Sommarinspo: Bra musikgrejer!

Josåatteee, det har varit lite tyst här på bloggy p.g.a. #bragrejer i lifvet, men nu kör vi igång igen! Sååå… här kommer första delen av en massa inspiration från året so far för er att marinera i dessa grilltider. Musik + marknadsföring = mitt favvoämne och Sverige är ju enligt dessa stats bäst på popmusik, så vi börjar med det!

****

Sony Musics Cannes-lejon
Så. Himlans. Mäktigt. Att Sony Music vinner pris i kreativitet (för andra året i rad!). Att Sveriges musikmarknadsföring börjar visa vad det går för, i synnerhet under ett år då våra lejon inte var lika många som vanligt, är en tydlig markering att inhousekreativitet är något att lägga stålars på. Och även kent lär ha bjudit på ett leende när kampanjen för bandets “begravning” vann. Se casefilmen här och kolla alla kategorivinnare här.

***

Universal ska få dudes att Pantamera
På andra musikbolagsfronter satsar Universal Music på social good-samarbeten. Tydligen dricker unga killar mest läsk och så, och pantar minst. Att kombinera musik/gaming med pantuppmaningar känns som en finfin målgruppsanalys. Gillar även att Pantamera breddar sina samarbeten för att nå fler segment.

***

Garbergs nya melodi
Att trenden mot mer integrerade musik- och marknadsföringsamarbeten är stark blev glasklar då Garbergs lanserade sin musikbolagsfilial i samarbete med Sakarias. I Almedalen bjöd de även in till samtal om jämställdhet i musikbranschen tillsammans med Equalizer Project. Byrån med Stockholms finaste utsikt har alltid haft en stark popkulturell förankring, men nu när de blickar mot Kulturen på ett mer officiellt sätt ska det bli myyyyycket intressant att se hur symbiosen utvecklas.

***

Musikjättar för jämställdhet och jämlikhet
På tal om Equalizer Project, initiativet som ska öka och förbättra jämställdheten och mångfalden bland producenter och låtskrivare, finns det egentligen ingenting annat att skriva än att det är top of the pops.

***

Låtskrivarcampet som ska vinna Melodifestivalen
Och på tal om mer jämställdhet inom låtskrivar- och producentskrået lanserades precis ännu ett toppeninitiativ – Cosmic Music Camp. Målet är att skriva en låt eller flera som kvalar in och vinner Melodifestivalen, nay, Eurovision. Bra mål. Bra grej. Bra chans att vinna också, p.g.a. att en massa awesome kvinnor är med på musiktåget Tuut tuut!

***

360° festivaltrygghet med Nattskiftet
Att överhuvudtaget komma in i någon mansdominerad bransch handlar rätt mycket om att kunna känna trygghet på arbetsplatsen, inte minst i musiksammanhang där karriärslivsviktiga kontakter och research finns på ex. klubbar och festivaler. Trygghetsorganisationen Nattskiftet gör ett hästjobb för att försöka få till denna trygghet inom nöjeslivet, i år med kampanjen 360-trygghet. Med sig i år har de ett flertal artister, som Zara Larsson och Erik Lundin, samt ett gäng corporate- såväl som kulturella sponsorer. Gränsöverskridande samhällsinitiativ FTW!

***

Keshas comeback
Det här med trygghet i musikbranschen och kvinnors möjligheter att ta plats inom den blev en sorglig historia då Kesha förlorade i rätten mot sin (före detta) producent Dr. Luke. Men hör och häpna! Nu är hon tillbaka med full kraft, och ser till att sprida jämställdhetsbudskap i sina låtar såväl som intervjuer. Låt vårt stöd synas i streamingsiffrorna!

***

R.I.P. RMH (typ?)
Kreativa kollektivet RMH, som tongivande artister som Silvana Imam är del av, har länge förstått och agerat på möjligheterna att samarbeta med näringslivet. De räds inte för att blanda kulturen med kapitalet för att nå sitt mål för ett mer jämlikt och jämställt samhälle. RMH var under 2016 utan tvekan på topp i sitt pr-gejm, så chocken var relativt total för de flesta då kollektivet plötsligt en dag dödförklarade sig själva. Men, det visar sig att de kör en fågel Fenix, och håller nu på att återuppstå i ny fjäderdräkt. Historiens vingslag, gänget! Och vem vet, det kanske visar sig att Red Bull har ett finger med i spelet av att, ehum, ge RMH vingar. Och vad äääär det här Third Culture Kids egentligen? (PS! Missa för all del inte RMH-artisten Cherries sommarprat!)

***

STIM + varumärkesdrottningen Carina Brorman = Sant
Då #internet driver på jakten att få cashflöden att fungera i musiksvängen tar nu STIM ett steg mot att modernisera sig genom en ny styrelseordförande. Att välja Carina Brorman, som i övrigt styr stora, tunga varumärkesförflyttningar för kulturella eliten såväl som globala industriföretag, känns som ett klockrent val för att kunna förändra musikbranschens monetära infrastruktur. För money makes the music world go ‘round, trots allt.

***

Beyoncés tvillingkampanj
Queen B visar ännu en gång att hon regerar inom person-pr med en lika hårt styrd som vacker story kring hennes andra graviditet. Tji fick all skvallerpress som så ofta kapitaliserar och skandaliserar kända kvinnors familjeförhållanden. Bow down, alla. Som vanligt. (Och läs mer om fotograferingen och fotografen bakom allt här!)

***

Jay Z väljs in i Songwriters Hall of Fame
Och juuust det! Beyoncés äkta man (sorry, kunde ej motstå denna titulering!) valdes  in låtskrivarhistorien som första rapartist någonsin. Barack Obama (Saknar honom!) tog tillfället i akt att bromancea loss med en otroligt fin, och humorfylld (Lordy, vad jag saknar honom!) videohyllning då nyheten släpptes. En stor dag för afroamerikanska artister och hip hop-rörelsen som helhet.

