Branschens 2017-löften del 4: PR-personer

Resume_BGB_16_0

Är det redan februari?! Jobbårets första månad gick snabbt, men vad har folk för ambitioner för 2017 egentligen? Jag hörde av mig till branschkollegorna för att kolla läget. I fjärde delen av denna ankdammsföljetong delar hela arton PR-personer med sig av sina nyårslöften. Jorå, PR ligger mig lite extra varmt om hjärtat. <3

***

Resume_BGB_16_1

Christian Åkerhielm
Volontaire
– Mer energi, mindre klocka. För mig synkar inte alltid tankekraft och kreativitet med ett visst klockslag. Att utgå ifrån energi istället, att identifiera när topparna kommer och hur, gör att tiden nästan försvinner när man väl har hoppat på energitåget.

***

Resume_BGB_16_2

David Becker
FLB Europa
Eftersom jag är med och driver en byrå så är frågorna kopplade till det viktigaste för mig, och i det så vill vi framförallt vara en schysst och rimlig arbetsgivare. Det kanske låter pretentiöst men jag är övertygad om att det är bra på alla sätt och vis. Jag lovar att vi ska fortsätta med schyssta villkor, kollektivavtal och pension, och att inte utnyttja gratis arbetskraft i form av branschfenomenet obetald praktik. Den sista frågan ligger mig extra nära, kanske för att jag har varit lärare och sett och hört mycket om det. Jag tycker att det är direkt pinsamt att byråer, allt från små till stora etablerade med god lönsamhet, utnyttjar unga människor på det viset samtidigt som man skapar värderingsdrivna lösnäsekampanjer för sina uppdragsgivare.

***

Resume_BGB_16_3

Elin Ahldén
Lennox
– 2017 ska jag rädda världen på tre sätt: Köpa fler betalprenumerationer. Fortsätta sjunga polarkakans lov som kvällsmat till de små barnen när mamman hellre gullar med dem än lagar mat, en islagbar cost-benefit-ekvation. Och envist backa PR när branschen fortsätter att slåss floskelkrig om affärsutvecklingskompetenser och värdeskapande strategierbjudanden. Kom igen, kamrater. PR är ett mäktigt hantverk. Kommunikation har aldrig inte varit nära affärsverksamheten. Såklart ni kan vara managementkonsulter om ni vill. Själv är jag hellre managementkonsult med uthållighet. Då heter det kommunikatör.

***

Resume_BGB_16_4

Helena Aru
Frilans
Mitt löfte, till mig själv och till branschen, är att under 2017 fokusera mer på kundens affär och faktiska problem. Vi ser massvis av grymma, kommunikativa kampanjer, men frågan är om lösningen alltid är den rätta för kundens affär, eller om den ibland ligger lite väl långt bort? Jag vill även fokusera mer på att utveckla långsiktiga och välmående kundrelationer. Detta genom att våga utmana och ställa högre krav på kunder vad gäller leveranstider och budgetar, men också genom att utmana mig själv i att ta mig an färre uppdrag. Jag tror att branschen skulle bli mer kvalitativ om fler vågar säga nej och istället försöker vara lite mer långsiktiga och hållbara. Vi behöver bli bättre på att ta ansvar för de uppdrag vi tar på oss! Sist men inte minst vill jag bli öppnare för att be andra branschkollegor om hjälp och råd. Det finns så många fantastiska och bra människor i branschen. Med rätt fokus kan vi tillsammans bara bli bättre!

***

Resume_BGB_16_5

Helya Houshmand
Story
– Det snurrar alltid tusen frågor i mitt huvud. Varför är vissa mer rationella än andra, varför väljer man produkt X över produkt Y, varför kan en sak trigga gränslös humanism i en person och nattsvart hat hos en annan? Jag funderar jämt på varför människor fungerar som vi gör, det är en stor del av varför jag älskar mitt jobb, men jag vill förstå ännu mer! Så 2017 går i kunskapens tecken för mig. För det man inte förstår är svårt att relatera till, right?

***

Resume_BGB_16_6

Henrik Hallberg
Round & Round
– Jag ska fortsätta att runda hörnen och motverka kantighet. Inte glömma bort att det finns andra, modernare och roligare sätt att lösa uppgifter på. Och jag ska se till att få människor i min närhet att känna sig sedda och förstå att de är betydelsefulla. Det gäller både jobb och privat.

***

Resume_BGB_16_7

Hermes Holm
Edelman Deportivo
Jag gör tumme med mig själv på att omfamna svårighet. I det lilla och det stora. Våga ta större diskussioner med kunder, pusha för att få in fler perspektiv och utväxlingar i projekten. Fortsätta involvera flera samarbetspartners från olika arenor för att skapa större och mer intrikata berättelser om vår samtid. Kommunikation är fortfarande världens roligaste jobb för en homo sapiens, i år ska det bara bli lite svårare

***

Resume_BGB_16_8

Joel Borg
Borg & Lundell
– Nyårslöften är lite som majoriteten av den tredje säsongen till bra TV-serier. En hyfsad besvikelse. En ofta meningslös företeelse. Jag tänker kanske det vore på sin plats att inför nyårshot istället för löften? Så man vid tolvslaget hotar folk med vad man tänker göra nästföljande år. Typ sluta röka.

***

Resume_BGB_16_9

Johan Grönberg
Never Ending Story
– Jag lovar att försöka lyssna bättre. 2016 var året då jag tröttnade på att höra mig själv ordbajsa. Kanske en effekt av att få barn, eller att hänga med massor av väldigt duktiga och smarta människor som det är värt att lyssna på. Löfte nummer två hänger ihop med nummer ett. Jag lovar att gå från ord till handling. Världen är i lite för dåligt skick för att man ska stå på sidlinjen.

