag för mig själv. Det gjorde jag dock inte varje gång jag gick på denna nit som nybörjare. Det lämnade snarare en känsla av att jag blivit blåst och behovet av en sittkudde. Och inte hörde de av sig igen heller som de lovade (snacka om en dålig dejt). Ingen kommer börja betala mer i efterhand! Denna replik är bara ett fult försök att utnyttja någon som är ny till ett billigare pris. 

Det som inte står skrivet i sten: Vi har nog alla hört det förut. Att allt är ”helt klart och redo att köras igång” eller ”det kommer bli massor med jobb”. Men, efter att man hört dessa visor otaliga gånger så lär man sig att innan du faktiskt står på plats för att utföra ett jobb eller fått den tekniska briefen i handen, ta inte ut något i förskott!

Låt dig inte avskräckas från motgångar! Se det långa loppet och ljuset på horisonten! 

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

 

 

 

 

Dela blogginlägget:


Så du har bestämt dig för att börja frilansa? Good for you! Det kommer vara en tid full av osäkerhet, ångest, obetald övertid, stress och säkert en del tårar.

Det här med att frilansa. Att släppa allt vad ekonomisk trygghet heter och dyka rätt ner med huvudet först i det okända. Att börja om från börja, utan fasta kunder, kanske utan en plan B och C, och utan ett alltför pålitligt stöd från A-kassan. Måla på din war-paint, på med den skottsäkra västen, skyddsglasögonen och de höga stövlarna. För du ska inte på en glassig semester alá influencer, du ska ut i knädjup, solbakad skit. Du ska ut i krig!

En mänsklig Swiss army knife

Utan en fast anställning, där all din inkomst och hela ekonomi, ofta tillsammans med marknadsföring, försäljning och allt där till – hänger på dig. Du måste sälja, se till att synas, höras och vara topp-of-mind. Du måste fakturera och se till att få betalt samt sköta eller iallafall hålla koll på bokföringen. Och, du måste se till att du har kaffe (viktigt!).

Oftast har du inga kollegor eller chefer att luta dig mot vid tunga dagar. Att få råd från facket om att din chef, som egenanställd, behandlar dig dåligt är också svårt… Du är ensam, du är alldeles själv och på väg ut i den okända vildmarken. Fy fan vad kul du kommer ha!

Struktur är viktigt, men inte alltid det lättaste som frilans. På ett 9–5 jobb är det oftast (förhoppningsvis) rätt bra strukturerat. Du har en tid du börjar, du har din lunch och en tid där när du oftast får gå hem. Som frilans är detta något som ofta, och förvånansvärt lätt, flyger ut genom fönstret. Du springer på möten på andras villkor, du slänger snabbt i dig en tallrik med fil framför datorn för din kund vill göra en sista ändring i annonsen som skulle varit inne senast klockan 11, du sitter med ansiktet i datorn istället för mobilen på bussen/tunnelbanan hem för att hinna få in liiiite extra jobb innan du ska köra kidsen till träningen.

Frilansande är ett konstant pussel för att få ihop allt och samtidigt få tid att jobba mot dina mål. Men, du har möjligheten att helt styra över din tid. Både med och helt utan måsten. Fy fan vad kul du kommer ha!
 

BFF for life

Som frilansare kommer du skapa fantastiska kontakter och relationer med kunder. Relationer som ger dig energi och känslan av att du verkligen gör skillnad och bidrar till en ökad försäljning och ett starkare varumärke för din kund. Du kommer ha kunder som kommer höja dig till skyarna och kunder som kommer räkna dig som en naturlig del av sitt marknadsteam. Men, du kommer också ha kunder som försöker utnyttja dig som frilansare, som suger energin och lusten ur dig. Du kommer ha kunder som slutar höra av sig, som blir missnöjda och som väljer bort dig för någon som gör det billigare.

Frilanslivet är absolut inte lätt. Det är tidsödande, ofta ensamt och framförallt ger det några extra gråa hårstrån och rynkor. Men du kommer ha den bästa tiden i ditt liv!

För varje minut du spenderar på att jobba för dig och dina drömmar istället för att uppfylla någon annans är värt det!

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Publicerad 22 Juni 2020

Vad vore tacosen utan kryddan?

Åsikter finns det gott om. Vi alla har dem och av någon outgrundlig anledning så gillar vi också att dela med oss av dessa. Och ju högre desto bättre! Detta inlägg är lite av en spinn off på mitt ”snackar du mest eller skapar du också” – inlägg där jag luftade min åsikt om att vara en så kallad keyboard warrior. Nu tänkte jag prata mer om hur du inte ska låta dem komma in i ditt huvud.

Det viktigaste en kreatör kan ha

Att ha många strängar på sin lyra kan vara bra att ha. Det innebär att du har många olika vägar till att skapa en inkomst eller att till exempel supporta marknadsavdelningen med. Du kan fotografera, klippa film och sätta ihop en snygg presentation utan att skämmas.

Men det absolut viktigaste du kan ha som kreatör är dig själv. Det är du som ger liv i dina skapelser. Det är du som ger dem en själ och glimten i ögat. För vad vore tacosen utan kryddan? Även om man alltid får höra att du inte är ditt jobb och att det är viktigt att separera jobb och privatliv, så går det inte att undvika att vårt egna DNA finns med i allt vi skapar. Skapar vi utan att blanda i en liten bit av oss själva så skapar vi bara en generisk produkt – tillintetsägande och tråkig.

Det är du som är kryddan i tacosen!

Låt inte deras problem bli dina

Vad som kan få dig att tvivla på dig själv, din kreativitet och dina mål mer än något annat, är ofta dessa tangentbords-smattrande åsiktsmaskiner. De som på sociala medier och andra forum, gärna berättar hur saker ska och inte vara, att saker är fel och inte till just deras syn på saker. Förutom att dessa suger energin ur dig får de ofta dig att tvivla på ditt unika DNA. Att reagera på dessa personer är oftast en dålig idé. Det brukar tendera att göra dig ännu mer arg och upprörd och du använder värdefull energi till ovärdefulla saker. Fokusera istället där det behövs – på dina egna mål och på vad du gör bäst – ditt egna skapande. Låt inte deras problem bli dina problem. Låt inte någon som gav upp sin dröm förstöra din!

När du inte ger dem uppmärksamhet så häller du inte heller bensin på elden. Och, när du fokuserar på annat och det som är viktigt för dig så tar du bort det enda din hjärna behöver för att hålla denna ilska och jobbiga känslor vid liv – ditt fokus!

Glöm aldrig bort att det är du som är det unika i dina kreationer. Det är du och ditt DNA som gör att folk vill anlita dig för dina bilder, illustrationer eller fantastiska texter. Det är du som är kryddan i tacosen.

Fortsätt tro på dig själv och fortsätt var unik!

Trevlig midsommar!

Love,

Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Genom att skapa bra, hälsosamt vanor vinner vi alltid i längden!


Förra veckan skrev jag om fördelen med att jobba in vanor, för att spara på din mentala energi och fokusera den på det kreativa arbetet istället. Men hur kommer egentligen en vana till i detalj? Och vad kan du göra för att se till att det blir en riktigt stark och bra vana?

Den del av vår hjärna som hanterar vanorna ser egentligen ingen skillnad på bra eller dåliga vanor. Utan bara på hur svarar på olika saker, hur du beter dig och på vilka saker du lägger din energi och fokus på. Detta tenderar väldigt ofta i, mer eller mindre, vanor som är av mindre hälsosam karaktär. För att dämpa ångest, obehag eller andra känslor.

En dålig vana är som en hundskit i solen – den blir bara sämre med tiden!

En dålig vana som blir sämre med tiden

Till exempel, varje gång du har haft en tuff dag på jobbet, det vill säga en händelse som orsakar en viss typ av obekväm känsla. Detta kan vara en missad deadline, en missnöjd kund eller att någon annan fick det frilansgiget du verkligen ville ha. För att dämpa dessa känslor av obehag dricker du ett par glas vin. En vana inte enbart är en aktivitet som vi utför, utan kan även vara tankar som vi tänker eller hur vi reagerar på en händelse.