***

RiRis relationsråd
Det där med att vara personlig, men aldrig privat verkar inte Rihanna bry sig ett dyft om. Lika bra det, då hennes personliga pr-strategi att ibland vara högst personlig och privat med sina fans skapar positiva världsrubriker. Som hennes kärleksråd till detta fan. Som så klart blev ett viralt kärleksråd. Som vi Rihanna-fans så klart tar till oss och älskar henne ännu mer för.

***

Katy Perry-pratet: En studie i äkthet
I vår bransch letar vi ju för det mesta efter äkthet. Då “produkten” är en människa ställs detta sökande och vårt ansvar på sin spets, känner jag i alla fall ofta då jag pysslar med person-pr. Därför är jag otroligt fascinerad av hur snacket gått kring marknadsföringen av Katy Perry och hennes nya album. En av världens största stjärnor med hur mycket pengar som helst och förmodligen ett riktigt fett kommunikationsteam verkar inte kunna göra någonting rätt denna gång. Pr-aktiviteterna trampar i klaveret gånggång på gång. Att säga att en sysslar med “purposeful pop” verkar inte gå hem i stugorna om en inte faktiskt levererar på det. Och då känns det som att någon marknadsföringsperson någonstans kanske borde ha styrt Katy Perry åt ett annat håll, hur mycket stjärnan i sig än vill göra skillnad? Den bra grejen från denna grej: Att vi kan lyssna och lära. Så vi inte tondövt famlar oss fram i dagens högst marknadsföringspolitiska landskap av femvertising och kulturella approprieringsfällor.

***

Arcade Fire vs. Kendall och Kylie Jenners t-shirts
Några andra ladies som har trampat i marknadsföringsklaveret på sistone är systrarna Jenner. Från Pepsi-debaklet till Fyre Festival-influencerkrisen. När syrrorna släppte ett gäng t-shirts där de använde ett gäng legendariska artister som tryck (utan lov!) och sålde tishorna för 125 dollar fick folk verkligen nog. Till och med Arcade Fire, som tryckte upp sina egna tishor som anspelade på Jenner-kreationerna. Sen skänkte de intäkterna till välgörenhet. Och så kan en… mindre bra grej bli en bra grej!

***

En liten hyllning till Halebops skämskampanj!
Jag gillar att bli glad av marknadsföring. Och det blir jag av Halebops sommarkampanj som uppmanar till att våga stå för sina guilty pleaures. (Guldstjärna för fin casting oxå.) EURODANCE, DANSBANDPOWERBALLADER OCH POJKBAND ÅT ALLA.

***

Min crush på Acrush
På min idémöten-jag-vill-ha-varit-en-fluga-på-väggen-i-lista: Mötet då någon pitchade idén att skapa ett pojkband där medlemmarna är tjejer. Pitchat, budgeterat och gjort. Denna nya vinkel på konstruerade band har redan gjort Acrush till världskändisar, innan de ens hade släppt en låt.

***

John Olivers politiska musikalnummer
Utan humor tror jag inte jag hade pallat vårt politiska klimat just nu. Och John Olivers sätt att kombinera humor och musik för att föra fram politiska budskap är rätt oslagbart.

***

Nattborgmästaren rules!
Klart alla städer ska ha en borgmästare som kan det här med nattliv! Jag röstar på Batman som Stockholms nattborgmästare, om han bara skulle gå en kurs i typ projektledning eller teambuilding.

***

Med klubblivet mot terrorn
Då Stockholm lamslogs av attacken på Drottninggatan kände nog många en tveksamhet till att ägna sig åt helgens sedvanliga nöjen. Men med tanken att det är precis det som terrorskapare vill uppnå, blixlanserades initiativet #openstockholmnight. Och precis som Mannen med pinten blev denna insats en liten symbol för att vi står allierade mot våld och går samman för ett fortsatt öppet samhälle – även på krogen.

***

Ariana Grande
Bara så mycket <3 <3 <3 till denna artist för hennes agerande efter Manchester-attacken. Låt oss aldrig sluta gå på konserter.

****

SÅ! Lite smått och gott 4 U var ni än befinner er i sommar och slappar. Men om ni känner för att vara produktiva och bli rika på köpet under ledigheten, kan jag varmt rekommendera den här lilla guiden för hur du knåpar ihop en sommardänga.

Ha det soligt (nja) så länge!

*****
Pssst… Har du tips på bra grejer? Hojta supergärna på
bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Branschens 2017-löften del 5: Kreativa chefspersoner

Resume_BGB_19_0

Q1 är slut, våren är här (nja) och vi rullar på i rasande fart. Under årets första månader har jag hört mig för med en massa branschkollegor om vad de har för ambitioner med 2017. I femte – och sista! – delen av denna ankdammsföljetong delar hela tjugotre kreativa chefspersoner med sig av sina nyårslöften.

***

Resume_BGB_19_1_1

Andreas Lönn
ANR BBDO
– Att göra det den här bloggen gör så ypperligt: fokusera och uppa det som är bra. Det bra som görs här på jobbet, i branschen och världen i stort. Det är så många som gör tvärtom. Samt att påminna mig själv om att människor i grund och botten inte har förändrats, våra behov och drömmar ser i mångt och mycket likadana ut, oavsett hur digitaliserat våra liv blir.

