Branschens 2017-löften del 4: PR-personer

Resume_BGB_16_0

Är det redan februari?! Jobbårets första månad gick snabbt, men vad har folk för ambitioner för 2017 egentligen? Jag hörde av mig till branschkollegorna för att kolla läget. I fjärde delen av denna ankdammsföljetong delar hela arton PR-personer med sig av sina nyårslöften. Jorå, PR ligger mig lite extra varmt om hjärtat. <3

***

Resume_BGB_16_1

Christian Åkerhielm
Volontaire
– Mer energi, mindre klocka. För mig synkar inte alltid tankekraft och kreativitet med ett visst klockslag. Att utgå ifrån energi istället, att identifiera när topparna kommer och hur, gör att tiden nästan försvinner när man väl har hoppat på energitåget.

***

Resume_BGB_16_2

David Becker
FLB Europa
Eftersom jag är med och driver en byrå så är frågorna kopplade till det viktigaste för mig, och i det så vill vi framförallt vara en schysst och rimlig arbetsgivare. Det kanske låter pretentiöst men jag är övertygad om att det är bra på alla sätt och vis. Jag lovar att vi ska fortsätta med schyssta villkor, kollektivavtal och pension, och att inte utnyttja gratis arbetskraft i form av branschfenomenet obetald praktik. Den sista frågan ligger mig extra nära, kanske för att jag har varit lärare och sett och hört mycket om det. Jag tycker att det är direkt pinsamt att byråer, allt från små till stora etablerade med god lönsamhet, utnyttjar unga människor på det viset samtidigt som man skapar värderingsdrivna lösnäsekampanjer för sina uppdragsgivare.

***

Resume_BGB_16_3

Elin Ahldén
Lennox
– 2017 ska jag rädda världen på tre sätt: Köpa fler betalprenumerationer. Fortsätta sjunga polarkakans lov som kvällsmat till de små barnen när mamman hellre gullar med dem än lagar mat, en islagbar cost-benefit-ekvation. Och envist backa PR när branschen fortsätter att slåss floskelkrig om affärsutvecklingskompetenser och värdeskapande strategierbjudanden. Kom igen, kamrater. PR är ett mäktigt hantverk. Kommunikation har aldrig inte varit nära affärsverksamheten. Såklart ni kan vara managementkonsulter om ni vill. Själv är jag hellre managementkonsult med uthållighet. Då heter det kommunikatör.

***

Resume_BGB_16_4

Helena Aru
Frilans
Mitt löfte, till mig själv och till branschen, är att under 2017 fokusera mer på kundens affär och faktiska problem. Vi ser massvis av grymma, kommunikativa kampanjer, men frågan är om lösningen alltid är den rätta för kundens affär, eller om den ibland ligger lite väl långt bort? Jag vill även fokusera mer på att utveckla långsiktiga och välmående kundrelationer. Detta genom att våga utmana och ställa högre krav på kunder vad gäller leveranstider och budgetar, men också genom att utmana mig själv i att ta mig an färre uppdrag. Jag tror att branschen skulle bli mer kvalitativ om fler vågar säga nej och istället försöker vara lite mer långsiktiga och hållbara. Vi behöver bli bättre på att ta ansvar för de uppdrag vi tar på oss! Sist men inte minst vill jag bli öppnare för att be andra branschkollegor om hjälp och råd. Det finns så många fantastiska och bra människor i branschen. Med rätt fokus kan vi tillsammans bara bli bättre!

***

Resume_BGB_16_5

Helya Houshmand
Story
– Det snurrar alltid tusen frågor i mitt huvud. Varför är vissa mer rationella än andra, varför väljer man produkt X över produkt Y, varför kan en sak trigga gränslös humanism i en person och nattsvart hat hos en annan? Jag funderar jämt på varför människor fungerar som vi gör, det är en stor del av varför jag älskar mitt jobb, men jag vill förstå ännu mer! Så 2017 går i kunskapens tecken för mig. För det man inte förstår är svårt att relatera till, right?

***

Resume_BGB_16_6

Henrik Hallberg
Round & Round
– Jag ska fortsätta att runda hörnen och motverka kantighet. Inte glömma bort att det finns andra, modernare och roligare sätt att lösa uppgifter på. Och jag ska se till att få människor i min närhet att känna sig sedda och förstå att de är betydelsefulla. Det gäller både jobb och privat.