Så ju oftare du försöker dämpa dessa känslor av olust med till exempel vin, snabbmat, spel eller något annat, så kommer din kropp kräva vin varje gång du känner samma eller liknande olustiga känsla – för hur du hanterar detta är en vana. Med andra ord, du har lärt din hjärna att alltid svara på samma sätt vid detta obehag. Eftersom kopplingarna mellan dessa hjärnceller, som associerar obehag med vin, är starka efter upprepad aktivering. Även om vinet ger, om än kortvarig, känsla av välbehag så är det inte en hållbar strategi för hälsan i längden = du gör saken värre.

Quantum Zeno Effect är inte att missta för Quantum of Solace.

Hebb’s Law, the Quantum Zeno Effect, Attention Density

Är inte namnet på några Bondfilmer, utan exakt hur en vana blir till i din hjärna. Så varför blir våra cravings för vin starkare för varje gång vi försöker dämpa en obekväm känsla? Svaret heter Hebb’s Law, och det är när våra nervceller i hjärnan aktiveras i samma mönster om och om igen. Detta tillslut formar en koppling mellan dessa hjärnceller. När väl denna koppling skapats så svarar hjärnan på samma sätt, när då till exempel en olustig känsla uppstår. Detta i sin tur gör denna koppling ännu starkare – och blir en vana.

Detta gör att vår hjärna associerar vin med känslomässig lättnad och smärtstillande och vårt belöningscenter i hjärnan ökar sin aktivitet och kräver ännu mer vin – en dålig vana som blir sämre med tiden.

Så vad är då Quantum Zeno Effect? Det är vad som håller dessa nervceller aktiverade tillräckligt länge för att få Hebb’s Law att funka. Det vill säga, det Quantum Zeno Effect gör är att stabilisera de aktiverade områdena i hjärnan och ser till att de är aktiverade tillräckligt länge för Hebb’s Law att kicka in och forma dessa kopplingar. Likt att hålla två ytor tillsammans tills limmet hunnit torka.

Men vad är Attention Density? Jo, det är det viktigaste steget i att skapa starka kopplingar mellan hjärncellerna! För det är Attention Density som frammanar Quantum Zeno Effect. Och som namnet antyder, ju mer du fokuserar på nått desto starkare blir effekten och resulterar i starkare kopplingar. Men, Attention Density kan också motarbeta dig. Likt den del av hjärnan som hanterar våra vanor, ser den ej skillnad på om det du fokuserar är bra eller dåligt för dig. Utan den bara utför sitt jobb och ju mer du fokuserar på något, bra eller dåligt, ju bättre jobb gör den.

Gör valet att bygga en bra vana

Att ändra en dålig vana till en bra är varken lätt eller gjort i ett nafs. Det vill säga, bygga nya kopplingar som är förknippade med bra vanor. För mig underlättade det dock otroligt mycket när jag läste ovan info i boken ”You are not your brain” av Jeffrey M Schwartz och Rebecca Gladding. Nu vet jag vet hur en vana skapas och kan agera där efter.

Det bästa tips jag har är att stanna upp när du känner en obehaglig känsla eller är på väg att göra en destruktiv (o)vana. Stanna upp, ta ett djupt andetag och reflektera över vad som sker just nu och vad som är på väg att hända. Vissa skulle nog kalla detta för en typ av mindfulness. Genom att stanna upp och tänka efter kan du se att du är på väg mot det där glaset vin för lindring.

Oftast kan vi inte göra något åt att vi känner som vi känner, MEN vi kan göra ett aktivt val över hur vi agerar på dessa känslor. Som att välja att återigen ta till alkohol eller istället göra något som är bra för oss och som för oss framåt. Eftersom fokus är det viktigaste för att bygga en vana kan vi välja att fokusera på saker som är bra för oss, och som för stunden tar bort fokus på obehaget. Detta kan vara att ringa en vän, gå på ett gruppträningspass, lära sig en ny teknik i Illustrator eller något annat som kräver att du fokuserar.

Sakta men säkert kommer du förändra den dåliga vanan till någon som inte är destruktiv och du kommer inte reagera på samma sätt när obehag uppstår. Se till att göra saker som antigen är hälsosamma eller för dig framåt som människa.

Stanna upp. Gör något nyttigt. Fokusera. Och kom ihåg: en ny vana skapas via fokus som triggar Quantum Zeno Effect och skapar Hebb’s Law.

PS. Jag är inte alls emot att dricka vin eller alkohol. Men att ha som vana att använda alkohol, snabbmat, spel eller till exempel sex på ett destruktivt sätt för att dämpa obehag är aldrig en bra kombination.

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Kreativa vanor! Vanor är en fantastisk bra sak att ha – och något som vi alla har, bra som dåliga. De flesta av de saker som vi gör varje dag, medvetet eller omedvetet, är utav vana. Från vår frukost och att borsta tänderna, till vad och hur vi äter lunch, till vår kvällsrutin innan vi går och lägger oss. Men vet du hur vanor faktiskt funkar och hur du kan använda dem till att boosta ditt kreativa liv? Dags att skapa nya vanor!

Saken med vanor är att de både kan vara bra och dåliga. Som att träna på morgonen innan jobbet (läs varför här) eller att ta en cigarett till morgonkaffet, som en del av din morgonrutin. Vad som är bra är att vi alltid kan ändra våra vanor till det bättre. Vi behöver bara veta vad en vana är och hur den funkar.

En vana är enkelt förklarat ett neurologiskt mönster i ditt huvud där hjärncellerna skapat extra starka kopplingar.

Det börjar i ditt huvud

En vana är enkelt förklarat ett neurologiskt mönster i ditt huvud. En tanke som du har tänkt så mycket att dina hjärnceller skapat extra starka kopplingar för just denna tanke. Detta kan liknas med hur en stig i skogen skapas. När du går där för första gången (tänker denna tanke eller utför något) så finns det ingen stig att följa. Men ju mer du går samma väg (tänker denna tanke eller utför något) så kommer det sakta men säkert formas en stig och att följa den blir lättare. Samma sak händer i din hjärna, ju mer du tänker en tanke eller utför en handling, ju lättare blir det att ”gå till den tanken” och mindre mental kapacitet krävs för att utföra handlingen. Vanor skapas för att vår hjärna ständigt letar efter sätt att spara energi på.

När du ersätter en dålig vana, som den där cigaretten till morgonkaffet, med en ny bättre vana, som att promenera till jobbet så skrivs dessa neurologiska mönster i huvudet över med en ny vana. Så när vi ändrar våra vanar ändrar vi även på vår hjärna.

När du ersätter en dålig vana så skrivs dessa neurologiska mönster i huvudet över med en ny vana. Så när vi ändrar våra vanar ändrar vi även på vår hjärna.

Eftersom samma sak även funkar med tankar, kan du ”träna” din hjärna att tänka på ett visst sätt. Om du tillexempel tittar dig själv i spegeln varje morgon och säger högt till dig själv att du är fantastiskt snygg och en bra människa. Så kommer du med tiden ha det lättare att tänka dessa tankar om dig själv, eftersom de kopplingar som sker mellan hjärncellerna för just dessa tankar kommer bli fler och starkare. Perfekt för att boosta självförtroendet!

Tids- och energispararen

Saken med vanor är att de sparar mental energi och styrka. För kreativa personer, som dig och mig, betyder det mindre mental energi som går till ”spillo” på uppgifter som är nödvändiga för vårt företag, men ack så tråkiga eller jobbiga, om vi gör dem till en vana = mer hjärnstyrka till vår kreativitet.

Sitter du varje månad eller kvartal i panik för att fixa bokföringen och momsrapporten i sista sekunden? Denna uppgift är ett perfekt exempel att skapa en bra vana av. För om vi hela tiden skjuter den framför oss (i ångest) så tar det som du säkert märkt en enormt stor mental påfrestning och energi att genomföra. Om vi istället ser till att skapa vanor (och rutiner) för att göra vår bokföring och momsrapport lättare, så kommer vi inte ha ångest när skatteverkets deadlines knackar på eller ta en veckas semester efter varje gång för återhämtning.

Jag gjorde exakt som ovan i många år. För bokföring var ”inte mitt område”. Nu har jag efter många om och men (och lite gråt) dedikerat en timme varje vecka där jag ser till att alla kvitton, fakturor och annat från veckan innan är på plats i mitt bokföringsprogram. Att lägga det i en kartong märkt ”finns i sjön” räknas inte! Detta gör att när väl momsrapporten ska in varje kvartal (i mitt fall) så är allt på plats och det krävs oftast inte mer än en knapptryckning för att få de siffror jag behöver. Minimal ansträngning, helt utan ångest.