***

Resume_BGB_19_2

Canan Yasar
Obeya
Jag lovar att ta ansvar för den makt jag har. Vi arbetar dagligen med att påverka människor och med det följer ett stort ansvar. Jag ansvarar för den typ av kommunikation vi på Obeya skapar och konsekvenserna som följer. Vi måste förstå den makt vi har och framför allt vara ödmjuka inför den. Genom att låta alla få ta plats i det offentliga rummet och visa på goda exempel på hur vår verklighet ser ut kan vi bidra till ett mer inkluderande samhälle där kön, sexuell läggning, härkomst, religion eller hudfärg inte spelar någon roll.

***

Resume_BGB_19_3

Christina Knight
UKnight
– 2016 var ett ”Annus horribilis” för världen – och ett fantastiskt år för UKnight, med möjlighet att jobba med styrelseuppdrag, Mad Women-föreläsningar och med kommunikation i nya, lite bredare och internationella sammanhang. Jag vill fortsätta att jobba med människor jag respekterar och lär mig utav, utefter samma värdegrund som tidigare; att bidra till att reklambranschen såväl som andra branscher blir mer jämställda och diversifierade, och därmed – i mina ögon – mer relevanta, mer intressanta, mer kreativa – och helt säkert även mer lönsamma. Laddar batterierna i Italien, med Chelsea, med nya och gamla vänner och med en absolut tilltro till att allt bara kan bli bättre.

***

Resume_BGB_19_4

David Orlic
Prime – A Weber Shandwick Company/Ordförande i KOMM
– Alltid samma löfte: att aldrig veta bäst. Att lyssna och lära av smarta människor med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv. Att hitta och bjuda in nya supertalanger till kommunikationsbranschen. Och anställa dem.

***

Resume_BGB_19_5

Ebba Hultengren
Jung
Mitt personliga nyårslöfte lyckades jag med den femte januari. Så på det planet kommer 2017 gå ut på att vara rätt nöjd med det. Istället kommer jag att fokusera mer på det arbete vi har framför oss på Jung när det kommer till att inspirera medarbetare, kunder, studenter och branschen i stort att fortsätta skapa banbrytande kommunikation som gynnar både människor, varumärken och populärkulturen. 2017 kommer att bli, och är redan, roligt!

***

Resume_BGB_19_6

Ellen Kvarby
Sony Music Sweden
– Göra färre saker bättre.

***

Resume_BGB_19_7

Gustav Egerstedt
Saatchi & Saatchi
– 2017 ska bli året då jag säger ”ja” till fler saker som jag normalt säger ”nej” till. Och året jag säger ”nej” till fler saker som jag annars säger ”ja” till. Tror att det kan få många intressanta (ofta positiva) konsekvenser. Både hemma och på jobbet, det får bära eller brista. Sedan hoppas jag att fortsätta bidra till att Saatchi & Saatchi är en inspirerande, bra och ibland lite konstig arbetsplats 2017, och såklart framåt.

***

Resume_BGB_19_8

Hedvig Hagwall Bruckner
King
– Jag lovar att fortsätta att argumentera för den kreativa, unika reklamens fördelar ur ett långsiktigt affärsperspektiv. Jag kommer aldrig att acceptera dumheten att ”guldäggsreklam” och effektiv reklam skulle vara olika saker. Det som kittlar, sticker ut, är vältänkt och genomarbetat kommer att bli ihågkommet och gillat. Så är det bara.

***

Resume_BGB_19_9

Ingrid Sydow
Geelmuyden Kiese
– Mitt mål för i år, och alla år framåt, är att aldrig bli en tråkis. Jag hittar mycket inspiration från uteliv och generellt genom att hänga med fölk, så det vore min yrkesmässiga död att bli en tacofredagsperson. Jag kommer vara fortsatt oimponerad av bransch-fluff för att istället fokusera på meningsfulla relationer. Jobbar man med kommunikation bör man vara intresserad av människor, och hyfsat ödmjuk. Och det kan man hela tiden utveckla. Ett rimligt mål är att bli så bra på att förstå människor att man kan skapa kommunikation som betyder något, för någon. Och nu inser jag att jag ska sluta att låta så pretto också.

***

Resume_BGB_19_10

Jacob Åström
Reform Act/Reform Society
– Samma som varje år, men kanske extra mycket i år: få fler att våga vara nyfikna. Utan nyfikenheten dör vi, eller åtminstone själen och därmed världen, medan köttförpackningen vi kallar kropp fortsätter leva och bara blir mindre och mindre i sina intryck, tankar och uttryck. Och framförallt: börjar sätta punkter efter allt som lämnar den. Istället för det skiljetecken som borde ligga i anslutning till alla tankar (utom möjligtvis ”ska jag svälja den här spiken eller lägga den åt sidan?”): interrobangen. All bra kommunikation är, eller bygger på, en interrobang. Som alltså – utöver att vara det skiljetecken som mest låter som ett metalband – är en kombination av ! och ?. ‽.

***

Resume_BGB_19_11

Jakob Grandin
Grandins Flying Circus
– Mina löften är förändring, förändring och förändring. Genom lanseringen av Gather tar vi som byrå ett nytt perspektiv där vi sätter oss själva i första rummet tillsammans med varumärkena. Det är där vi vill vara, då vi tror att det är genom öppna landskap ej präglade av KPI:er utan av närvaro, dialog och action i nutida sammanhang som vi kan arbeta mycket skarpare och mer proaktivt med varumärken, människor och utveckling. Jag tror inte på byråns nuvarande form som en briefmottagande aktör som utgår från kundens bästa. Jag tror på samspelet och envisheten om att som byrå sätta sin kund i så obekväma, proaktiva och utmanade situationer att förändring inte bara sker på pappret utan även på ett personligt och filosofiskt plan. Over and out!