***

Resume_BGB_16_7

Hermes Holm
Edelman Deportivo
Jag gör tumme med mig själv på att omfamna svårighet. I det lilla och det stora. Våga ta större diskussioner med kunder, pusha för att få in fler perspektiv och utväxlingar i projekten. Fortsätta involvera flera samarbetspartners från olika arenor för att skapa större och mer intrikata berättelser om vår samtid. Kommunikation är fortfarande världens roligaste jobb för en homo sapiens, i år ska det bara bli lite svårare

***

Resume_BGB_16_8

Joel Borg
Borg & Lundell
– Nyårslöften är lite som majoriteten av den tredje säsongen till bra TV-serier. En hyfsad besvikelse. En ofta meningslös företeelse. Jag tänker kanske det vore på sin plats att inför nyårshot istället för löften? Så man vid tolvslaget hotar folk med vad man tänker göra nästföljande år. Typ sluta röka.

***

Resume_BGB_16_9

Johan Grönberg
Never Ending Story
– Jag lovar att försöka lyssna bättre. 2016 var året då jag tröttnade på att höra mig själv ordbajsa. Kanske en effekt av att få barn, eller att hänga med massor av väldigt duktiga och smarta människor som det är värt att lyssna på. Löfte nummer två hänger ihop med nummer ett. Jag lovar att gå från ord till handling. Världen är i lite för dåligt skick för att man ska stå på sidlinjen.

***

Resume_BGB_16_10

Johanna Sörstrand
Ibeyostudio
– Mitt nyårslöfte är att 2017 ska bli det lustfyllda året! Året har börjat fantastiskt med min nya roll på Ibeyostudio, jag är verkligen både stolt och glad för uppdraget. För mig har det lustfyllda en stark koppling till en meningsfull vardag där man får vara med och göra skillnad. Skillnad för Ibeyostudio som byrå och arbetsplats, och skillnad för våra kunder. Vi kommer under året att fortsätta att stärka oss som strategisk kommunikationsbyrå, bland annat genom individuell utveckling och nya kunduppdrag. Och vi ska ha roligt på vägen!

***

Resume_BGB_16_11

Lamin Sonko
Jung
– Jag har två planer för året. Den första är att frigöra bunden tid genom att utvärdera nuvarande åtaganden och vara lite hårdare i sållningen av sånt som dyker upp, hur kul det än låter. Alltså, mer brain power fördelat på färre saker. Plan två är att dedikera 100% av hösten till pappaledighet och välbehövd reflektionstid. Kommer bli riktigt bra.

***

Resume_BGB_16_12

Louise Sallander
TBWA
Nyårslöften har aldrig riktigt varit min grej. Däremot brukar jag ibland lova mig själv saker på söndagar, typ att jag ska börja träna på måndag och sånt. Så man kan väl säga att jag mer har veckolöften än nyårslöften. Nästa veckas veckolöfte blir nog att ha på mig mina glasögon varje dag så jag inte går in i små gulliga tanter på stan, vilket hände imorse.

***

Resume_BGB_16_13

Maja Bredberg
Forsman & Bodenfors
Jag funderar på att lova mig själv att dra tillbaka alarmet tre kvart till kl 05 på morgonen. En rimligare tid att vakna. Och att undvika arbetsmöten kl 12, för att istället kunna se valfri dokumentär på lunchen. Målet är förstås att att vid årets slut så ska all min nya kunskap ha tryckt ut pinkoder, mina barns personnummer och annat onödigt vetande som bara skvalpar omkring inne i skallen. Borde kunna bli uppåt 200 dokumentärer om jag tar mig i kragen? Apropå det, folk får gärna maila mig sina bästa dokumentärtips, om vi nu ska ha en chans att lyckas få den här planen att gå i lås.

***

Resume_BGB_16_14

Martin Bundock
AWB/AWorldBeneath
My new year’s resolution is to try and pry myself away from my various screens. Get out of the office more, read more books and converse with more interesting people who don’t share the same views as me. Sounds obvious but something one needs to continuously work at. How else am I going to create ideas which actually add something to the culture of Stockholm? I’m currently obsessed with Indian vegetarian food, grime, Sammarkand and Japanese clothing brands… again. I’m leaving this to marinate and see where it leads to in 2017.

***

Resume_BGB_16_15

Niklas Turner Olovzon
Passion Lab
– Jag lovar dyrt och mindre heligt att fortsätta plantera vår byrå inifrån och ut. Att vara den bästa arbetsplatsen i branschen, där ord som jämställdhet, normkritik och högt-i-tak inte är några klyschor, och där vi skrattar mest och poserar minst. Sedan ska vi bli både mer kaxiga och ödmjuka på samma gång. Kaxiga över att vi jobbar med kommunikation som både skapar känslor och förändring, men ödmjuka inför de insikter som krävs för detta. Och som inte bara kan ösas ur ankdammens källor, utan som kräver input från kloka beteendevetare och inspiration från lika delar fin- och fulkultur. På en lite mindre skitnödig och personlig not vill jag också börja sortera kvitton bättre. Och vara en toppenpappa hela vägen.