Nu förtiden tänker jag inte så mycket på det heller, jag har arbetat in en vana att se till att dessa arbetsuppgifter görs på utsatt tid varje vecka. Det har gått så långt att kryper i mig när jag tvingas boka in ett möte på den tiden – för det är en vana.

Just detta med vanor och hur de fungerar i vår hjärna är extremt fascinerande och intressant om man börjar fundera på hur de kan göra livet lättare. Om du vill läsa mer i styrkan med bra vanor kan jag verkligen rekommendera boken The power of Habit – Why we do what we do and how to change, skriven av Charles Duhigg!

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Balans i livet är viktigt att ha. Detta gäller såklart även i det kreativa livet för oss kreatörer. Att sätta fingret i vädret och kolla av hur man ligger till är en enkel och extremt värdefull övning att göra. För vi vill se till att vi äter från hela den kreativa kostcirkeln och inte bara de nyttiga, men viktiga, grönsakerna.

När livet känns motigt; du har tillexempel motgångar på jobbet, du gör inte de jobben som du önskar, det är bara en massa måsten hela dagarna eller kanske rent av befinner dig i en djup kreativ svacka. Du upplever mindre lust till ditt en gång roliga och kreativa arbete som nu känns mer som tvång än ett kreativt utlopp. Livet känns helt enkelt trist! Detta brukar resultera i att vår kreativa nivå sänks och att vi börjar tvivla på oss själva och vår kompetens.

Eftersom vi tappat lusten till att vara kreativ, tenderar vi att också skärma av oss från det som gör oss kreativa. Vi slutar att skissa, leta efter fina linjer och skuggor och vi börjar jämföra oss med andra online, med resultatet att vi ofta känner oss ännu sämre.



Kreativ obalans

Detta brukar betyda att vi inte har balans i vår kreativitet – utan har ett över- och underskott. Därför är det bra att göra en övning som svart på vitt visar vad du gör för mycket av och vad du gör för lite av. Detta verktyg är enkelt men kraftfullt. Det används även av psykologer inom kognitiv beteendeterapi (KBT). Och nu kommer projektledaren i dig att jubla – vi ska göra en lista!

Eller inte enbart en lista utan flera. Vi börjar med att lista vad du tycker att du gör för mycket av. Den kan vara så lång som du önskar den att vara, men minst 10 punkter är bra. Den kan tillexempel se ut så här:

Vad gör jag för mycket av

  • Släcker bränder på jobbet (vilket tar mycket energi)
  • Enbart bread & butter-jobb (viktiga men ger ingen utmaning)
  • Oroar mig för mitt företag (ekonomi)
  • Oroar mig över varför jag inte lyckas med mina pitcher
  • Jämför mig med andra kreatörer (ofta som kommit längre än mig)
  • Stressar (till/från jobbet, deadlines, måsten)
  • Grubblar (om allt och inget, ofta till det negativa)
  • Ohälsosamma ”plåster” (skräpmat, alkohol, tobak för jag tycker synd om mig själv)
  • Sitter fast i min utveckling (lär mig inget nytt, gör inget nytt)
  • Dåliga beslut (företag, ekonomi, uppdrag, taktik)

Denna lista kan som sagt vara hur lång som du önskar. Men lägg lite tid och verkligen fundera på vad du känner att du gör för mycket av.

Tips! Låt det ta en arbetsvecka och anteckna det du gör på dagarna.

Nästa steg är att göra en ny lista (yaay!) med vad du känner att du gör för lite av. Precis som ovan, minst 10 punkter och låt fundera igenom den riktigt. Den kan tillexempel se ut såhär:

Vad gör jag för lite av

  • Egna kreativa projekt
  • Företagsutveckling (planer, strukturer, analys, vision)
  • Träffar och socialiserar med likasinnade (afterwork, meet-ups mm)
  • Stannar upp, känner efter och ser vart jag är
  • Vidareutveckling av mina kunskaper (kurser, workshops)
  • Motionerar och tar hand om min hälsa (styrketräning tex)
  • Läsa böcker (försöker, men det går långsamt)
  • Inspiration (utställningar, filmer, tidningar)
  • Avslutar äldre, mer långgående, projekt
  • Uppskattar mig själv, vad jag åstadkommit och hur långt jag kommit


    Svart på vitt

Fördelen med att göra listor så här är att man enkelt ser hur din arbetsdag och kreativa sysslor ser ut. Att man känner sig oinspirerad, utan energi eller att man sitter fast, är inte så konstigt om man enbart gör de sysslor som i vissa fall såklart är nödvändiga, men som inte fyller på eller ger utlopp för din kreativitet. Att bara jobba med dessa funkar ett tag, men sen behöver man fylla på. Precis som att man inte enbart kan gå på utställningar, jobba med egna kreativa projekt och socialisera på after work. Vi behöver såklart tjäna pengar och sköta bokföringen med.

Nyckeln till kreativ frihet är att ha balans mellan de nödvändiga måsten och de roliga delarna. För utan det ena kan vi inte ha det andra. Det vill säga utan de nödvändiga måstena som oftast är de som genererar pengar, tid och möjligheter, kan vi inte göra de roliga sakerna som fyller på vår kreativitet och som ofta kostar tid och pengar!

Eller som Thanos sa det:



Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

 

Dela blogginlägget:

Publicerad 11 Maj 2020

Boktips för ovisa tider

I dagens läge så har vi en del extra fritid, frivilligt eller ofrivilligt. När något oväntat likt detta händer hamnar vi lätt ur balans. Vi tappar fokus, vi börjar ifrågasätta våra livsval och ovissheten kryper sig på. Kanske funderar du på att byta karriär för ett kreativare yrke, testa vingarna på din affärsidé eller följa vad än ditt hjärta slår för. Här kommer ett boktips som hjälper dig peka kompassen rätt!

Ofta är ovisshet skrämmande och den största tröskeln att ta sig över för att starta och ta det första steget. Förra sommaren på började jag en lista med böcker att läsa för att jag ville bli smartare, mer påläst och helt enkelt veta mer. En lista som sedan dess vuxit med ännu fler titlar. En av de första böckerna som jag läste var Framgångsboken av Alexander Pärleros. I denna bok går han igenom allt vad han lärt sig genom åren och från alla möten i sin podcast Framgångspodden (som du säkert hört talas om).

I Framgångsboken går han igenom tre fantastiskt bra ämnen: vägen till framgång, hitta mitt varför och vägen till välmående. Med massvis med råd, how-to’s och tillvägagångssätt. Just delen med att hitta sitt varför är fantastiskt nyttig och full med verktyg för göra ditt varför tydligare och lättare att uppnå. Oavsett om man letar efter sitt kreativa kall eller är yrkesverksam och vill få hjälp att prioritera.

Även om man inte är ett fan av hans podcast är boken något jag verkligen rekommenderar. Särskilt om du just nu funderar på att byta karriär, vill testa vingarna på din affärsidé eller bara drömmer om något annat utan att veta vad. Garanterad sträckläsning!

Supertips!

Läser du ovan nämnda bok tillsammans med boken Hjärnstark av Anders Hansen kommer du vara fullständigt ostoppbar!

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Aldrig har så många känt sig så ensamma som nu. Jobben har avtagit och mailboxen har tystnat. Vi ser våra företag och arbeten sakta men säkert gå mot en ovis framtid eller ännu värre. Det är svårt att inte känna sig hjälplös. Särskilt som frilansare eller egen företagare.

Vi är inte ensamma! Tillsammans kan vi sträcka ut en tass till varandra.

Men, Älskade kreatör – du är inte ensam! Vi är många som kämpar i motvind just nu. Som tar dag för dag som den kommer och gör allt för att få ändarna att mötas. Även om det känns som du är ensammast i världen just nu, då att driva eget kan vara extremt ensamt, så är du inte det. Vi andra kreatörer finns där ute – det är viktigt att veta!

Jag är verkligen ingen psykolog, häsloguru eller stjärna på att driva företag. Men jag är kreatör och går igenom samma saker som du, känner och tänker samma saker och tillsammans kan vi stötta varandra!