***

Resume_BGB_19_12

Joakim Flodman
Oakwood
I år har jag extra fokus på en sak: att göra komplicerade digitala projekt snabbare, tydligare och roligare för våra team att jobba med. Projekt blir allt mer komplicerade då det digitala hamnar mer i centrum. Oakwood kommer närmre kundernas befintliga infrastruktur, affärsverksamhet och produkter. Det betyder fler nervösa stakeholders. Men även svåra och affärskritiska utmaningar behöver injekteras med kreativitet och spontanitet för att lösas på sätt som kan inspirera. Nu när vi växer är det mitt ansvar att skapa förutsättningar för kreatörer att förverkliga roliga idéer och skapa upplevelse utöver de vanliga. Upplevelser som skapar användarglädje.

***

Resume_BGB_19_13

Johan Yilmaz
Gullers Grupp
Mitt löfte är att omfamna friktionen. Att sätta samman team av oliktänkare med helt olika bakgrunder och expertområden. Ibland går det åt mer energi i början av projektet. Men när musikvideoproducenten, statsvetaren och utvecklaren samarbetar uppstår de oväntade lösningarna. I grunden är det ändå nyfikenheten och samhällsintresset som förenar oss.

***

Resume_BGB_19_14

Josefine Richards
INGO
– 2017 ska handla om ”Sanningar”. Riktiga sanningar som resulterar i riktiga avtryck och som får verklig betydelse, inte bara för de 5 personer som medverkar i casefilmen.

***

Resume_BGB_19_15

Lotta Mårlind
Garbergs
– Jag är dålig på nyårslöften så det är utmärkt att jag tvingas lova något i skrift, så att det blir på riktigt och inte bara tomma löften till mig själv. Förutom det sedvanliga dravlet att jag 2017 ska bli lite magrare, bara dricka vin på helgerna samt läsa fler böcker, så lovar jag att sluta vara snäll och börja säga nej lite oftare till alla som frågar om jag inte kan hjälpa till med nån liten sak som rör mitt yrke vid sidan om. Inte för att det inte är kul utan därför att jag blir så stressad och då blir jag sur och inte så kul att vara med för mina stackars vänner och min familj. Jag vill gärna vara med och skapa nån sorts debatt om kommunikationen just nu. Att människor måste våga lita mer på sitt hjärta och mage och inte bara hjärnan. Att man måste hjälpa folk att orka mer och vara modiga och se till att vi skapar kvalitet istället för kvantitet när det kommer till allt det här ”contentet” man förväntas producera.

***

Resume_BGB_19_16_1

Magnus Jakobsson
Åkestam Holst
Mitt löfte är att försöka ge ännu fler kreatörer ( och andra ) självförtroende att göra bra saker. Det mesta handlar om att ge fler chansen. Får man en chans gör man ofta något av den. Får man ett jobb går man hem klockan 16.45. Chanser är denna branschs heroin. Har man en gång fått en, så tar man alla.

***

Resume_BGB_19_17

Patrik Beskow
Affairs
Mitt mål för 2017 är att sätta människan i fokus och med det försöka uppfylla redan befintliga behov istället för att skapa nya. Både när det kommer till våra projekt och produkter, men också för att kunna möjliggöra en rolig och bra arbetsplats.

***

Resume_BGB_19_18

Petra Albrektson
Round & Round
Tre månader in på det nya året kan jag meddela att mitt 2017-löfte lever och levs efter. Det gäller mailhantering och lyder: jag ska läsa alla mail och sortera dem i tillhörande mappar. Aldrig mer tresiffriga budskap över mejlikonen och framförallt aldrig mer ”jag svarar på det sen”. Digital sinnesro är temat helt enkelt.

***

Resume_BGB_19_19

Philip Ahlqwist
Forsman & Bodenfors
Mitt löfte är att jobba med att ta fram marknadskommunikation som inte bara gör att branschen tycker att det vi gör är bra, men att världen tycker att det vi gör är utmärkt. Det finns en utbredd reklamtrötthet bland de vi vill nå med våra budskap som inte går att blunda för och min drivkraft skall vara att bekämpa denna med ny energi, liv och lust genom att tillföra syfte, nytta och värde till arbetet som aldrig förr.

***

Resume_BGB_19_20

Rasmus Nilsson
Volontaire
– Jag lovar att bara lägga mig i när det faktiskt behövs. I min roll är det lätt att själv bli taket för hur bra något kan bli. Och tak är ju tråkiga om solen skiner.

***

Resume_BGB_19_21

Stina Barkow
Ibeyostudio
– Jag trummar i min sexåring att det är livsviktigt att kunna berätta en bra historia. Mitt löfte för 2017 är att vara lika konsekvent mot mig själv, kunder och kollegor: våga be om en god historia! Är den engagerande, spännande, inspirerande, intressant? Relevant? Våga ifrågasätta budskap som tas för givna, byt ut huvudrollen, utmana någon annans sanningar. En bra historia skall hålla för det! Men man måste vara modig nog att hitta rätt story från början. Annars blir själva berättandet ofta en omständig process, och slutet likaså. En god historia kan alterneras över tid och fungerar i både stor och liten skala, och den kommer bli återberättad. Plus att det är mycket roligare så, förstås.

***

Resume_BGB_19_22

Tomas Carrfors
Svensson
Jag lovar att tänka människa mer än målgrupp. Det är viktigare än någonsin nu när sociala kanaler gjort det så enkelt för oss att nå fram till exakta målgrupper. Att hålla idén som högst i en leverans och få med såväl kunder som kollegor på det. Vi ska sikta mot hjärtat! Det är då det flyger. Jag lovar också att tänka helt nytt i vilka som måste vara med i en arbetsgrupp för att vara så bra som möjligt för uppdragsgivaren. Och sist men inte minst, att dyka upp på min första lektion i improvisationsteater, något jag har prokrastinerat i åtminstone tio år nu. På måndag smäller det! Hurra! Hjälp!