***

Resume_BGB_16_16

Shirin Troëng
Juno
– Mitt nyårslöfte är att bidra till en mer hållbar konsumtionskultur. Ur ett professionellt perspektiv genom att hjälpa Junos uppdragsgivare att påverka konsumenter i rätt riktning. På individnivå ska jag sluta med slit-och-släng-köp och istället satsa mer på begagnat och kvalitet som håller över tid.

***

Resume_BGB_16_17

Simon Strand
500
– Mitt mål är att inte skämmas för något. Jag har kämpat med min blyghet och hållit tillbaka länge, inte vågat vara mig själv fullt ut, men i år blir året då jag bara kör och inte bryr mig om vad folk tycker. När man jobbar med kommunikation är det vanligt att man är högkänslig inför omvärlden, ständigt oroad och brydd om vad andra tycker och tänker. Det är ett personlighetsdrag som är bra att ha om man jobbar med kommunikation, men jag tror att man ska använda det som ett verktyg i jobbet men försöka ställa sig utanför det på ett personligt plan. Så tror i alla fall jag.

***

Resume_BGB_16_18

Stina Gustafsson
Prime – A Weber Shandwick Company
Jag vill i år jobba med kommunikation som verkligen gör skillnad. Kommunikation som skapar värde. För kommunikation kan användas för att lösa företags problem, men även sociala utmaningar. Jag vill jobba med kreativa lösning på verkliga utmaningar i samhället och kommunikation som driver förändring. Och för att få energi till att jobba med de här projekten så vill jag fortsätta att resa i världen, det ger mig inspiration och nya insikter.

***

Heja er i 2017, fellow ankor!
I nästa, och sista!, delen i följetongen… kreativa chefspersoner.

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Branschens 2017-löften del 3: Digispecialister

Resume_BGB_15_bild 1

Redan februari! Nu när jobbåret kickat igång, vad har folk för ambitioner inför 2017? Jag hörde av mig till branschkollegorna för att kolla läget. I tredje delen av denna ankdammsföljetong delar tio digispecialister med sig av sina nyårslöften.

***

Resume_BGB_15_bild 2

Elin Aram
Doberman
– Jag lovar att ha koll på resten av techvärlden utanför Sverige och USA. Och att inspirera andra att göra detsamma. Just nu fascineras jag av digitalt beteende i Sydkorea, det mest uppkopplade landet i världen som ligger flera år framför oss. I vår kommer jag sprida ordet på en rad konferenser.

***

Resume_BGB_15_bild 3

Ellie Ekström
Garbergs
– Jag lovar och svär att 2017 år året då jag växlar upp jobbet för en snällare, roligare, smartare och mer inkluderande kultur i den här knäppa (säger det med kärlek!) branschen. Det är trots allt här jag kommer spendera många år framöver, så vill ju att det ska bli riktigt nice någon gång. Sen har jag också lovat att utnyttja att mina kollegor verkar ha riktigt goa landställen, minst tre vill jag hinna med att åka till i år!

***

Resume_BGB_15_bild 4

Jakob Ohlsson
Reform Act
– Jag har jävligt svårt att typ förhålla mig neutral/sval/sådär härligt reklamwitty inför vad som händer 2017. Trump styr USA och om ungefär ett och ett halvt år finns en risk att Sveriges största eller näst största parti är vårt fascistparti. Mitt löfte är nog att inte förhålla mig neutral och passiv när extremhögern utmanar demokratin utan att palla engagera mig ännu mer utanför jobbet. Förstår att det låter fett högtravande och tråkigt, men någon måste säga det också.

***

Resume_BGB_15_bild 5

Jesper Dahl
Whispr Group
– Jag tänker låna inspiration från dig, Devi, och din blogg för att försöka bli bättre på att se de goda, bra och trevliga möjligheterna till positiv förändring när man möter utmaningar. Jag är en sån jävla Ior. Med det i ryggen ska jag göra klart min lägenhet så att jag kan bjuda hem folk, eftersom mitt digitala jobbliv gör att jag är några mil för långt in i vårt digitala Narnia och ibland glömmer bort att se efter mina vänner AFK. Sen ska jag börja se riktigt mycket konst igen. Jag ska gå på gallerier tills jag somnar. Alla som vill hänga på får gärna höra av sig!

***

Resume_BGB_15_bild 6

Linda Bagge Wohlfeil
RBK
– Jag ska försöka släppa mitt dåliga samvete över att inte alltid ha 100% koll på de intressanta nyheterna som ständigt dyker upp i vår bransch. I min roll behöver jag ha en bred digital kunskap, och att tro att jag samtidigt kan vara spjutspets på allt skapar en viss stress. Jag ska därför bli bättre på att plocka russinen ur kakan genom att inspireras av duktiga specialister och nytänkande föreläsare och poddar. Ett sånt russin var att jag häromdagen lyckades knipa en av de åtråvärda biljetterna till Women in tech! Yay!

