Dela sidan:

20 söndagsfrågor till… Guldvågen!

Reklamen är livsfarlig, skrev Sven Lindqvist i sin “stridsskrift” år 1957. Då var svenska reklambranschen i sin linda och idag är vi nog inte lika… avvaktande kring reklam längre. Vissa skulle kanske även gå så långt som att säga att reklamen är livsnödvändig. Hur som känner jag att ett livsnödvändigt branschpris, som för fram diskussionen om den kommersiella kommunikationens nödvändighet i samhället, är jämställdhetspriset Guldvågen. I torsdags gick Guldvågen av stapeln för andra året i rad, då Årets byrå, Årets inspiratör och Årets kampanj korades. Dags att kolla läget med arrangörerna, Ellinor Ekström och Sophie Lokko nu när vågorna från galan lagt sig (ehum, ursäkta), för att få lite inside info.

1. Hej Ellinor och Sophie! Vi börjar med en sån där sportfråga då vi trots allt rör oss i tävlingssammanhang, så… HUR KÄNNS DET?
– Riktigt gött! Tror de flesta i branschen vet känslan efter en stor lansering efter månader av hårt slit. Det här är dessutom slit som görs utanför ”ordinarie arbetstid”. Det ger det hela en lite större känslorelease.

2. Vad har ni fått för reaktioner om allt?
– Alltså den absolut största majoriteten är så positiva och snälla och hejar på oss som tusan. Lina Söderqvist, som är marknadschef på Åhléns och vann Årets inspiratör sa på scen att “Det känns så ofantligt stort att vinna ett pris som faktiskt betyder någonting, i en tävling som faktiskt betyder någonting.”, så det gör oss riktigt glada.

3. Årets inspiratör och Årets kampanj var nya kategorier för i år, varför lades de till?
– Vi lade till dem för att öppna upp möjligheten att lägga större fokus på mångfaldsfrågan och inte bara jämställdhetsfrågan. Av det vi har hört så har folk varit superpositiva till att få till en ”större spelplan” i tävlingen.

4. En marknadschef blev ju utsedd till Årets inspiratör, vilket överraskade vissa som trodde priset skulle gå till en byråperson. Hur gick tankarna i juryn kring valet?
– Ja, det kan säkert överraska en del. Däremot så är marknadschefer ju i högsta grad en del av vår bransch, och Lina på Åhléns är en av de starkaste kundrösterna under de gångna åren. Hon och hennes team har stuckit ut hakan och berett väg för andra. Påverkat genom att verkligen göra. Vi som arrangörer kan bara hålla med nomineringstexten som jag tror förklarar varför just hon valdes av juryn i år, att Lina har “öppnat upp för en diskussion kring frågor som ibland har varit så känsliga att många hellre undvikit dem. När man öppet tar ställning och vågar utmana följer andra gärna med.”

5. Årets kampanj gick till TT Nyhetsbyråns “Förändra bilden”. Vad skiljer kampanjer som belönas i Guldvågen från andra tävlingar, som ofta lägger mer fokus på till exempel unik “aldrig-sett-förut” kreativ höjd?
– Guldvågen är ju ingen “vanlig” kommunikationstävling. Vi har ju bara anammat tävlingskonceptet, men bedömer inte utifrån samma grunder som andra kommunikationstävlingar. Årets kampanj hyllar ett inkluderande arbete som utmanar normer och verkligen verkar för en mer jämlik värld. Kommunikation ska vara progressiv, utmana och motverka invanda fördomar, obalans mellan könen och diskriminerande stereotyper. TTs kampanj möter verkligen de kraven.

6. Åkestam Holst blev utsedda till Årets byrå… IGEN! Detta har väckt en del frågetecken. Hur ska branschen kunna förstå priset lite bättre?
– Ja, så kan det vara att folk blir förvirrade. Men det är ju egentligen som i vilken annan tävling som helst. Samma byrå kan vinna pris i samma kategori flera år i rad, helt enkelt för att de är bäst. Vi har förstått att det finns lite frågetecken kring processen inom Guldvågen, och det är himla förståeligt för det är komplext och i MÅNGA led. Det som är så bra däremot är att vi har silat byråerna genom så många galler att vi och juryn är helt säkra på att det är den “bästa” byrån som vinner.