Vill du bara skriva av dig om hur du känner, prata om vädret för att komma på andra tankar eller bolla en ny idé du funderat på, hör av dig: Himself(at)johanstahlberg.com

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Publicerad 24 April 2020

Tuffa tider för en drömmare

Vi går igenom en tuff period nu. Både som anställda, egen företagare eller frilansare. Vi är många som har det tufft och flera i vår umgängeskrets har förlorat jobben, tvingats gå ner i lön eller ser sitt företag gå på tomgång. Det är en tid full med stress och nya utmaningar. Som tur är finns det saker du kan göra för att underlätta.

Handen på hjärtat; hur mycket motionerar du nu? Även tidigare för den delen med? Som kreativa människor glömmer vi ofta bort att ta hand om vår kropp och vårt sinne. Det är lätt hänt att man slukas upp i nuet av det projekt, arbetsuppgift eller måsten som man gör. Man jobbar mot en deadline för att få klart den där filmen, uppdatera hemsidan eller hinna klart med kvartalets bokföring. Vilket gör att man slarvar med maten, sömnen och att röra på sig.

Som kreatörer är stress lika naturligt för oss som Adobes alla program. Genom att bli bättre på att hantera stress så kommer vi även inte reagera lika hårt på den. Vi kommer också ta bättre beslut för oss själva och vårt arbete. För hur många bra beslut tar man egentligen i stressade situationer?

Att röra på sig och motionera som kreatör har så många fler fördelar än att jeansen sitter bättre eller att man slipper ångesten varje gång någon taggar dig i en bild på Facebook. För när du rör på dig händer det massvis med bra saker i din kropp och hjärna som vi som kreatörer kan dra nytta av. Särskilt i dessa tider när vi är extra stressade och står inför nya tuffa utmaningar och omställningar.

Träning har de mest fantastiska effekter på vår hjärna och kreativitet.

Cool as a cucumber

Stress är ju något vi alla upplever och hanterar i våra liv. Det är inget val som vi har utan mer ett nödvändigt ont som vi måste handskas med. Om du känner att du är stressad ofta, vilket många är i dagsläget, eller att du inte hanterar stress speciellt bra – då är träning din lättnad! När vi tränar använder vi våra muskler och våra muskler hjälper till att neutralisera stresshormonerna. Ju mer regelbundet du tränar desto bättre kommer du och din kropp att hantera stress – särskilt på lång sikt.

När vi är under stress så släpper kroppen ut massvis med hormoner och detta får, vid långvarig stress, vår frontallob och hippocampus att minska. Vår frontallob är ju där all vår kreativitet, intelligens, resonemang och personlighet (och extremt mycket annat) sitter och vår hippocampus hanterar bland annat kort- och långtidsminnet samt vårt lokalsinne.

En annan bra förmån är att när du sänker din stressnivå så kommer du även att gå ner i vikt, eftersom kortisol (stresshormonet) förhindrar din kropp från att bränna fett. Detta är en överlevnadsfunktion vår kropp har från tiden innan Fortnite och Snapchat, då vi levde på savannen.

Träning ger dig mer bonus än ett online casino!

Mer bonus än en ett online casino

När vi rör på oss, det vill säga går på en rask promenad eller tar en joggingtur, som gör att vi får upp pulsen – gärna i ca 40 minuter – så ökar blodflödet till vår hjärna. Detta i sin tur för med sig massvis med bra saker:

  • Det skapar nya hjärnceller
  • Vi blir mer stresståliga
  • Din hjärna blir mer öppen för förändring (plasticitet)
  • Det skapas mer kontakter mellan hjärncellerna i frontalloben och resten av hjärnan
  • Det hjälper dig att fokusera och stänga ute bakgrundsljud

Regelbunden träning där du får upp din puls under minst 40 minuter ett par gånger i veckan kommer att göra din hjärna både större och yngre! Läs gärna om denna mening ett par gånger.

Flertalet studier har påvisat att vår kreativitet och mentala kapacitet även får sig en boost efter att vi har tränat. Så se till att röra på dig innan du startar din arbetsdag eller i alla fall innan du ska ta dig an den där tuffa uppgiften eller jobbiga mötet. Viktigt är att du inte ska ta ut dig helt så du blir utmattad eller lyfta skrot, utan det är motion där du får upp din puls som är det viktiga.

Öppen för förändring

Vår hjärna inte en solid klump av oföränderlig vävnad, utan hjärnan är i ständig förändring. Varje gång vi skapar en ny vana eller lära oss något nytt så skapar vi en ny ”stig” i hjärnan. Du kan träna din hjärna på att tänka positiva tankar genom att bara fortsätta tänka på dem, och med tiden ju mer du ”går” på denna stig ju lättare blir det för dig att tänka på dessa tankar. Motion gör vår hjärna mer föränderlig medan stress orsakar hjärnan till raka motsatsen.

Därför är motion perfekt i tider som dessa då många har fått ställa om över en natt. Vi ska nu ha våra möten, presentationer och kurser via Zoom och Google Hangouts istället för våra trygga konferensrum. Har vi höga stressnivåer är denna omställning ännu tuffare. Då hjälper träningen dig på grund av att det gör hjärnan mer öppen för förändring och ökar din mentala kapacitet.

Träning ökar dina dopaminnnivårer, vilket gör att du fokuserar bättre.

Noise reduction när du jobbar hemifrån

Nu, under Covid-19, sitter du hemma och försöker jobba. Det gör även din respektive, barn 1, barn 2 och hunden. Stökigt kontorslandskap minst sagt. Du har antagligen hört talas om dopamin tidigare. Ämnet som får oss att känna glädje och lycka. Men vad dopamin också gör är att det får oss att bli motiverade och uppmärksamma.

Dopamin finns även i medicin mot ADHD som ser till att höja dopaminvärdena i kroppen, då människor som har svårt att fokusera och mycket lätt blir distraherade behöver högre doser av dopamin för att kunna fokusera. Dopaminet är det som får oss att kunna sortera bort bruset i bakgrunden och fokusera på din uppgift. Som när du innan Covid-19 satt på café och skrev på din bok och zonade ut allt runt omkring dig.

När vi rör på oss så ökar dopaminet i kroppen (ibland så pass mycket att vissa upplever runners high). Därför att det perfekt att starta din dag med ett träningspass för att lättare kunna fokusera på arbetet och filtrera bort stöket i bakgrunden.

Att ta hand om oss själva och vår Kropp är alltid bra. Inget gott kommer ur att försaka sig själv. För mycket alkohol, stress och mättade fetter tillsammans med för lite sömn är en genväg till att bli en sämre kreatör och mindre kreativ. Se till att ta hand om dig och ditt sinne. Det lönar sig alltid. Särskilt i tider som denna.

Vill du veta mer om träningens effekter på dig, din hjärna och din kreativitet kan jag inte rekommendera Andres Hansens bok Hjärnstark nog mycket. Efter att ha läste den är det svårt att inte se till att röra på sig. Den finns som pocket, ljud- och e-bok.

Se alltid till att hålla avstånd från andra om du ska ut och springa. Följ alltid Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer.

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Vi ser dem hela tiden, tangentbordskrigarna. De som spenderar timmar på att hamra fram åsikter, budskap, tankar och kritik genom sina blåslagna tangentbord. Du hittar dem i Facebookgrupper, i kommentarsfälten och i forumen. Är du en av dem eller prioriterar du ditt skapande?

Att prata är lätt. Det är det alltid. Idag, när alla är kommunikatörer, egenutnämnda experter och tyckare är det lättare än någonsin att få ut sin röst och budskap. Detta har resulterat i att vi verkar ta tystnad som ett tecken på svaghet eller misslyckande. Enbart för att man inte fyller sina sociala medier med hur fantastisk man är.

Skippa skitsnacket och det digitala rampljuset

Du och Sickan har en plan. En plan för att du skall lyckas med just ditt företag, det egna kreativa projektet eller vad det nu kan vara du har framför dig. För att lyckas kräver det 100% av din tid, ditt fokus och din energi. Men, varje gång du lägger tid på att diskutera i forum om pixlarna mellan olika kameramodeller, debattera på sociala medier för att visa att just du har rätt åsikt om Oatlys senaste reklamkampanj – drar du värdefullt fokus från ditt projekt.

För varje tryck på tangentbordet skjuter du din dröm längre och längre bort.

Varje tangentbords-fight du tar puttar dina måsten längre bort.

Att jaga sin dröm eller att förverkliga det där egna kreativa projektet som man planerat så länge, kan vara skrämmande. Söker du skydd och ursäkter från det som du måste göra genom att snacka online? Istället för att kliva ut ur din comfort-zone och möta motgångarna på vägen till drömmen?