***

Resume_BGB_16_10

Johanna Sörstrand
Ibeyostudio
– Mitt nyårslöfte är att 2017 ska bli det lustfyllda året! Året har börjat fantastiskt med min nya roll på Ibeyostudio, jag är verkligen både stolt och glad för uppdraget. För mig har det lustfyllda en stark koppling till en meningsfull vardag där man får vara med och göra skillnad. Skillnad för Ibeyostudio som byrå och arbetsplats, och skillnad för våra kunder. Vi kommer under året att fortsätta att stärka oss som strategisk kommunikationsbyrå, bland annat genom individuell utveckling och nya kunduppdrag. Och vi ska ha roligt på vägen!

***

Resume_BGB_16_11

Lamin Sonko
Jung
– Jag har två planer för året. Den första är att frigöra bunden tid genom att utvärdera nuvarande åtaganden och vara lite hårdare i sållningen av sånt som dyker upp, hur kul det än låter. Alltså, mer brain power fördelat på färre saker. Plan två är att dedikera 100% av hösten till pappaledighet och välbehövd reflektionstid. Kommer bli riktigt bra.

***

Resume_BGB_16_12

Louise Sallander
TBWA
Nyårslöften har aldrig riktigt varit min grej. Däremot brukar jag ibland lova mig själv saker på söndagar, typ att jag ska börja träna på måndag och sånt. Så man kan väl säga att jag mer har veckolöften än nyårslöften. Nästa veckas veckolöfte blir nog att ha på mig mina glasögon varje dag så jag inte går in i små gulliga tanter på stan, vilket hände imorse.

***

Resume_BGB_16_13

Maja Bredberg
Forsman & Bodenfors
Jag funderar på att lova mig själv att dra tillbaka alarmet tre kvart till kl 05 på morgonen. En rimligare tid att vakna. Och att undvika arbetsmöten kl 12, för att istället kunna se valfri dokumentär på lunchen. Målet är förstås att att vid årets slut så ska all min nya kunskap ha tryckt ut pinkoder, mina barns personnummer och annat onödigt vetande som bara skvalpar omkring inne i skallen. Borde kunna bli uppåt 200 dokumentärer om jag tar mig i kragen? Apropå det, folk får gärna maila mig sina bästa dokumentärtips, om vi nu ska ha en chans att lyckas få den här planen att gå i lås.

***

Resume_BGB_16_14

Martin Bundock
AWB/AWorldBeneath
My new year’s resolution is to try and pry myself away from my various screens. Get out of the office more, read more books and converse with more interesting people who don’t share the same views as me. Sounds obvious but something one needs to continuously work at. How else am I going to create ideas which actually add something to the culture of Stockholm? I’m currently obsessed with Indian vegetarian food, grime, Sammarkand and Japanese clothing brands… again. I’m leaving this to marinate and see where it leads to in 2017.

***

Resume_BGB_16_15

Niklas Turner Olovzon
Passion Lab
– Jag lovar dyrt och mindre heligt att fortsätta plantera vår byrå inifrån och ut. Att vara den bästa arbetsplatsen i branschen, där ord som jämställdhet, normkritik och högt-i-tak inte är några klyschor, och där vi skrattar mest och poserar minst. Sedan ska vi bli både mer kaxiga och ödmjuka på samma gång. Kaxiga över att vi jobbar med kommunikation som både skapar känslor och förändring, men ödmjuka inför de insikter som krävs för detta. Och som inte bara kan ösas ur ankdammens källor, utan som kräver input från kloka beteendevetare och inspiration från lika delar fin- och fulkultur. På en lite mindre skitnödig och personlig not vill jag också börja sortera kvitton bättre. Och vara en toppenpappa hela vägen.

***

Resume_BGB_16_16

Shirin Troëng
Juno
– Mitt nyårslöfte är att bidra till en mer hållbar konsumtionskultur. Ur ett professionellt perspektiv genom att hjälpa Junos uppdragsgivare att påverka konsumenter i rätt riktning. På individnivå ska jag sluta med slit-och-släng-köp och istället satsa mer på begagnat och kvalitet som håller över tid.

***

Resume_BGB_16_17

Simon Strand
500
– Mitt mål är att inte skämmas för något. Jag har kämpat med min blyghet och hållit tillbaka länge, inte vågat vara mig själv fullt ut, men i år blir året då jag bara kör och inte bryr mig om vad folk tycker. När man jobbar med kommunikation är det vanligt att man är högkänslig inför omvärlden, ständigt oroad och brydd om vad andra tycker och tänker. Det är ett personlighetsdrag som är bra att ha om man jobbar med kommunikation, men jag tror att man ska använda det som ett verktyg i jobbet men försöka ställa sig utanför det på ett personligt plan. Så tror i alla fall jag.

***

Resume_BGB_16_18

Stina Gustafsson
Prime – A Weber Shandwick Company
Jag vill i år jobba med kommunikation som verkligen gör skillnad. Kommunikation som skapar värde. För kommunikation kan användas för att lösa företags problem, men även sociala utmaningar. Jag vill jobba med kreativa lösning på verkliga utmaningar i samhället och kommunikation som driver förändring. Och för att få energi till att jobba med de här projekten så vill jag fortsätta att resa i världen, det ger mig inspiration och nya insikter.

***

Heja er i 2017, fellow ankor!
I nästa, och sista!, delen i följetongen… kreativa chefspersoner.

Kika på andra delar av följetongen här:
Del 1: Copywriters
Del 2: Art directors
Del 3: Digispecialister
Del 5: Kreativa chefspersoner

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!