7. Så hur kan byråer bli mer jämställda och öka sina chanser att ta hem Årets byrå? Ingen som jag pratat med verkar veta liksom HUR jämställdheten räknas? Och representanterna från Åkestam Holst på galan var själva lite förvirrade. Jag är förvirrad!
– Åh, det är en stor fråga, vi har försökt besvara den många gånger. Både på vår sajt och under galorna, men vi fattar att det kan vara knepigt att få grepp om. Vi har skrivit om processen här på sajten. Och vi tror att om en tar sig tid att läsa så kommer det bli förståeligt, men eftersom det fortfarande väcker så många frågor ska vi verkligen fundera på hur vi ska få ut infon så den blir kristallklar. Priset är ju nytt så vi utvecklar oss ett steg i taget.

8. Juryn var väldigt bred och annorlunda än i andra branschtävlingar, kan ni berätta lite om valet av jurymedlemmar? Christina Knight, som var juryordförande, såg mycket stolt ut när hon sa hej då till er!
– Ja, det är liksom det som är grejen. Att vi vill ha människor med så mycket olika infallsvinklar som möjligt, diskussionerna blir helt fantastiska då. Vi ville ha en blandning av folk som har stenkoll på vår bransch och folk som kommer med ett perspektiv från utsidan. Vi älskar Christina, utan henne hade det varit mycket svårare för oss att jobba med Guldvågen.

9. Barakat Ghebrehawariat, a.k.a. Demokratiagenten, var konferencier och höll som små miniföreläsningar om jämställdhet och jämlikhet istället för “kul snack”, hur gick det hem hos galabesökarna?
– Det var precis därför vi hade kontaktat Barakat från början, just för att vi vet att han kan prata om de här frågorna på ett inspirerande sätt. Vi ville ha en kväll som verkligen kunde inspirera folk på plats, och det låter som att det lyckades väldigt bra har vi hört! Riktigt kul!

10. Sophie, din pappa gav dig en riktig bamsekram i slutet av kvällen och viskade något i ditt öra. Vad viskade han?
– Att han var väldigt stolt över mig, så gullig!

11. Ellinor, din bror var på galan, vad tyckte han?
– Han är framför allt väldigt stolt säger han. Han har själv varit i branschen länge och vet hur skev den kan vara. Min familj supportar genom allt, de är världens gullisar.

12. Guldvågen är ett sjukt tungt pris, bokstavligen talat! Varför är det så galet tungt? Jag kunde knappt lyfta det! Åkestam-personerna som skulle ta tillbaka den till kontoret kunde knappt lyfta det!
– Haha, vi vet. Elin Lindström som har formgivit priset gick igång på att göra “branschens tyngsta pris” både metaforiskt och fysiskt. Den väger typ 15 kilo och är gjord i 24k guld, helt sjukt fin. Kudos till henne som är briljant! Guld värd!

13. Det var en annan branschtävling den kvällen, Spinn. Hur kom det sig att kalendern kraschade? Tror ni att det fanns någon skillnad på de olika gästerna?
Vi fick ju låna lokalen av A house och hade inte så stor spelplan när det gällde datumval tyvärr. Gällande skillnader på gäster och så har vi ingen aning faktiskt, ingen av oss har gått på Spinngalan någon gång. Folk hade säkert jättekul på den också!

14. Vad tycker ni själva om galan?
– Vi hade SÅÅÅ kul. Självklart finns det alltid saker som kan göras bättre, typ tekniska grejer. Men på det stora hela är vi jättenöjda och jätteglada. Och jättetrötta!

15. Nu när ni fått pusta ut lite, vad har ni för budskap till folk som jobbar med kommunikation?
– Det finns ingenting att förlora på att börja jobba med jämställdhets- och jämlikhetsfrågor, bara saker att vinna. Det är framtiden. Det är så viktigt att inse att om en inte är med på det här tåget så kommer man tappa många nya talanger och kunder.