Kriga inte för ditt digitala ego – kriga för dig

De söker inte bekräftelse, lajks eller ytligt stöd online för det de skapar. De bryr sig inte om det digitala rampljuset som finns inom bubblorna i våra Facebookgrupper, forum och flöden. De är för upptagna med att skapa, 100% fokuserade på sin vision och dröm. Där finns inte tid att söka bekräftelse. Medans du står framför spegeln på gymmet och tar selfies i löpartights och linne, sitter de längst bak i mörkret och kör ett extra rep.

Så låt de andra klappa sig själva på ryggen och ödsla tid medans du gör jobbet som krävs. Lägg din värdefulla tid och energi på att förverkliga dig själv, inte någon status online som inte går att hänga i din portfolio.

Ryan Holiday sa det bäst: “The only relationship between work and chatter is that one kills another”.

Ta hand om er där ute!

Love,
Johan

Dela blogginlägget:

Publicerad 3 April 2020

Du och ditt stora kreatörs-ego!


Vi kreatörer och våra stora egon. Den lilla djävulen som sitter på vår axel dag ut och dag in – egot. Han kan ibland vara bra att ha, men oftast ställer han till med problem även om vi inte är medvetna om det. Han viskar saker i våra öron som förvränger vår världsbild och vår syn på oss själva och andra. Så, hur kan man besegra våra uppblåsta kreatörs-egon?
 

Jag är så jävla bra!
Jag är verkligen bäst!
Det är bara jag som klarar av detta.
Alla andra är amatörer i jämförelse med mig.
Jag kan redan det där, jag behöver inte lära mig nytt.

När vårt ego blir för stort, det vill säga att vi lyssnar för mycket på den lille djävulen på axeln, tenderar vi att fastna i vårt egna huvud och skärma av oss från omvärlden. Ego är den röst som säger att vi är bättre än vad vi faktiskt är och som förblindar oss från en ärlig och korrekt kontakt med vår omvärld. För utan en korrekt uppfattning av våra egna färdigheter gentemot andra och de uppgifter vi står framför är vi dömda att misslyckas tids nog. När vi blåser upp vårt ego, utan korrekt omvärldsuppfattning så är det inte självförtroende – utan illusion!

Konstnären Marina Abramović sa det på ett bra sätt:

” If you start believing your own greatness, it is the death of your creativity.”

Egoacceleratorn

Förmågan att utvärdera sig själv och utvecklas till det bättre är extremt viktigt som kreatör. Att se vart sina brister och svagheter finns. Men, med ett för stort ego är detta en förmåga som snabbt tycks falla bort. Särskilt då det är roligare att fokusera på sina styrkor och uppövade talanger. Men att göra jävligt bra skapande ÄR kämpigt. Det suger energi, det slår vårt stora feta kreatörs-ego på käften och kan ibland vara skrämmande. Det är då vi presterar bäst som kreatörer. Inte när vi enbart skapar utan att utvecklas, så vi kan göda den lille djävulen på axeln genom att ”titta så duktig jag är på att göra detta”.

Sociala medier är egots accelerator. Höjdpunkternas catwalk i rampljuset, minst sagt. Världen över lägger vi ut vad vi lyckats med. På Facebook lägger vi ut bilder från de fantastiska platser vi är på just nu #dinsemestermittjobb. Ju mer ”låt mig berätta hur bra jag är” vi postar, ju mer lajks får vi och med dessa lajksen sväller egot. De som vågar trotsa sin highlight reel och visa verkligheten genom ödmjukhet och transparens är de som bäst håller sitt ego under kontroll. Något som även jag brottas med i ärlighetens namn!

Egodödaren

Styrkan i att vara student och att ständigt utvecklas är i egentligen inte de instruktioner du får med nya kunskaper. Att vara student petar bort ditt ego från axeln och in i händerna på läraren. För du är inte bättre än din lärare. Ett perfekt exempel på detta är Kirk Hammett, gitarristen från Metallica.

När Kirk fick erbjudandet om att gå med i bandet kan man ju anta att det var chansen han väntat på i hela sitt liv. Trots att han hade år av gitarrspelande bakom sig och att han just gått med i Metallica, lät Kirk inte egot stå i vägen för sin egna utveckling. Han letade reda på den bästa gitarrläraren som fanns att hitta – Joe Satriani, lärarnas lärare. Varje vecka under två år fick Kirk instruktioner av Joe för att utveckla sitt gitarrspelande och utöka sin förståelse för hantverket. Kirk ville lära sig det han inte kunde – för att bli ännu bättre. Istället för att låta egot ta ratten genom att tycka att han är bäst nu när han spelar i Metallica, såg Kirk istället möjligheten att utvecklas.

Ego är kanske våran största fiende. Ego sätter dig i försvarsposition som förblindar oss, ger oss fel feedback på våra egna förmågor och avskärmar oss från verkligheten.

Vill du läsa mer om hur vårt ego begränsar oss kan jag rekommendera denna bok: https://www.bokus.com/bok/9781782832836/ego-is-the-enemy/

Till er alla! Hoppas ni håller er friska och säkra där ute <3

Love,

Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

 

 

Dela blogginlägget:

Vad krävs för att bryta ny mark inom sitt område? Det vill säga, det som tar en förbi experttiteln och går ditt ingen tidigare gått. Nu har vi kommer till del 3 och (eventuellt) den sista delen av denna serie. Som lovat är denna lite kortare än de förra inläggen.

Du kan läsa del 1 och del 2 här. Och hela den studie, som handlar om vägen till expertprestation, och som lagt grunden för dessa inlägg, kan du läsa här.

År 1936 presenterade en herre vid namn Dr. Raskin en väldigt intressant studie i The Journal of Abnormal and Social Psychology. I denna studie hade han tittat på de 120 viktigaste forskarna och 123 av de mest framstående poeterna och författarna, under 1800-talet. I sin studie fann Dr Raskin att poeterna och författarna publicerade sina första arbeten och verk vid 24,2 respektive 25,2 års ålder. När han sedan tittade på, vad som ansågs vara deras bästa verk, var åldern 34,3 och 35,4 år. Nästan exakt 10 år mellan deras första och bästa arbete.

De bästa verken kom alltså efter de utövat sitt yrke och hantverk i mer än 10 år. Hand i hand med den studie som Ericsson och hans kollegor gjorde och som denna serie bygger på. Där de visar att för att uppnå expertnivå, som till exempel musiker, krävs det minst 10 000 timmar och ca 10 år av avsiktlig träning. Då räknas du som expert på det du gör. Men hur går man ännu längre?

Till oändligheten och vidare

Men vad är det som definieras som expertnivå? Det är att man, som till exempel fotograf, bemästrar all tillgänglig kunskap som finns om ämnet och ens hantverk håller verkshöjd enligt den högsta aktuella branschstandarden. Så, för att bli ännu bättre på sitt hantverk och nå en ännu högre nivå måste man alltså ut på okänd mark. Men, vad behöver man då för att gå bortom allt som går att veta om, till exempel fotografi, och skapa något helt nytt och unik inom sitt yrkesområde?

För att lyckas med det måste man ha bemästrat det som kommer innan. För utan att ha full kunskap om det som varit och är nu, är det enormt svårt att se vad som fattas, behövs eller kan förändras.

Anna Wintour som vi är vana att se henne och hennes första omslag på Amerikanska Vogue 1988.

Anna Wintour – kvinnan som skakade om i modevärlden

Ikonen Anna Wintour, Creative Director på Condé Nast och chefredaktör på amerikanska Vogue, är ett väldigt bra exempel på ovan. Anna Wintour bröt ny mark inom sitt område och satte en ny standard för en hel Industri. För att förstå hur hon såg dessa möjligheter och insikter behöver vi titta hur hennes karriär såg ut fram till slutet av 1980-talet, då hon skapade historia med sitt första omslag som chefredaktör på tidningen.

Anna Wintour föddes år 1949 i England, med en far som var redaktör på tidningen Evening Standard. Redan vid 14 års åldern utvecklade Anna ett stort intresse för mode, genom att titta på programmet Ready Steady Go! Samt läsa magasinet Seventeen, som hennes farmor skickade från USA.

