Dela sidan:

Stockholm Open-syndromet: Bakom talangjaktskulisserna med #SthlmOp-grundarna David Orlic, Maja Bredberg och Lamin Sonko

Resume_BGB_17_1

Att snacka om att vår bransch bör bli mer jämlik och jämställd är lätt. Men att walk the mångfaldstalk är bra mycket trixigare. Som tur är finns Stockholm Open-gänget, eller #SthlmOp som de numera kallar sig. Imorgon, fredag, är sista dagen att anmäla sig som byrå eller ungdomsdeltagare till deras sommarjobbsprogram, där byråer får chansen att upptäcka framtida talanger som en kanske inte skulle hitta på de traditionella platserna. Och ungdomar får chansen att upptäcka kommunikationsbranschen, så klart. För visst kan nog nästa generations svenska kommunikationsstoltheter finnas i Stockholms ytterområden såväl som Sveavägen 34. Så without further ado, här har ni grundarna av #SthlmOp som snackar om det braiga som händer genom grejerna de gör!

Vad är den braigaste grejen med #SthlmOp enligt var och en av er tre?
David:
– Många pratar om Stockholm Open som ett integrationsprojekt, och det kanske det är – för alla inblandade. De unga upptäcker en bransch som många av dem inte känner till sedan tidigare, samtidigt som många av oss som jobbar på byråer upptäcker en annan bild av unga från stadens förorter än den som vanligtvis syns i media. Men allt det är egentligen sekundärt. Låt oss kalla det här för vad det verkligen är: en talangjakt. Ett sätt att hitta nya kreativa superstjärnor – och våra framtida chefer. 

Lamin:
– Att kombinationen av alla involverade parter skapar en perfekt ”virtuous loop”: en öppnare bransch = större inflöde av talang och referensramar = bredare bas för rekrytering av framtida stjärnor. Och så fortsätter det, runt och runt. Redan efter två år börjar vi se effekt i form av stipendiater, sommarjobbare som får anställning och flera ur målgruppen som söker sig till branschrelaterade utbildningar.

Maja:
– Att alla inblandade lär sig så otroligt mycket. Många i vår bransch använder begrepp som ”kanaloberoende” eller ”360-lösning” för att beskriva arbetssätt på byråer eller uttag av kampanjer. Det låter ju jättebra och modernt. Jag fick dock lära mig rätt snabbt att för våra unga är det en självklarhet att tänka ut sina kommunikativa idéer i alla möjliga och omöjliga kanaler. Att det är det givna utgångsläget. 

Resume_BGB_17_3Dani Haloob, Hussein Ali Jawad Al-Khafaja och Cynthia Miled Amine sommarjobbade på AWB 2016. Deras uppdrag var att hitta ett sätt att minska nedskräpningen i Skärholmen. Bild: AWB

Vad är de braigaste grejerna ni hört från byråer om #SthlmOp?
– I de samarbeten som fungerat allra bäst har byrån fått lika många nya perspektiv som ungdomarna har. Det är spännande att se hur 17–19-åringar tänker kring kommunikation när de själva får utforma den och hur annorlunda de använder digitala medier i sin vardag jämfört med tidigare generationer. Några byråer har till och med anställt personer som de träffat genom projektet, både ungdomar och studentcoacher.

Resume_BGB_17_2Teamen på JMW, Forsman & Bodenfors, Volontaire och Spoon.

Vad är de braigaste grejerna ni hört från deltagare i #SthlmOp?
– 92 procent tyckte att jobbet var intressant och två av tre sa att de kan se sig arbeta med kommunikation i framtiden. Att jämföra med innan #SthlmOp, då två av tre sa att de aldrig tänkt tanken att de kunde ha en framtid i vår bransch. Det här är vad några har sagt i Stockholms stads utvärdering av projektet:

”Intressant att få se och pröva på den här branschen, hade ingen aning om att den fanns! Jätteintressant brief och kul att få vara med och påverka vad som händer i stadsdelen.”

”Jag trodde verkligen inte att jobbet skulle vara så här kul! Det förvånade mig väldigt mycket.”

”Jag älskade mitt jobb, ville inte sluta”

”Lätt det bästa sommarjobbet, jag hade skitkul varje dag. Även roligt att lära sig mer om reklambranschen och att jobba på kontor.”

I tidigare intervjuer har ni sagt att ni vill krossa negativa fördomar, men finns det några positiva fördomar ni vill krossa eller förstärka?
– Det är fint att byråer som i vanliga fall är hårda konkurrenter och ständigt tävlar med varandra kan samlas kring ett gemensamt initiativ och genomföra det tillsammans. Att #SthlmOp tagits emot så väl av kommunikationsbranschen stärker uppfattningen att byråer är nyfikna och vill göra skillnad.