***

Resume_BGB_19_23

Tove Langseth
DDB
– Jag ska börja att sitta tyst och vänta ut vad andra säger innan jag själv börjar prata. Jag läste nämligen att det är något som kännetecknar många av de människor som anses vara kloka och högintelligenta. Det låter i och för sig som en rätt enkel metod för att verka smart, men året får utvisa om jag lär mig behärska konsten.

***

Jag måste faktiskt bara säga: WOW. Att så många – totalt sjuttioen personer! – har velat dela med sig av sina ambitioner och löften gör mig alldeles varm om mitt lilla kreatörshjärta. Det sägs ofta att den här branschen är hård, hänsynslös och ytlig, men de som varit med i min lilla ankdammsföljetong bevisar snarare motsatsen. Ankor är ju, trots allt, rätt mjuka och fluffiga.

STORT MEGATACK till alla ni som tagit er tid att klura kring, skriva ner och skicka era löften till mig! Och stort supertack till alla ni läsare som delat följetongen – mer pepp och inspiration för alla!

<3

Kika på tidigare delar av följetongen här:
Del 1: Copywriters
Del 2: Art directors
Del 3: Digispecialister
Del 4: PR-personer

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Bra workspace för kvinnor – the final frontier?

Resume_BGB_18_1

Lill Waldekranz, AD och designer på Toca Boca (samt grym konstkvinna!) är mitt uppe i en flytt till San Fransisco, men har ändå haft tid att styra upp en ny bra grej: Women’s Workspace. Initiativet är precis vad det heter och första träffen var i helgen.

Hejhej, Lill! Vad är Women’s Workspace?
– WWS är en mobil mötesplats där man kan träffa nya vänner, dela idéer och tankar. Och framförallt jobba ihop, utanför sin vanliga arbetsplats! Det händer något när man byter miljö och sammanhang. Planen är att samarbeta med grymma nätverk, och bjuda in till olika “workspaces”!

Resume_BGB_18_2Work, work, work, work work… och häng! På WS första träff i helgen.

Varför startade du WWS?
– Idén kom till mig en helg när jag laptopfikade med en kompis. Jag blev så upplyft av att inte sitta själv med min dator, att kunna dela idéer samtidigt som vi jobbade. Jag ville göra den kreativa energin jag kände på fikan till en vana, och bjuda in fler till det. Men jag ville gärna byta ut det skramliga fiket till en inspirerande miljö. Det finns väldigt många trevliga lokaler och kontor, varav många som står tomma under helger, så jag tyckte att det vore spännande att se om det går att skapa samarbeten kring det.

Varför behövs WWS?
– Jag känner så himla många grymma kvinnor som jobbar på alla möjliga roliga, spännande projekt. Men många sitter själva hemma eller på fik. Jag tror verkligen att vi blir ännu bättre ihop. Det är kul att tänka om lite kring hur vi jobbar.

Hur kommer det sig att WWS bara är för kvinnor?
– Tyvärr är samhället inte så jämställt som det skulle kunna vara än. Jag tror att det är lättare att ändra gamla strukturer om kvinnor stärker och peppar varandra så mycket vi kan. Därför behövs bland annat utrymmen för att på ett avslappnat och tryggt sätt kunna dela liknande erfarenheter och lära oss av varandras kompetens. Personligen föredrar jag en blandad arbetsmiljö där alla möjliga jobbar tillsammans. Jag har turen att ha många inspirerande personer, både män och kvinnor, omkring mig.

Tror du att preferenser för en bra workspace skiljer sig mellan könen?
– Hm, jag vet inte än! Både mina tjej- och killkompisar uppskattar en fin och trevlig miljö. Jag tror inte att varken killar eller tjejer gillar typ lysrörsbelysning, dålig ventilation eller vingliga skrivbord. Om jag utgår ifrån mina egna preferenser ser jag inget syfte med att skapa väldigt “kontoriga” miljöer bara för att man ska jobba där. Självklart så är det ju bra om det finns vettiga bord och stolar, men utöver det så tycker jag att det egentligen inte behöver skilja sig så mycket ifrån andra miljöer, som ett hem eller andra platser som man kan finna inspiration genom.

WWS hade ju er första träff i helgen, hur gick det?
– Träffen var toppen! Jag satte ihop den tillsammans med Aleksandra Avli som tillsammans med Sofia Kacim grundat nätverket HER Global Network. Vi var på A house, som har grymma lokaler. Under en träff så får deltagarna möjlighet att berätta om vilka de är och vad de håller på med. Man kan slänga ut en fråga till de andra om det är något särskilt man behöver hjälp med, eller en kontakt man vill knyta. Det är en lättsam stämning. En del av tiden gick också åt till att fika. Ska man locka folk till att komma och jobba på en lördag så gäller det att ha bra fika – tack Mathem!

Resume_BGB_18_3
Lill och Aleksandra och fikan på WWS första träff på A house i Stockholm.

Vad är ett bra workspace för dig?
– Jag gillar att ha en balans mellan att kunna prata med andra och sitta helt tyst och ”zonea ut”. Det ultimata är när jag kan göra både och. Och när jag kan ta med min hund, alla arbetsplatser blir bättre med hundar! Om det inte finns allergiker där så klart!

Vad är dina tips för att skapa bra workspaces?
– Många arbetsplatser tar fortfarande för givet att vi alla funkar på samma sätt. Idén om öppna kontorslandskap dominerar. Jag tror att det är viktigt att skapa utrymmen för olika personlighetstyper och att erbjuda flexibilitet kring det, även om jag förstår att det är svårt. Sen är det såklart också jätteviktigt att alla känner sig trygga på sin arbetsplats, att man ser varandra och är snälla.