  • 1964 fick hon sitt första jobb på den inflytelserika klädbutiken Biba boutique.
  • 1965 påbörjade hon ett traineeprogram på Harrods
  • 1970 fick hon jobb som redaktionsassistent på Harper’s & Queen och startade sin bana som modejournalist.
  • 1975 blev hon moderedaktör på Harper’s Bazaar i New York
  • 1980 redaktör på Savvy Magazine.
  • 1983 blev hon Vogues första Creative Director.
  • 1985 var hon tillbaka i England och redaktör på Vogue UK.
  • 1988 blev hon chefredaktör på amerikanska Vogue.

Vid en intervju 1985 sa hon följande: ”There’s a new kind of woman out there, she’s interested in business and money. She doesn’t have time to shop anymore. She wants to know what and why and where and how”. Detta hintade om vad som snart skulle komma.

När Anna klev på som chefredaktör på amerikanska Vogue 1988 satte hon sin plan i verket. Hon bröt ny mark och satte en helt ny standard, inte bara i modemagasinens värld, utan för hela modevärlden. ”Smått” så ändrade hon (bland annat) på omslagen – som hade sett likadana ut i årtionden. Hon visade mer av kroppen, istället för bara ett ansikte och bilderna var ofta fotograferade utomhus i miljö, istället för i studio. Hon använde mindre kända modeller och mixade billiga kläder med dyra Haute Couture plagg (vad sägs om ett par jeans för 50 dollar tillsammans med en jacka för 10 000 dollar).

Det hon egentligen gjorde var att visa att mode är något för alla och inte enbart för de ofta idoliserade supermodellerna. I och med det omslaget tog hon modevärlden med storm och närmare den vanliga och moderna kvinnan. Något som idag ses som självklart. Mycket tack vare Anna Wintour.

”Wintour’s approach hit a nerve—this was the way real women put clothes together (with the likely exception of wearing multi-thousand-dollar T-shirts)”

Med expertisen som ledstjärna

När Anna tog jobbet som chefredaktör på amerikanska Vogue, hade hon över 20 års erfarenhet av mode och att bygga tidningar, som gett henne djupa kunskaper och insikter om sin målgrupp. Ta även i beaktning att hon växte upp med en pappa som jobbade i tidningsbranschen. Detta gav henne antagligen insikter om branschen innan hon fick jobbet som redaktionsassistent. Hennes pappa konsulterade henne ofta om hur hans tidning kunde nå en yngre målgrupp.

Hade Anna, som nybakad redaktionsassistent 1970, kunnat förändra en hel bransch som hon gjorde 18 år senare? Sannolikt inte. För att kunna bryta ny mark på det sättet och göra något helt unikt krävs enorm kunskap och erfarenhet inom sitt yrke.

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

 

Dela blogginlägget:

Publicerad 27 Februari 2020

Prestationen bakom expertnivå – del 2

Nu har vi äntligen kommit till den andra delen av ”Prestationen bakom expertnivå” – serien. Vi dyker nu ner i den djupa delen av studien och tittar på hur man ska träna på sitt hantverk som kreatör och vilken tid du faktiskt behöver lägga ner på avsiktlig träning, för att nå toppnivå. Du kan läsa den första och inledande delen här och hela studien här.

Vi har fått lära oss att talang är inget som är medfött, utan är något som vi måste jobba hårt för att få. Att ha en känsla för stil, till exempel inom balett som jag fotograferar mycket, är något som kommer från träning. Där träning ger mig insikter om hur dansen ska se ut, positioner av danssteg i olika skeden och annat som handlar om balett. Att studera balett ger mig en känsla av vad som är bra, snyggt och tekniskt fulländat – vilket då ger en känsla för stil.

Precis samma gällde när jag jobbade som skidfotograf. I början hade jag inte koll på hur en bra skidsväng eller hur en switch cork 900 såg ut. Men med tiden lärde jag mig när i svängen eller i luften skidåkarens position är som bäst och när jag skulle ta min bild. Kunskap ger talang och känsla!

Andreas Lundstam hittar den perfekta snön och jag tar den perfekta positionen.

Vad skiljer avsiktlig träning åt från andra aktiviteter?

Är en fantastiskt bra fråga som vi ska reda ut nu. Jag kommer att upp mig själv som exempel i form av fotograf. Detta kan såklart översättas till vilket kreativt yrke som helst där du jobbar med ett kreativt hantverk. Så som copywriting, film, animering osv. Som fotograf sysslar jag med fotografering i många olika former, men de flesta av mina fotograferingar kan kategoriseras in i följande kategorier:  betalda jobb (jobb), egna kreativa projekt (lek) och avsiktlig träning.

Betalda jobb: 

Innefattar att jag utför mitt yrke, ofta på en publik plats så som kundens kontor och där folk tittar på (kunden själv, Art Director mm). Prestationen är på högsta nivå (bilderna) och motiveras med en belöning (pengar). Här förlitar vi oss oftast på våra välbeprövade arbetssätt med tillförlitligt resultat. Att experimentera med nya tekniker med okänt resultat och tillförlitlighet, där vi riskerar att inte nå förväntade resultat, är ofta åsidosatt då priset för misslyckande är högt.

Lek / egna kreativa projekt:
Är aktiviteter som har inget (eller minimalt) ekonomiskt värde och oftast inget supertydligt mål i sig. Utan syftet är att ha kul och kanske få utlopp för upplagrad kreativitet. Detta kan vara att ta en sväng på stan och ta lite snapshots ”för det var länge sedan nu”. Målet är oftast är själva aktiviteten i sig än resultatet av den.

Avsiktlig träning:
Innefattar aktiviteter som är skapade för att öka min kunskapsnivå inom mitt område eller en del av mitt område. Tillexempel att jag övar på hur jag kommunicerar och poserar en person framför kameran genom att fotografera folk som är ovana eller ogillar stå framför kameran. Att jag jobbar en specifik detalj, så som micro-kontraster i hudtoner för att mina bilder ska bli ännu bättre eller en ny metod för ljussättning som jag inte använt innan för att utveckla mina kunskaper om ljus och ljussättning.

Som ni ser skiljer mål, kostnad (energi och eventuellt pengar) och belöning i dessa tre. Där jobb kräver en del energi där prestationen är att tillfredsställa någon annan för belöning. Medans lek kräver väldigt lite energi, utan mål och prestation. Avsiktlig träning kräver en stor mängd energi, tid och ibland pengar (mentorer, kurser mm). Den är också oftast väl strukturerad för att få ut mesta möjliga av tiden. Där specifika uppgifter skapas för att jobba på sina svagheter och inte där man är som bäst = liten till ingen utveckling.

Avsiktlig träning är varken enkelt, oftast inte roligt och är inte över på ett nafs. Utan utövas under en period av ca 10 år och 10 000 timmar, innan man förhoppningsvis uppnår expertnivå av sitt yrke och hantverk.

Så här ska du träna

Avsiktlig träning. Alltså träning som har 100% syfte att du ska bli bättre på ditt hantverk. Vi pratar inte om att ta en vända på stan och ta lite snapshots, skissa lite lätt på det du ser utanför fönstret eller att utföra ett betalt ”bread and butter” jobb som frilansare.

Vad som utgör de optimala förutsättningarna för att utvecklas och bli bättre på sitt hantverk varierar beroende på dig som person, så klart. Men, det finns några kritiska kriterier som dina övningar behöver ha. Den mest kritiska, som jag även nämnde i första delen, är motivation. Att ha den enorma motivation det krävs för att uppnå målet att bli absolut toppresterande. För den mängd tid och energi det tar att träna och öva på rätt sätt, är stora.

Utöver en (enorm) mängd motivation och tid behöver dina övningar ta hänsyn till vad du kan innan, då inlärningskurvan dalar av med tiden och nya mer krävande uppgifter bör påbörjas. Du bör också ha en mentor (som har en högre nivå av kunskap än dig) som kan ge dig informativ och värdefull feedback och kunskap, baserat det resultat just du uppvisar. Detta för att sedan skapa nya uppgifter och övningar för att korrigera de eventuelle fel eller brister du uppvisar. För utan feedback från ett observerande öga, är den utveckling vi är ute efter svår att uppnå och inte särskilt effektiv i längden. Din coach/mentor/lärare ska även förse dig med övningar och aktiviteter som du kan jobba på mellan era möten.