Resume_BGB_17_4Team #SthlmOp på Eurobest. Från vänster: David Orlic, Maja Bredberg, Lamin Sonko.

Ni var ju på Eurobest och snackade #SthlmOp, med ambition om expansion internationellt/nationellt – hur har det gått?
– Just nu är det ungefär tio städer runtom i världen som är intresserade av att genomföra en egen version av projektet under året. Det är såklart jätteroligt, men kräver en hel del självorganisering. #SthlmOp är byggt för att passa Stockholms system för sommarjobb, eftersom staden finansierar det. När det görs i Göteborg, London eller New York behöver det anpassas till andra förutsättningar. Men vi bistår såklart byråer i andra städer med all kunskap och erfarenhet som finns och har open-sourcat hela formatet på stockholmopen.org.

Vad har ni förbättrat inför året för att göra #SthlmOp ännu braigare?
– I år skalar vi inte upp projektet i Stockholm, utan fokuserar helt och hållet på att öka kvaliteten: det blir mindre arbetsgrupper (5 personer) med ungdomar från olika delar av staden (för att öka kontakten mellan stadsdelarna) och vassare briefer (skrivna tillsammans med Stockholms stads hållbarhetschef Paul Alarcón). 

Till byråer som redan anmält intresse, vad vill ni hälsa dem?
– ANR BBDO, BBH Stockholm, Borg & Lundell, DDB, Doe Blomberg Gottberg, Edelman Deportivo, Forsman & Bodenfors, Garbergs, Granath, Graviz, Gullers Grupp, Hilanders, House of Radon, JMW, Jung Relations, McCANN, MullenLowe Brindfors, Prime, Reform Act, Round & Round, Ruth, Satumaa Family Business, Spoon, Stakston, TBWA, Volontaire, Volt och Åkestam Holst – ni är fantastiska.

Till byråer som fortfarande har chans att signa upp, vad vill ni hälsa dem?
– Det rasar in anmälningar från unga stockholmare just nu, så det behövs fler medverkande byråer för att möta efterfrågan. Ring, maila eller DM:a så skickar vi all information.

Vad är era braigaste tips för byråer och deltagare som signar upp?
– Träffa varandra över en fika några veckor innan sommarjobbet börjar, så blir det mindre nervöst. Vi hjälper såklart till och hittar en tid som funkar för alla.

Samtidigt som världen ofta känns mer ”open” känns det som att många just nu vill göra den mer ”closed”. Vilken roll känner ni att #SthlmOp spelar i detta samt vad tycker ni att kommunikationsbranschen kan bidra med för braiga grejer för att kämpa vidare för ”openness”?
– För att kunna göra ett bra jobb behöver vi vara öppna för nya idéer, öppna för varandras åsikter, öppna för olika erfarenheter och perspektiv. Men för att klara det behöver vi först öppna våra arbetsplatser och vår bransch för alla de talanger som inte vet om att vi existerar.

Resume_BGB_17_5Haisam Said, Beatrice Hedly och Reza Albazi fick stipendium till en introkurs på Berghs efter sommarjobbet. Haisam Said jobbar extra på Forsman & Bodenfors vid sidan av sina många kreativa projekt och är med och projektleder #SthlmOp i år. Bild: Berghs

Om en vill engagera sig i #SthlmOp, hur gör en då?
– Vi behöver ungefär 50 studentcoacher, så alla elever på Berghs, Beckmans, Forsbergs, Hyper Island osv är jättevälkomna att höra av sig redan nu. #SthlmOp är ett jättebra tillfälle att omsätta allt man lärt sig i skolan och träna på sitt ledarskap.

Har ni tips på andra braiga initiativ som jobbar mot samma mål som ni?
– Politikerveckan Järva är ett väldigt bra exempel på hur man kan skapa en plattform där människor möts och tar itu med samhällsutmaningar tillsammans.

Förresten, har ni hört nåt från det där Stockholm Open som sysslar med tennis?
– Haha, vi har pratat. Det var ett bra samtal. Mvh #SthlmOp

*****
David, Maja, Lamin, alltså sickna bra grejer ni styr upp tillsammans med alla dessa talanger och byråer och Staden! Ba å anmäla er, byråer som inte anmält er än! Ba gör’t! (Så gör ni: Hör av er direkt till någon av grundarna.)

SLUT PÅ LOVEBOMBING.