16. Känner ni att ni själva “walk the jämställdhetstalk” på era arbetsplatser?
Ja, det tycker vi. Vi jobbar båda väldigt aktivt med att påpeka saker och ting, och är ofta “den där jobbiga jäveln”. Vi är båda väldigt nya på våra arbetsplatser, men vi märker att det finns en förstående kultur som är öppen för att verkligen jobba med de här frågorna. Hade våra arbetsplatser inte varit så hade vi aldrig valt att arbeta där.

17. Cannes Lions har ju infört jämställdhetskategorin Glass Lions, tror ni att jämställdhetskategorier kommer införas på fler tävlingar?
– Vi hoppas verkligen det. Det vore bra om även tävlingar visar vägen och premierar jämställdhet och mångfald som någonting viktigt i jobben som kommer ut. I ett nästa steg hoppas vi såklart att det inte ens finns en sån kategori utan att det är medräknat i bedömningsgrunderna i alla kategorier.

18. Hur gick det i år jämfört med förra året tycker ni?
Vi är SÅ SJUKT GLADA över årets siffror jämfört med förra året, att det verkar gå lite framåt, sakta men säkert. Men OBS på att vi inte får slappna av nu, utan växla upp ännu mer!

19. Kommer ni arrangera Guldvågen nästa år?
– Ja! Vi kommer köra nästa år också. Vad som händer sen får vi se, men vi hoppas verkligen att vi kan lägga ner snabbt. Vårt mål är ju som sagt inte att bli gigantiska, utan att en dag kunna lägga ner för att vi inte behöva längre. Längtar!

20. Men varför är jämställdhet och jämlikhet viktigt egentligen?
SÅ stor fråga…
Sorry!
– Ok, vi tror att det behövs för att vi har en enorm makt i vår bransch att påverka samhället och normer. Därför är det extra viktigt för oss som påverkar andra så mycket att vi är i framkant. Varför jämlikhet och jämställdhet är viktigt är egentligen lätt: För att alla ska vara lika mycket värda. Det är vår moraliska uppgift att inte fortsätta bygga negativa stereotyper och skadliga normer.

***

Och så några egna reflektioner:
– Galan var bland det trevligaste och mysigaste jag varit på i branschväg. Det var mycket klapp, klappen var genuina, och jag hade faktiskt lite ont i händerna av allt klappande när jag gick hem.
– Det var verkligen inte bara folk kopplade direkt till branschen som var gäster, gästerna var allt från psykologer till studenter till högt uppsatta Stockholm stadsmedarbetare. Mer gränsöverskridande galor behövs tycker jag!
– Främst unga personer var där, men blev så himla glad av att det var både äldre reklamrävar och barn som också fanns med i gänget.
– Både tjejer och killar, gummor och gubbar var där. Ofta brukar det vara typ 80% tjejer på jämställdhetsfokuserade evenemang. Så s/o till arrangörerna för att ha lyckas få till en blandad publik könsmässigt!
– Dock mestadels vitt i publiken, men men… Branschen ser ju tyvärr ut som den gör idag. Hoppas på långsiktiga insatser för att bredda branschen i stort, vilket ju är ett delmål för galan i sig, och att se ännu mer blandad publik kommande år.
– Det var spännande att se vilka som dök upp på galan, ett tecken på vilka som bryr sig lite extra om jämställdhet i branschen.
– Toppen med billigare biljetter till galan och att inskick är gratis. Ju mer inkluderande tävlingssväng, desto bättre!
– Barakat Ghebrehawariat gjorde ett så himlans bra jobb som konferencier. Han bidrog med en grym balans av skoj och seriositet, allvar och träffsäkra skämt. Inget skratt kändes krystat. Och nu vet vi dessutom historien bakom hans halvvita mustasch! Jag gillar verkligen när den eller de som leder galor är väl insatt i branschen och publiken.
– Det var NOLL problem att få igång ett dansgolv efteråt. Och det är ju alltid trevligt med lite dans!

Kika på alla bilder från Guldvågen här.
Och till sist, megatack världens bästa Guldvågen för att ni finns!