Varför ska du ha en mentor tänker du? Tänk dig då en målvakt i fotboll. Under match kanske denne får 10–20 situationer/skott mot mål (ta siffrorna med en nypa salt/Mvh ej fotbollsspelare). Medan under ett träningspass, med en person avsatt att bara skjuta bollar mot mål i olika situationer – vart tror du inlärningskurvan går upp?

Resultatet från ett av mina personliga kreativa projekt (lek).

En kreativ tennisarmbåge

Avsiktlig träning är som sagt tidsödande och kräver massor med energi. Detta är ju inte helt en ekvation som kanske ger dig glädje. Precis som med fysiska övningar kan man inte nöta för länge dag ut och dag in. Detta för att undvika mental utmattning eller förslitningsskador av för mycket fysiska övningar. För att få ut så mycket som möjligt av din avsiktliga träning under lång tid behöver du avsätta tid för återhämtning och vila som gör att du orkar träna varje dag och vecka, utan att bränna ut dig genom utmattning.

Detta får avsluta denna del av Prestationen bakom expertnivå. I nästa inlägg, som jag lovar kommer bli kortare, kommer vi gå in närmare på vad som krävs för att gå förbi expertprestation och göra något enastående och bryta ny mark!

Love,
Johan

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Publicerad 17 Februari 2020

Prestationen bakom expertnivå – del 1

Prestationen bakom expertnivå och att bli ledande i din bransch. Jag tror varenda en av oss strävar efter, jobbar mot och drömmer om att vara bland de absolut bästa inom sitt yrke. Att vara den bästa fotografen, filmskaparen eller grafiska designern. Men, vad krävs det egentligen för att nå upp till den nivån på sitt hantverk och expertis? Jag dök djupare ner i studien The Role of Deliberate Practice and the Acquisition of Expert Performanceför att hitta svaret.

Som jag skrev i mitt förra inlägg (läs det här) så snubblade jag över denna studie av den svenska psykologen K Anders Ericsson och hans kollegor Ralf Th. Krampe och Clemens Tesch-Romer, då jag läste boken Outliers av Malcolm Gladwell. Vad Ericsson och hans kollegor gjorde är rätt så häpnadsväckande och spräcker helt myten om medfödd och naturlig talang. Deras studie var så intressant att jag bestämde mig för att läsa den i sin helhet och dela med mig av de bästa delarna med er – ur en kreativ persons perspektiv.

Det viktigaste först. Medfödd och naturlig talang finns inte. Punkt! Vad många misstar för just medfödd eller naturlig talang är ofta ett resultat av intensiv träning under en längre period. De enda medfödda och naturliga ”talangerna” som kan ärvas är din egna längd och längden på dina ben, till exempel. Vilket är bra för basketspelare, simmare och löpare. Att ha ett medfött sinne för konst, fotografi eller skriva texter finns inte.

Det som krävs för att nå expertnivå, inom sitt yrke eller nisch, är en speciell typ av träning under lång tid, minst 10 år.

Vad leder till ett hantverk på expertnivå

Inte helt överraskande är det träning som leder till bättre prestationer och kunskaper. Regelbunden träning, som löper över minst 10 år och uppnår 10 000 timmar, leder till expertnivå. Men tyvärr, så är det inte så enkelt att bli bäst-i-test. För att få det svaret behöver man titta på de omkringliggande omständigheter som leder till att man når expertnivå. Så som strukturen och varaktigheten på din träning, din fritid och återhämtning efter din träning.

Förvärvande av färdigheter och prestationer är inte en stadig kurva uppåt heller. Utan mer av en trappa med olika nivåer och platåer att nå och övervinna. Samma gäller för repetition av samma övning om och om igen under en lång tid. Som till exempel använda exakt samma ljussättning till dina bilder. Där nivån av kunskap avtar och för att utvecklas vidare krävs mer utmanande uppgifter och övningar. Som att då tillexempel jobba med fler ljuskällor osv.

Ett tecken på avsiktlig träning: utnött utrustning.

Träning med en avsikt

Så, den här träningen som du behöver göra? Är det när jag, som fotograf till exempel, tar snapshots av mina vänner, eller som copywriter snabbt skriver ner en bit text eller skissar på en logga då jag är uttråkad på jobbet som grafisk designer? Såklart har det en liten (väldigt liten) effekt på din utveckling, men det vi pratar om är träning med avsikt. Där enda avsikt och mål är att lära, utvecklas och bli bättre. Till exempel, att jobba på en viss typ av retusch i Photoshop, jobba på din storytelling så att den bok du skriver kan bli ännu bättre eller djupdyka i färgvetenskap som grafisk designer. Det enda syftet med avsiktlig träning är att bli bättre på ditt hantverk, inte att ha kul eller göra samma sak som du redan bemästrar om och om igen.

Avsiktlig träning kräver en stor portion ansträngning och energi från din sida och går ofta långsamt framåt – därav 10 års regeln. Just detta är ofta skillnaden mellan amatörer och proffs. Där amatörer oftast enbart vill ha kul längs resans gång, vilket resulterar i att de oftast bara når en viss nivå av expertis. Medans proffs, eller folk som siktar på att bli proffs, spenderar åtskilliga timmar. Där de outtröttligt nöter och tränar på varenda detalj i sitt arbete – med den enda avsikten att bli bättre och att nå absoluta expertnivå.

Tillsammans med rätt struktur och varaktighet är motivation och uthållighet lika viktiga beståndsdelar att ha i sitt tränande. Då studie efter studie visar att expertnivå är något som byggs upp under en längre tid. Där resultat och speciella prestationer behöver minst 10 år av aktiv och intensiv träning och förberedelser, som uppnår till minst 10 000 timmar. Till exempel en Grandmaster titel i schack tar dig minst 10 år att förtjäna. För utan rätt motivation och förmågan att vara uthållig så kommer du aldrig ha orken att göra det arbete som krävs i det långa loppet. För efter dessa 10 år och 10 000 timmar är det inte räkmacka, utan bara att fortsätta framåt.

Detta vill avsluta den första delen om vad som krävs för att nå expertnivå. I nästa inlägg kommer vi djupdyka ännu längre ner i studien och om hur man ska träna och vilken tid du faktiskt behöver lägga ner på avsiktlig träning.

Love,
Johan Ståhlberg

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

Dela blogginlägget:

Publicerad 10 Februari 2020

Vi är helt utan naturlig talang

– Aaaah, jag har ingen talang alls! Jag vill bara ge upp! Har du säkerligen sagt någon gång. Att det inte kommer att hända för att alla andra verkar vara så mycket mer talangfulla och långt före? Och ja, det är delvis sant. Men, ge inte upp, det finns fortfarande hopp – tack vare insikter av en svensk psykolog.

 När jag läste boken Outliers av Malcolm Gladwell, som handlar om hur framgångsrika människor blir framgångsrika, snubblade jag över en väldigt intressant studie som heter The Role of Deliberate Practice in the Acquisition of Expert Performance. Den är gjord av den svenska psykologen K. Anders Ericsson och hans kollegor R. Krampe och C. Tesch-romer. I denna studie kollar de (bland annat) på violinister på Berlin Elite Academy of Music och deras prestationer och vägen dit.

Utan naturlig talang

Ericsson och hans kollegor delade in violinisterna i tre olika grupper: stjärnor, bra och musiklärare. Stjärnorna skulle antagligen bli solister i världsklass. De bra skulle bli framgångsrika yrkesmusiker och den sista gruppen studerade till musiklärare och hade lägre intagningskrav på sig. När man läser deras studie så är en sak fascinerande och rent av lättande att läsa: Ericsson och hans kollegor kunde inte hitta några naturliga talanger i någon av sina undersökningar eller grupper. Det vill säga, folk som presterade på absoluta toppnivå men tränade bara en bråkdel av vad de andra gjorde.

Vad man kan utläsa från deras studie är att det enda som särskilde en musiker från en annan var hur hårt de arbetade. Ingen medfödd talang – bara hårt arbete och ett ständigt nötande.

Nötandet bakom talangen

När vi läser studien får vi reda på att alla violinister började spela sitt instrument ungefär samtidigt – runt 5 år och övade då runt 2 timmar i veckan. 3 år senare när de var 8 år, började skillnader mellan de tre grupperna synas. De musiker som sedan skulle bli de högst presterande började att öva mer än de andra grupperna – 6 timmar i veckan. När de nådde 14 årsåldern – 16 timmar i veckan. När stjärngruppen nådde 20 årsåldern tränade de mer än 30 timmar i veckan! Vid denna ålder hade personerna i stjärngruppen över 10 000 timmarav träning bakom sig. Tittar vi på den bra gruppen så hade de tränat total 8000 timmar och de som skulle bli musiklärare hade 4000 timmar bakom sig.