***

Resume_BGB_15_bild 7

Niclas Bergström
Acne
– OK! Mitt nyårslöfte i år är att hedra ledighet och planera projekt för att kunna släppa saker och ting. Allt för ofta skjuter jag upp saker eller planerar för löst och spenderar därför otaliga kvälls-, natt- och tidiga morgontimmar med att ha ångest över saker som inte är värda ångest. Med andra ord: Skjut av istället för att skjuta upp!

***

Resume_BGB_15_bild 8

Olle Thunberg
Accomplice
– Så.. vi håller på att analysera tonen i meddelanden på vår företags-Slack och fick ut en graf över hur sannolikt det är att man är glad, alltså uttrycker sig glatt, under veckan. Jag har i genomsnitt en nedåtgående trend i gladhet från mån-fre, varpå målet nu är att räta ut och höja ribban bland kurvorna där. TLDR: 2017, all smiles and high fives – på Slack.

***

Resume_BGB_15_bild 9

Petter Hanberger
Hello Future
– Under 2017 kommer jag gradvis plocka tillbaka mer och mer av mitt östgötska modersmål som storstaden successivt sandpapprat bort från mina stämband.

***

Resume_BGB_15_bild 10

Philip Cristofor
Volontaire
– Jag lovar att fortsätta verka utifrån och berätta att internet och teknologi blir vad vi gör det till, så vi måste jobba för att hålla det fritt, öppet och tillgängligt! Ju fler som läser What Technology Wants, desto mer uppfylls mitt löfte.

***

Resume_BGB_15_bild 12

Vincent Boiardt
Oakwood
– Ett personligt löfte är att styra upp min privatekonomi. Växa upp och skaffa en buffert och sådant. Sedan ska jag börja prata mer spanska när jag är på vårt kontor i Barcelona, kanske inte på kontoret, men när jag är ute och rör mig på stan. När jag bemästrat spanskan hade jag tänkt börja prata katalanska, sedan försöka mig på portugisiska och så vidare tills jag kan prata på alla kollegors modersmål. Att försöka kommunicera med någon på deras modersmål tror jag är ett charmigt och effektivt sätt att få folk att göra som jag vill, typ ge mig deras bästa spartips.

***

Heja er i 2017, fellow ankor!
Och nästa del i följetongen… pr-personer.

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

12 söndagsfrågor till… Lina Thomsgård!

Resume_BGB_15_bild 1

När jag började spela skivor som tonåring fanns det SÅ. HIMLA. FÅ. tjejer som var djs. Men Lina Thomsgård fanns där. Hon skrev en annan slags historia. Den handlade om vara sig själv, både i och utanför dj-båset, oavsett hur många gånger en kallades för “kaxig ung tjej”. Typ ett decennium har gått sedan Lina spred opretentiös glädje med sitt musikgäng Chapel Hill Crew (Kuriosa: Digge Zetterberg var med!) och skapade den där listan på tjej-djs som blev Rättviseförmedlingens första (Kuriosa: Jag var med!). Sedan dess har hon skrivit många nya historier för andra att inspireras av – som till exempel PR-ansvarig på F&B, Robyns pr-person, MySpace-chef, Fokus-krönikör och nu som SVT-programledare och bokredaktör. Det känns naturligt att bokdebuten handlar om just att skriva en annan historia än den som oftast lyfts. Just det, den om kvinnor. Låt oss djupdyka i hur det går till då en tar på sig att gräva fram och berätta de där historierna, och hur vi som marknadsförare kan bli lite bättre på att skriva nya, mer jämställda och jämlika historier!

Resume_BGB_15_bild 2Djn för releasefestkvällen, Lisa Ehlin, visar upp verket.

Din bok, “En annan historia – Om Barumskvinnan, Mama Masika och 49 andra personer alla bör känna till” släpptes i förra veckan och har redan fått en massa uppmärksamhet. Så… HUR KÄNNS DET?
– Så jävla kul. Förhoppningsvis kan det här intresset användas som ett litet kvitto för alla historiker, läroboksförfattare, institutioner, biografiskrivare och filmmakare därute som behöver mer bevis för att folk faktiskt är intresserade av även kvinnors liv.

Vad vill du att folk ska ta med sig när de läst boken?
– Dessa 51 personer som lyfts i boken har alla på olika sätt sparkat in dörrar, och det vore ju fint om de inte sparkat förgäves. Jag hoppas att folk av alla möjliga kön kan inspireras av porträtten. Att de kan bli nya bekantskaper att citera, påminna om och referera till. Det är ju hur vi vanliga dödliga kan vara med och bredda historien. Som bonus kan vi hoppas att läsaren börjar fundera och prata mer om hur världen skildras och vad det har för effekt på inte bara vår världsbild, utan också våra självbilder. Om mänskligheten i historieböcker, biografiska lexikon, nyhetsmedier och Hollywood-filmer skildras som om den bestod av 5-30 procent kvinnor, kan denna skildring tänkas påverka hur vi tycker kvinnor har rätt att ta plats i verkliga världen?

Vad har varit den bästa grejen med att göra boken?
– Det bästa har varit att arbeta med texterna tillsammans med förlagets fantastiska Lisa Ehlin och skribenterna. Att bolla namn, vinklar och formuleringar. Men jag älskar även den här biten, den du och jag håller på med nu, att få gagga om det hela och förklara vad vi gjort och varför. Det innebär nästan lika mycket jobb!

Och den största utmaningen?
– Att få ihop det hela från idé till en riktig, färdig bok. Processen. Jag krävde att boken skulle bli spretig, de 51 porträtten fick inte på något vis kunna uppfattas som en slutgiltig, enkelspårig och prydlig komplett addering till världshistorien – det här är ju bara början! Vi diskuterade hejvilt om i vilken ordning ska porträtten ligga, hur gör vi med bilder, noter, källhänvisningar, citat. Relief! Metallicfärg! Kolofon! Så oändligt många saker att dutta med när jag bara velat braka på. Väldigt lärorikt för mig att behöva vara noggrann.

Hur tänkte du kring ditt redaktörskap i urvalet av skribenter och porträtten?
– Jag valde personer vars texter jag verkligen ville läsa, till skillnad från såna förnuftiga texter man bara ”vill ha läst”. En viktig grej för mig var att det här skulle kännas lustfyllt och kul, det skulle inte bli en tjurig pekpinnebok. Ok, mitt förord blev nog rätt beskäftigt ändå… förlåt för det! Att ge frihet som redaktör var också för att jag ville att skribenterna själva skulle välja vem de ville skriva om, för att inte förlora passionen. Ganska vanskligt så klart, men fan vad bra det blev.

Har du någon favorit av personporträtten?
– Ja GUD, så många. Jag byter varje dag. Det finns så många att ha som favoriter! Som bedragerskan Anna Ekelöf som hittade på att hon var greve för att få svina runt, bli uppassad på och vara fri. Eller kvinnorättskämpen Mama Masika i Kongo, en helt brutal berättelse om mod och kvinnors utsatthet i konfliktområden – i nyheterna idag är bara 13% av de som skildras i konfliktområden kvinnor. Eller fotbollspionjären Nettie Honeyball som startade första fotbollsklubben för kvinnor 1894 för att visa att kvinnor inte var ”den prydliga och menlösa kreatur som män tror”. Och amerikanska politiken Shirley Chisholm som var den första svarta kvinnan att presidentvalskampanja. Sen håller jag nu på att utforska poesin av iranska Mina Assadi, som också porträtteras i boken. Hon var på releasekalaset, stod där med sina söner och jublade, det var mäktigt.

Resume_BGB_15_bild 3Behrang Behdjou, journalist och manusförfattare, har skrivit historien om sin mamma poeten Mina Assadi (längst till höger), i boken.

Vad är dina tankar kring marknadsförarens roll i historieskrivning, i dåtiden, nutiden och framtiden?
– Allt det här handlar ju om framtiden för mig. Jag har egentligen aldrig varit särskilt intresserad av att titta bakåt, men ja, det hänger ju ihop. Skildringen av världen, det som är, som så ofta utgår ifrån en låst idé om det som varit. Då fastnar vi där med blicken i backspegeln, och med hittepå-begrepp om vad som är ”normalt” eller ”naturligt”. Vi fortsätter reproducerar samma enögda trams. För jösse namn, vi lever i en värld där till och med sagodjur i nio fall av tio är män. Kanske dags att börja använda lite fantasi, på riktigt? Marknadsförares ansvar är väl att marknadsföra, det som står i era kontrakt. Men att det går att göra på ett smart, rikt och tankeväckande sätt, utan enögdhet, råder det ingen tvekan om.

Hur kan vi i branschen arbeta för att historieskrivningen som vi skapar genom det vi gör blir mer balanserad?
– I den oskildrade historien har ni en sån otrolig guldgruva. Ni letar efter ”stories”, historier som berör, och i alla dessa öden och perspektiv som inte berättats kryllar det ju av dem. Läs om textilkonstnären och äventyrerskan Aina Cederblom så har ni helt plötsligt ett nytt register av vrålmodiga hjältar till era filmer: tanterna! Eller konjakssvepande tennislegenden Suzanne Lenglen, gigantisk på sin tid men bortglömd idag. Eller börshajen Muriel Siebert? Om det känns knivigt att skriva kvinnokaraktärer, gör som Geena Davis föreslår, ta en riktig kanonroll skriven för en man och byt namn till en kvinnas. Voilà! En komplex och intressant kvinnoroll!

I boken saknar jag en “ren”marknadsföringsperson. Finns det någon marknadsförare som alla bör känna till?
– Ingen av de 51 kvinnorna i boken hade åstadkommit det de gjort och hamnat i boken om de inte varit enastående på att kommunicera sina budskap i samtiden, tänka kreativt bortom ramarna och göra avtryck i en värld som tenderar att tvångsmässigt blunda för kvinnor. Vill du så kan du läsa boken som en odyssé över 51 marknadsföringsproffs i en halvblind värld.

Du är ju som en kameleont som rört dig inom näringsliv såväl som samhällsorganisationer och kulturverksamheter. Vad säger det om dig som historieskrivare?
– Att jag inte är så intresserad av att bli duktig som satan på en grej, eller inom ett skrå. I så fall stannar man väl där? Jag är mer nyfiken på att göra det som känns kul, något man verkar sluta uppmuntra specifikt flickor att göra från dagisåldern. Hade brudar precis som pojkar uppmanats att göra det som känns lattjo, istället för bara det duktiga, hade saker sett annorlunda ut. Jag försöker ha det som riktmärke efter alla år av att leka ”städa”.

Resume_BGB_15_bild 4En annan historieskrivare: Seher Yilmaz, som tog över stafettpinnen som ordförande i Rättviseförmedlingen efter Lina.

Om en skriver någon annans historia, vad ska en tänka på då?
– Respekt är nyckelordet. Lyssna på den du skildrar och förenkla inte i onödan. Och glöm inte sältan, det där lilla egna som skaver. Det är en del av respekten. En riktig människa är inte perfekt. Skildrar du någon som felfri tar du bort en del av det mänskliga. Det finns något nästan nedlåtande i det, som att personen behöver retuscheras. I skavet sitter ju det levande, själva personen? Tycker det är svintrist med intervjuer med mig där journalisten, förmodligen i all välmening, putsat bort att jag är slarvig, slängig och svär som en brottsling. Vad är det där för ointressant plastmänniska, liksom? Varför ska någon lyssna på en plastmänniska?

Kommer du att engagera dig mer i bokvärlden?
– Jag hoppas att jag får sätta ihop en rejäl bunt böcker till. Det finns så många fler skribenter att tillfråga. Och alla dessa liv att berätta om… Får panik! Men först ska jag tjata hål i huvudet på alla om boken, och sen leverera en enastående säsong av Kobra i SVT. Programstart i mars.

***

Lina Thomsgård, tack för att du är slarvig, slängig och svär som en brottsling. Nu ska jag våga läsa det du skrev i min bok när du signerade den på releasekalaset. Och läsa boken så klart!
*****
Foton från bokens releasefest: Nadja Endler
Psst… Har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Branschens 2017-löften del 2: Art directors

Resume_BGB_14_bild 1

Det börjar råda full rulle på våra kontor och i våra kundrelationer. Så vad har folk för ambitioner inför 2017? Jag hörde av mig till ett gäng branschkollegor för att kolla läget. I andra delen av denna ankdammsföljetong delar tio ADs med sig av sina nyårslöften.

***

Resume_BGB_14_bild 2

Alexander Lukas
Prime – A Weber Shandwick Company
– Mitt nyårslöfte blir att ha roligare med idé och form, och bli mer lekfull i min sätt att jobba. Sen ska jag även lära mig teckna. Något jag aldrig kunnat men som alla tror att man ska kunna som AD av någon anledning. Vi får se om tålamodet räcker till!

***

Resume_BGB_14_bild 3

Anna Kask
Le Bureau
– Först och främst vill jag nog lära mig en massa mer om viktiga saker. För att ännu bättre kunna jobba enligt Le Bureaus och min egen strävan att försöka baka in samhällsnytta i våra projekt. Vill lära mig massor om saker jag inte kan eller är osäker på, fördjupa mig i viktiga ämnen så att jag blir bättre på att argumentera och sälja in bra grejer till mina kunder. För om inte jag förstår hur saker och ting hänger ihop, kan jag inte heller kräva det av dem. Läsa och lyssna mer för att bli bättre på mitt jobb helt enkelt! Sen vill jag bli bättre på att baka in allt i så mycket ögonmumsighet det bara går. Ge ännu mer tid åt det visuella förförandet. Man lägger så otroligt mycket tid på pdf:er och kundpresentationer att det ofta slutar i extremt lite tid för den visuella gestaltningen. Det gör mig ont. Vill ha mer flådig yta i mina händer och ögon. Det sprider också glädje och gör gott tänker jag. Mitt arbete blir även roligare roligare om jag får göra saker jag tycker är fint. Då blir jag roligare. Och då blir det roligare för dom runt omkring mig! En vansinnigt god spiral. Så lyckas jag bli lite smartare plus göra samhällsnytta inbakat i ett visuellt härligt uttryck i år kommer jag vara väldigt nöjd.

***

Resume_BGB_14_bild 4

Emelie Jinhee Johnsson
King
– Redan 365 avverkade dagar? Har 2016 verkligen gått så fort? Vad har jag gjort av dem? Då ”carpe diem” uppenbarligen inte funkat för mig under förra året tänker jag använda motsatt taktik: att tänka lite mer på livets ändlighet. Nu är det inte så att jag har en morbid dödslängtan, snarare tvärtom. Däremot har jag insett att jag behöver en deadline. En dödslinje värre än den som den striktaste produktionsledaren sätter. En hänsynslös sådan som påminner mig om att varje dag är en dag mindre till att göra ett riktigt bra jobb. Som får mig att skissa ut ytterligare en idé sent på kvällen, trots att kunden ändå kanske säger nej. Ifrågasätta mer. Bolla fler idéer med folk utanför arbetsgruppen. Vara ännu mer naiv i idéprocessen. Njuta av ruset när vi lyckats kläcka en skitbra idé efter dagar i ett rum som luktar omklädningsrum. Ha färre möten. Och göra fler jobb som jag är riktigt stolt över!

***

Resume_BGB_14_bild 5

Janna Norberg
RIVER
– De senaste åren har jag har börjat skriva mer och mer på jobbet men även på fritiden. Och eftersom att jag tycker det är allra roligast att jobba med film, så är mitt nyårslöfte att färdigställa minst ett av mina påbörjade filmmanus som legat och samlat damm alldeles för länge. Sen så hoppas jag såklart att det ska plockas upp av världens bästa produktionsbolag. Och att jag vinner en Oscar.

***

Resume_BGB_14_bild 6

Joakim Khoury
Åkestam Holst
– Jag måste bli bättre på att slappna av. Så antingen ska jag börja träna mer eller så ska jag börja dricka mer öl. Ja, nåt av detta blir det.

***

Resume_BGB_14_bild 7

Lisa Granberg
TBWA
– Mitt nyårslöfte i år är att nyårslöftet 2018 ska bli att göra och bete mig exakt likadant som i år. Alltså att jag ska vilja upprepa mig själv, och allt som händer från och med nu, en gång till. Det sätter enorm press på att göra gott och göra nytt. Borde rimligtvis vara allas nyårslöfte.

***

Resume_BGB_14_bild 8

Martin Löfqvist
Frilans
Hitta tillbaka till att göra saker bara for the fun of it. Slänga mig in i nya tekniker och utforska nya områden. Jobba mindre men göra mer av det som ger något värdefullt tillbaka. Våga tacka nej. Starta, bygga, utveckla, förändra, utmana. Och framförallt: ta vara på den där pirriga känslan i magen av att det är roligt.

***

Resume_BGB_14_bild 9

Olle Isaksson
Edelman Deportivo
– Mitt enda nyårslöfte är att finna svaret på vad alla egentligen håller på med. Och att fortsätta försöka komma på idéer som gör människor glada, tillsammans med våra kunder så klart. Men framförallt att finna det där svaret.

***

Resume_BGB_14_bild 10

Pål Eneroth
Forsman & Bodenfors
– Ett liten enkel grej att köra 2017 är att oftare säga “Hej!”. Det kräver extremt lite av en själv, men kan ge så mycket. Eller fock it, det ger mycket. För vi homosapiens vill bli sedda. Vi vill ingå i ett sammanhang. Vi knarkar bekräftelse. Visst får man det via digitala nätverk. Men mötet mellan människor IRL är tusen gånger starkare. Det kan vara långvariga förhållanden eller att luncha enkelt ihop. Eller bara att mötas på bussen och säga… “Hej!”.

***

Resume_BGB_14_bild 11

Tove Andersson
DDB
– Meditation! Reklambranschen kan till och från vara en ganska stressig plats, så förra året lärde jag mig att meditera. Och det är ju helt sjukt hur skönt det är! I de perioder jag mediterat regelbundet har det gjort mig effektivare, mer fokuserad, lugnare samt hjälpt mig att känna starkare empati och mindre stress. Dessutom tyder de senaste undersökningarna på att meditation faktiskt får hjärnbalken att växa (!!!). Värsta mirakelpillret med andra ord. Tanken på att ligga stilla på golvet och blunda ger mig dock exakt samma motståndskänsla som tanken på att gå till gymmet efter en lång dag på jobbet. Därav nyårslöftet: 2017 lovar jag att meditera varje dag! Ish.

***

Heja er i 2017, fellow ankor!
Och nästa del i följetongen… digispecialister.

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Branschens 2017-löften del 1: Copywriters

Screen Shot 2017-01-24 at 20.19.25

Januari drar mot sitt slut och nya året har kickat igång ordentligt. Men vad har våra branschkollegor för ambitioner inför 2017? I första delen av denna ankdammsföljetong delar tio copys med sig av sina nyårslöften.

***

Resume_BGB_13_bild 2

Amina Kesraoui
Monki inhouse
Mitt nyårslöfte blir en favorit i repris för mig. Jag tänker fortsätta jobba normkritiskt och lyfta vikten av representation. Som kvinna och icke-vit vet jag hur det är att inte ses som självklar i vissa sammanhang. Därför tycker jag att det är viktigt att lyfta fram en mångfald av människor. Något som leder till att fler kan känna sig inkluderade och självklara i fler sammanhang. Så under 2017 kommer jag fortsätta sjunga normkritikens lovsång.

***

Resume_BGB_13_bild 3

Anna Werkell
ANR BBDO
– Mitt nyårslöfte är att välja mer otippade samarbetspartners, något jag fick möjligheten att göra under 2016. Lite roddigt, men mycket kul. Jag har så klart jobbat med härliga och ruttade regissörer, fotografer och kompositörer också. Men det är alltid, alltid värt att våga lyfta blicken och bjuda in till exempel en komiker, Konstfackselev, forskare eller artist till sin arbetsgrupp.

***

Screen Shot 2017-01-24 at 20.16.27

Elisabet Fischer
Volontaire
– Jag lovar att hålla det enkelt.

***

Resume_BGB_13_bild 5

Gustaf Bielke
Satuuma Family Business
– Jag ska chilla lite i min jakt på inspiration och att ha koll. Knappt att ens egna tankar och idéer får plats i huvudet annars. Tänker typ mer film, färre avsnitt. Mer böcker, mindre Twitter. Fler samtal, färre poddar. Bli mer… mindless?

***

Resume_BGB_13_bild 6

Joakim Labraaten
Forsman & Bodenfors
– Efter en ödesdiger krasch 2016 är mitt nyårslöfte 2017 att alltid jobba mot molnet.

***

Resume_BGB_13_bild 7

Julia Sebesteny
Åkestam Holst
– Mitt förra nyårslöfte var att kunna öppna en ölflaska med snusdosa. På den nivån var det. Med bara några dagar kvar på 2016 lyckades jag öppna hela tre flaskor på rad med min favoritlast. Vilken känsla det var! Det har gett mig framgång både socialt och professionellt. Kanske jag ska höja ribban i år? Etablera ett eget och helt nytt ordspråk som sprider sig som en löpeld? Det om något gör en odödlig. Väl?

***

Screen Shot 2017-01-24 at 20.17.53

Magnus Ivansson
Perfect Fools
Skriva klart den där boken. På riktigt. Var på en vandringsresa i somras och kom på den ultimata öppningsraden till en otroligt mörk, dystopisk bok: “Before Big Great Canada There Was a Country Called The United States.” Resten kommer någon gång i början av 2018.

***

Resume_BGB_13_bild 9

Miranda Rudklint
Frilans
Överlag har jag faktiskt inte några ambitioner kopplat till branschen eller byråvärlden, utan bara i förhållande till sociala och praktiska arbetsvillkor. Försöka undvika dåliga chefer, homogena arbetsgrupper och stressdrivna processer. Att må bra, och få andra att må bra, är viktigast.

***

Screen Shot 2017-01-24 at 20.18.09

Sedir Ajeenah
Garbergs
– Jag har två nyårslöften som jag identifierat som lika viktiga. Den första är att fortsätta få människor att tro på kreativitetens kraft, och att den finns inom alla. Mitt andra löfte är att äta mer kalorier. Och de som känner mig vet att jag inte direkt höll igen under 2016.

***

Resume_BGB_13_bild 11

Simon Göthson
Prime – A Weber Shandwick Company
– Mitt nyårslöfte är att byta ut Resumé, Adweek och övrig branschrelaterad media i mobilen mot böcker i papper. Jag ser det som en gradvis process som måste få ta tid. Därför mjukstartar jag genom att läsa om gamla trotjänare som till exempel Röde Orm, Dumskallarnas sammansvärjning och Jägarna på Karinhall. Då är det bara att öppna en bok lite på måfå och börja läsa, hoppa till ett favoritstycke och sen byta bok. Lite som litteraturens svar på att zappa omkring och slötitta på TV. Baby steps. I övrigt har jag som målsättning att börja jobba mer i Word och Pages än i Keynote, vilket inte är fallet idag.

***

Heja er i 2017, fellow ankor!
Och nästa del i följetongen… art directors.

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!