Vad har du hört från andra om behovet kring alternativa workspaces?
– Jag har fått feedback om att det här är någonting som behövs. Många sitter själva. Det kan lätt göra att man stannar upp – eller till och med ger upp! – när man möter problem eller inte kan bolla sina idéer. Alla är heller inte redo, eller har inte råd, att signa upp sig på ett dagligt eget workspace. Det är kul att det händer mycket på det här området, eftersom det har stått still så länge.

Vad är målet med WWS?
– Att försöka skapa fler tillfällen av kreativ magi! Just nu försöker jag hitta en tydligare struktur för det, det vore kul att kul att få ihop träffar i San Fransisco också.

Vad händer härnäst med WWS och finns det något sätt att engagera sig?
– Vi har nästa träff den sjunde april, det blir en fredagsfrukost. Om man vill engagera sig kan man absolut höra av sig till mig, så kan jag i den mån det går bjuda in. För övrigt så är jag nyfiken på att se hur WWS fortsatt tas emot, och kommer att försöka hitta bästa väg framåt.

***
Tusen tack Lill för att du hade tid i flytt, måleri, jobb, workspaceande och hundpromenader att svara på mina frågor! Som frilansare känner jag personligen att det är toppen med mobila arbetsplatser, där en får hänga, bolla och göra bra grejer med göttigt folk.

Bra workspace, alltså, the final frontier!

Resume_BGB_18_4WWS nästa träff den 7/4 sker på rymdskeppet USS Enterprise. (Skoja!)

Stockholm Open-syndromet: Bakom talangjaktskulisserna med #SthlmOp-grundarna David Orlic, Maja Bredberg och Lamin Sonko

Resume_BGB_17_1

Att snacka om att vår bransch bör bli mer jämlik och jämställd är lätt. Men att walk the mångfaldstalk är bra mycket trixigare. Som tur är finns Stockholm Open-gänget, eller #SthlmOp som de numera kallar sig. Imorgon, fredag, är sista dagen att anmäla sig som byrå eller ungdomsdeltagare till deras sommarjobbsprogram, där byråer får chansen att upptäcka framtida talanger som en kanske inte skulle hitta på de traditionella platserna. Och ungdomar får chansen att upptäcka kommunikationsbranschen, så klart. För visst kan nog nästa generations svenska kommunikationsstoltheter finnas i Stockholms ytterområden såväl som Sveavägen 34. Så without further ado, här har ni grundarna av #SthlmOp som snackar om det braiga som händer genom grejerna de gör!

Vad är den braigaste grejen med #SthlmOp enligt var och en av er tre?
David:
– Många pratar om Stockholm Open som ett integrationsprojekt, och det kanske det är – för alla inblandade. De unga upptäcker en bransch som många av dem inte känner till sedan tidigare, samtidigt som många av oss som jobbar på byråer upptäcker en annan bild av unga från stadens förorter än den som vanligtvis syns i media. Men allt det är egentligen sekundärt. Låt oss kalla det här för vad det verkligen är: en talangjakt. Ett sätt att hitta nya kreativa superstjärnor – och våra framtida chefer. 

Lamin:
– Att kombinationen av alla involverade parter skapar en perfekt ”virtuous loop”: en öppnare bransch = större inflöde av talang och referensramar = bredare bas för rekrytering av framtida stjärnor. Och så fortsätter det, runt och runt. Redan efter två år börjar vi se effekt i form av stipendiater, sommarjobbare som får anställning och flera ur målgruppen som söker sig till branschrelaterade utbildningar.

Maja:
– Att alla inblandade lär sig så otroligt mycket. Många i vår bransch använder begrepp som ”kanaloberoende” eller ”360-lösning” för att beskriva arbetssätt på byråer eller uttag av kampanjer. Det låter ju jättebra och modernt. Jag fick dock lära mig rätt snabbt att för våra unga är det en självklarhet att tänka ut sina kommunikativa idéer i alla möjliga och omöjliga kanaler. Att det är det givna utgångsläget. 

Resume_BGB_17_3Dani Haloob, Hussein Ali Jawad Al-Khafaja och Cynthia Miled Amine sommarjobbade på AWB 2016. Deras uppdrag var att hitta ett sätt att minska nedskräpningen i Skärholmen. Bild: AWB

Vad är de braigaste grejerna ni hört från byråer om #SthlmOp?
– I de samarbeten som fungerat allra bäst har byrån fått lika många nya perspektiv som ungdomarna har. Det är spännande att se hur 17–19-åringar tänker kring kommunikation när de själva får utforma den och hur annorlunda de använder digitala medier i sin vardag jämfört med tidigare generationer. Några byråer har till och med anställt personer som de träffat genom projektet, både ungdomar och studentcoacher.

Resume_BGB_17_2Teamen på JMW, Forsman & Bodenfors, Volontaire och Spoon.

Vad är de braigaste grejerna ni hört från deltagare i #SthlmOp?
– 92 procent tyckte att jobbet var intressant och två av tre sa att de kan se sig arbeta med kommunikation i framtiden. Att jämföra med innan #SthlmOp, då två av tre sa att de aldrig tänkt tanken att de kunde ha en framtid i vår bransch. Det här är vad några har sagt i Stockholms stads utvärdering av projektet:

”Intressant att få se och pröva på den här branschen, hade ingen aning om att den fanns! Jätteintressant brief och kul att få vara med och påverka vad som händer i stadsdelen.”

”Jag trodde verkligen inte att jobbet skulle vara så här kul! Det förvånade mig väldigt mycket.”

”Jag älskade mitt jobb, ville inte sluta”

”Lätt det bästa sommarjobbet, jag hade skitkul varje dag. Även roligt att lära sig mer om reklambranschen och att jobba på kontor.”

I tidigare intervjuer har ni sagt att ni vill krossa negativa fördomar, men finns det några positiva fördomar ni vill krossa eller förstärka?
– Det är fint att byråer som i vanliga fall är hårda konkurrenter och ständigt tävlar med varandra kan samlas kring ett gemensamt initiativ och genomföra det tillsammans. Att #SthlmOp tagits emot så väl av kommunikationsbranschen stärker uppfattningen att byråer är nyfikna och vill göra skillnad.

Resume_BGB_17_4Team #SthlmOp på Eurobest. Från vänster: David Orlic, Maja Bredberg, Lamin Sonko.

Ni var ju på Eurobest och snackade #SthlmOp, med ambition om expansion internationellt/nationellt – hur har det gått?
– Just nu är det ungefär tio städer runtom i världen som är intresserade av att genomföra en egen version av projektet under året. Det är såklart jätteroligt, men kräver en hel del självorganisering. #SthlmOp är byggt för att passa Stockholms system för sommarjobb, eftersom staden finansierar det. När det görs i Göteborg, London eller New York behöver det anpassas till andra förutsättningar. Men vi bistår såklart byråer i andra städer med all kunskap och erfarenhet som finns och har open-sourcat hela formatet på stockholmopen.org.

Vad har ni förbättrat inför året för att göra #SthlmOp ännu braigare?
– I år skalar vi inte upp projektet i Stockholm, utan fokuserar helt och hållet på att öka kvaliteten: det blir mindre arbetsgrupper (5 personer) med ungdomar från olika delar av staden (för att öka kontakten mellan stadsdelarna) och vassare briefer (skrivna tillsammans med Stockholms stads hållbarhetschef Paul Alarcón). 

Till byråer som redan anmält intresse, vad vill ni hälsa dem?
– ANR BBDO, BBH Stockholm, Borg & Lundell, DDB, Doe Blomberg Gottberg, Edelman Deportivo, Forsman & Bodenfors, Garbergs, Granath, Graviz, Gullers Grupp, Hilanders, House of Radon, JMW, Jung Relations, McCANN, MullenLowe Brindfors, Prime, Reform Act, Round & Round, Ruth, Satumaa Family Business, Spoon, Stakston, TBWA, Volontaire, Volt och Åkestam Holst – ni är fantastiska.

Till byråer som fortfarande har chans att signa upp, vad vill ni hälsa dem?
– Det rasar in anmälningar från unga stockholmare just nu, så det behövs fler medverkande byråer för att möta efterfrågan. Ring, maila eller DM:a så skickar vi all information.

Vad är era braigaste tips för byråer och deltagare som signar upp?
– Träffa varandra över en fika några veckor innan sommarjobbet börjar, så blir det mindre nervöst. Vi hjälper såklart till och hittar en tid som funkar för alla.

Samtidigt som världen ofta känns mer ”open” känns det som att många just nu vill göra den mer ”closed”. Vilken roll känner ni att #SthlmOp spelar i detta samt vad tycker ni att kommunikationsbranschen kan bidra med för braiga grejer för att kämpa vidare för ”openness”?
– För att kunna göra ett bra jobb behöver vi vara öppna för nya idéer, öppna för varandras åsikter, öppna för olika erfarenheter och perspektiv. Men för att klara det behöver vi först öppna våra arbetsplatser och vår bransch för alla de talanger som inte vet om att vi existerar.

Resume_BGB_17_5Haisam Said, Beatrice Hedly och Reza Albazi fick stipendium till en introkurs på Berghs efter sommarjobbet. Haisam Said jobbar extra på Forsman & Bodenfors vid sidan av sina många kreativa projekt och är med och projektleder #SthlmOp i år. Bild: Berghs

Om en vill engagera sig i #SthlmOp, hur gör en då?
– Vi behöver ungefär 50 studentcoacher, så alla elever på Berghs, Beckmans, Forsbergs, Hyper Island osv är jättevälkomna att höra av sig redan nu. #SthlmOp är ett jättebra tillfälle att omsätta allt man lärt sig i skolan och träna på sitt ledarskap.

Har ni tips på andra braiga initiativ som jobbar mot samma mål som ni?
– Politikerveckan Järva är ett väldigt bra exempel på hur man kan skapa en plattform där människor möts och tar itu med samhällsutmaningar tillsammans.

Förresten, har ni hört nåt från det där Stockholm Open som sysslar med tennis?
– Haha, vi har pratat. Det var ett bra samtal. Mvh #SthlmOp

*****
David, Maja, Lamin, alltså sickna bra grejer ni styr upp tillsammans med alla dessa talanger och byråer och Staden! Ba å anmäla er, byråer som inte anmält er än! Ba gör’t! (Så gör ni: Hör av er direkt till någon av grundarna.)

SLUT PÅ LOVEBOMBING.

Bra grejer från Kvinnodagen

Resume_BGB_17_1Ojojoj vad många bra grejer som hände i kommunikationsväg på Internationella kvinnodagen. Här är ett potpurri med åtta favoriter från åttonde mars.

*****

Resume_BGB_17_2

Fearless Girl
Så mycket kärlek till denna (faktiskt relevanta!) stunt, som cirkulerade vilt i mitt och säkert era flöden. Skulpturen skapad av Kristen Visbal och fotograferad av Federica Valabrega, med syfte att uppmärksamma att bolag med kvinnor i ledande positioner går riktigt bra, är redan mer eller mindre ikonisk. Pussyhatten av för State Street Global Advisors! Läs mer om det hele här.

***

Resume_BGB_17_3

Invest in Her
Och på tal om kvinnligt företagande och ledarskap så känns det ju toppen att pr-kvinnan Christina Saliba och författaren Camilla Läckberg startat ett investmentbolag med målet att främja utvecklingen av produkter och tjänster som stärker kvinnor, och att i allmänhet främja kvinnligt entreprenörskap. Jag är även nyfiken på vilka kvinnor som fick de där femtio armbanden med inskriptionen ”Queen” som Team Saliba/Läckberg skickade ut för att få ut nyheten om nya bolaget. Läs mer här.

***

Resume_BGB_17_9

We See Equal
Procter & Gamble lanserade corporateinitiativet #WeSeeEqual med en riktigt ostig film som visar ett collage av olika P&G-kampanjer inramade av fina rader om allmänt omhändertagande t.ex. ”Hugs don’t care who give them” och givetvis produktspecifika ord om att ”Diapers don’t care who change them”. Läs mer här.

***

Resume_BGB_17_10

United by Half
En annan film med härligt tårryckande känsla är #UnitedByHalf. Yep, Benetton är på’t igen! Denna gång uppmanar de genom filmen och ett antal annonser att vi alla ska “think, talk and act in ways that support the empowerment of women” för att uppmärksamma deras långsiktiga Women Empowerment Programme, att de nu fokuserar specifikt på konkreta åtgärder kring arbetsförhållanden för kvinnor i Indien, och att de rullar ut programmet internationellt. Läs mer här.

***

Resume_BGB_17_4

Getty Images Sport Photographer Internship
Jag gillar verkligen när till synes torra organisationer styr upp social good-initiativ. Nu har allas vår bildbyrå Getty skapat en allians med Women’s Sport Trust, Cerno Capital och Canon för att erbjuda industrins första praktikplatsprogram för up-and-coming kvinnlig talang inom sportfotografi. Jag ser fram emot att se resultatet, då kvinnor oftast fotas på sätt som gör att de ser ”mindre ut” i allmänhet, och sportiga kvinns ofta får synas i media med förutsättningen att de ställer upp på ”sexiga” fotograferingar. Läs mer här.

***

Resume_BGB_17_5

Mansinträde på Fotografiska
Ibland kan det enklaste initiativet skapa vågor på pr-vattnet. På kvinnodagen höjde Fotografiska entrépriset med 13% för män, för att uppmärksamma orättvisan att män får 13% mer i lön än kvinnor (SCB). Det innebar att män betalade 146 kr och 90 öre i entré istället för ordinarie entrépris på 130 kr. De extra intäkterna under denna dag skänkte Fotografiska till Rättviseförmedlingen. Kudos till marknadschefen som förutsåg att ”en och annan kanske blir upprörd över vår tillfälligt höjda entré” i sitt presscitat. Fortsättning följer…

***

Resume_BGB_17_6

GenderEQ
Finns det något sätt att mäta s.k. mansplaining i möten? Jorå, there’s an app for that! Läs om den här och ladda ner den här.

***

Resume_BGB_17_11

ETCs mansfria nummer
Tidningen ETC satsade på att skapa ett helt mansfritt nummer, kvinnodagen i ära. Vaffödådå? Jo, det kan ni läsa här.

*****

Sen gjordes det så klart en massa andra bra grejer på olika håll som exempelvis det här av Western Union, det här på Södra Teatern, det här av Granpa och Rodebjer, det här av Nike och det här av Island. Och givetvis är den historiska strejken A Day Without Women samt en mängd andra manifestationer och listor med kvinnotema inom såväl musik som näringsliv som fotografi med på min lilla lista av bra-upp-till-kampiga-grejer-som-hände-på-Internationella-kvinnodagen.

Just denna åttonde mars har varit extra spännande att följa tycker jag, då s.k. femvertising har varit i hetluften. Personligen ser jag den växande trenden inom jämställdhetsmarknadsföring som något positivt. Precis som när miljömedvetenhet började bli mainstream inom reklam- och pr-svängen ser vi samma debatt kring vad som är ”rätt och fel” att göra inom frågan (Hej Fackförbundet Byggnads-diskussionen!) då olika aktörer börjar applicera jämställdhet som en konkurrensfördel. Internationella kvinnodagen 2017 visar många tecken på att verkligen ha varit det stora mainstreamgenomslaget för jämställdhetskommunikation. Det är smågrejer och stora grejer, mini- och megaprojekt. Det är nästan inflation på jämställdhetsinitiativ. Att det på något sätt blivit ett måste att göra något på kvinnodagen.

Min känsla är att ju mer mainstream och normativ hygienfaktor jämställdhet blir, desto större chans har vi marknadsförare, företag, organisationer, politiker och framförallt allmänheten att kunna lära oss att navigera samt se skillnaden bland aktörer som utnyttjar jämställdhetsfrågan som en gimmick för att skapa uppmärksamhet (läs: jämställdhetswashing), och de som på riktigt bidrar till positiv förändring genom jämställdhetsinitiativ vars värde ger välförtjänt uppmärksamhet. Jag ser inget egenvärde i att hålla feminismen som någon cool subkultur där bara folk med råkoll är välkomna. Det viktigaste är väl att jämställdhet finns top-of-mind som en bra grej att engagera sig i – oavsett om det gäller en manlig kollega som menar väl men hamnar lite snett i sitt ”grattis på kvinnodagen” eller en regering som inför beviskrav på lika löner för alla? Ju mer vi utforskar jämställdhetsfrågan, desto bättre kan vi som kommunikatörer bli på att bidra till att driva frågan framåt genom våra medel, utan att trilla dit i eventuella femvertisingfällor. The more you know, liksom.

Helt enkelt, vad svenska fotbollslandslaget och adidas sa på sina tröjor redan veckan innan Internationella kvinnodagen. Heja alla ni branschkollegor som jobbar för att göra ett jämställt samhälle verklighet!

Resume_BGB_17_8