Ericsson och hans kollegor gjorde samma studie på pianospelare och samma mönster uppstod. Vad vi kallar för amatörer tränade bara runt 3 timmar i veckan som barn medans de som skulle bli professionella musiker ökade sina träningstimmar varje år. Så, vid 20 års åldern hade de sina 10 000 timmar.

Hårt arbete lönar sig! Om du gör det rätt.

Se till att nötandet verkligen räknas

Viktigt att notera är att träningen inte bestod av att enbart av att dyka upp och spela lite slumpvalda toner– utan med avsikt att bli bättre på violin, på alla möjliga punkter. Detta är avgörande i all träning. Du kan till exempel, spela ett tv-spel som Counter-Strike, i tusentals timmar utan att bli proffs, om du inte har rätt avsikt och ändamål med ditt spelande och timmarna framför skärmen.

Vad Ericsson och hans kollegor noterade var som sagt att medfödd talang inte fanns – bara hårt arbete. Skillnaden mellan stjärnorna och de bra musikerna var att stjärnorna jobbade väldigt mycket hårdare än de andra. De försäkrade att de timmar de spenderade på att träna verkligen räknades och spenderade mer timmar på att spela sitt instrument med avsikt att bli bättre än någon annan.

Som Ericsson och hans kollegor skrev som avslut på sin studie (översatt från engelska):

Folk tror att elitnivå och dess prestationer skiljer sig kvalitativt från det normala. Att den på elitnivå måste ha försetts med begåvningar och talanger som skiljer sig från en normal vuxen människa. Denna uppfattning har avskräckt forskare från att systematiskt undersöka expertutövaren och deras prestanda under principerna av allmän psykologi. Vi håller med om att expertprestanda och till och med expertkunskaper har egenskaper och förmågor som skiljer sig kvalitativt från eller åtminstone utanför området för vanliga vuxna människor. Vi förnekar dock att dessa skillnader är oföränderliga, det vill säga på grund av medfödda talanger. Endast några få undantag, särskilt längd, är genetiskt föreskrivna. Istället hävdar vi att skillnaderna mellan sakkunniga och normala vuxna återspeglar en livslängd med avsiktlig ansträngning för att förbättra prestanda inom ett specifikt område …

The Creative Take-Away

Om du läser boken Outliers av Malcolm Gladwell så kommer du läsa om samma mönster gällande Bill Gates och Steve Jobs. Inget förnekande i att de är genier på sina egna sätt. Men att de föddes genier med talanger som sedan gjorde att de kunde starta företag som förändrade världen? – som det oftast blåses upp i media och i sociala medier. Inte en chans! De gjorde sin del av avsiktlig träning som det kallas, långt innan de startade Microsoft och Apple. Sen jobbade de ännu hårdare. Om du vill läsa mer vad jag skrev om Bill Gates och Steve Jobs kan du göra det i detta inlägg (engelska).

 Det viktiga här är att alltid sikta på att bli bättre, i alla detaljer av ditt yrke. Att fortsätta nöta ditt hantverk och se till att varje steg du tar för dig framåt. För de där 10 000 timmarna är sanna. Men, det är dock inte 10 000 timmar av att ha kul och leka runt med till exempel fotografi. Utan det är 10 000 timmar av hård träning, med enda syfte att bli bättre på ditt hantverk.

Deras studie är extremt intressant att läsa, särskilt om du likt jag, ständigt siktar på att bli bättre på ditt hantverk. I de kommande blogginläggen kommer jag dyka djupare i denna studie och vad som krävs för att nå absoluta toppnivån.

Love,
Johan Ståhlberg

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

 

 

Dela blogginlägget:

Det här med första inlägg är ju alltid svårt… Men, jag tänker att mitt första inlägg får berätta lite om mig och framförallt om vad denna blogg ska handla om. Namnet ”Det kreativa livet – en blogg om kreativitet” hintar kanske lite om vad ni kommer att få läsa.

Vad är kreativitet för mig?

Kreativitet för mig är att ha roligt. Att ha roligt när jag skapar, skriver, fotograferar, filmar eller planerar nya projekt. Har man roligt blir man kreativ och kreativitet föder ju kreativitet. Jag har också alltid varit driven av att överraska. Att skapa, i mitt fall, bilder som tar betraktaren med storm. Gärna att jag jobbar lite i skymundan och bakom stängda dörrar för att sedan *fanfar* visa vad jag skapat!

En anledning till att jag startade min blogg (som du nu läser på här på svenska) var att när jag startade (som 18 åring och innan Facebook, Youtube mm) så fanns det inget att läsa om kreativitet. Hade man svårt att hitta gnistan, inspirationen eller att utvecklas kreativt så fick man helt enkelt komma på det själv. Kreatörer var mycket mer stänga och att dela med sig av sina ”yrkeshemligheter” var nästan tabu.

Still life of a Ballerina. Fotograferad I Perth, Australien.

Idag, så ser ju verkligheten annorlunda ut som tur är. Men, just kreativitet tycker jag är fortfarande ett ämne som inte tas upp lika ofta som det borde. Är det kanske för att det är lite luddigt och mer svårdefinierat än att prata om än den senaste iPhonen? Efter att haft kreativitet som yrke i olika former i snart 17 år, letar jag ständigt efter sätt att bli en bättre kreatör, bli mer kreativ och bättre på mitt hantverk. Det är denna utveckling och resa ni kommer få följa med på här. Från en kreativ person till en annan!

Vem är Johan Ståhlberg?

Jag är i grunden stillbildsfotograf och det var där jag började min yrkeskarriär. Uppväxt i Jämtland med en stor förkärlek för actionsport och adrenalin. Med det i ryggen skulle jag bli actionsportfotograf. Jag spenderade mer än 10 år i bergen runt om i världen, med Åre som hemmabas. Jag fotograferade skidåkning på vintern och downhillcykling på sommaren. Under dessa år gjorde jag två fotoböcker om skidåkning (varav en passande nog heter Adrenalin), var den första skandinaviska fotografen på internship hos Red Bull HQ och vann några tävlingar med mina bilder.

Men, efter ett decennium kände jag ett stort behov av att utvecklas vidare. Både som person och kreatör. Jag ville fortsätta jobba med människor, men utan att ha en bergstopp emellan oss. Jag hamnade en termin på Berghs för att sedan ta mig vidare till Perth i Australien. Jag hoppade senare av utbildningen i Australien och tog mig hem till Sverige igen med ett nytt mål i huvudet. Jag skulle bli modefotograf! Jag älskade mixen mellan det mänskliga mötet och interaktionen tillsammans med den fria kreativiteten och estetiken som modefotografi har. Jag hamnade i Borås och på e-handelsgiganten Nelly.com.

Men, Berghs och kommunikation hade satt sina spår i mig. Jag hatade alltid att som fotograf att få en brief med ”gör detta” som slutstationen i den kreativa produktionskedjan. Jag ville alltid vara med från starten och påverka och göra bättre! När möjligheten kom så flyttade jag upp till Stockholm igen och började på nytt studera på Berghs. Denna gång på Interactive Communication (nuvarande digital kreatör). Livet lekte! Efter ett internship hos Johan Lindeberghs übercoola BLK DNM i New York och ett slutprojekt med SEB tog jag examen. Jag började sedan jobba på Fotografiska, bar kostym och fick uppleva stor konst, stora konstnärer och fantastisk kommunikation.

Idag driver jag eget (vilket jag egentligen gjort sedan 2004) och jobbar med content marketing och sociala medier där jag är med i hela den kreativa produktionskedjan och skapar innehållet. Jag kallar mig idag för ”people photographer” med mode som vapen. Men, det smiter in en och annan skidbild ibland med.

Vill du prata mer med mig så hittar ni mig på dessa ställen:

Mail: Himself(at)johanstahlberg.com
Web: www.johanstahlberg.com
Blog (ENG): blog.johanstahlberg.com
Instagram: www.instagram.com/Johan_Stahlberg
Facebook: https://www.facebook.com/Johanstahlbergphotography

En av dessa skidbilder som smiter in ibland. På tidningsjobb i Sarajevo.

 

Dela blogginlägget: