Dela sidan:

Branschens 2017-löften del 5: Kreativa chefspersoner

Resume_BGB_19_0

Q1 är slut, våren är här (nja) och vi rullar på i rasande fart. Under årets första månader har jag hört mig för med en massa branschkollegor om vad de har för ambitioner med 2017. I femte – och sista! – delen av denna ankdammsföljetong delar hela tjugotre kreativa chefspersoner med sig av sina nyårslöften.

***

Resume_BGB_19_1_1

Andreas Lönn
ANR BBDO
– Att göra det den här bloggen gör så ypperligt: fokusera och uppa det som är bra. Det bra som görs här på jobbet, i branschen och världen i stort. Det är så många som gör tvärtom. Samt att påminna mig själv om att människor i grund och botten inte har förändrats, våra behov och drömmar ser i mångt och mycket likadana ut, oavsett hur digitaliserat våra liv blir.

***

Resume_BGB_19_2

Canan Yasar
Obeya
Jag lovar att ta ansvar för den makt jag har. Vi arbetar dagligen med att påverka människor och med det följer ett stort ansvar. Jag ansvarar för den typ av kommunikation vi på Obeya skapar och konsekvenserna som följer. Vi måste förstå den makt vi har och framför allt vara ödmjuka inför den. Genom att låta alla få ta plats i det offentliga rummet och visa på goda exempel på hur vår verklighet ser ut kan vi bidra till ett mer inkluderande samhälle där kön, sexuell läggning, härkomst, religion eller hudfärg inte spelar någon roll.

***

Resume_BGB_19_3

Christina Knight
UKnight
– 2016 var ett ”Annus horribilis” för världen – och ett fantastiskt år för UKnight, med möjlighet att jobba med styrelseuppdrag, Mad Women-föreläsningar och med kommunikation i nya, lite bredare och internationella sammanhang. Jag vill fortsätta att jobba med människor jag respekterar och lär mig utav, utefter samma värdegrund som tidigare; att bidra till att reklambranschen såväl som andra branscher blir mer jämställda och diversifierade, och därmed – i mina ögon – mer relevanta, mer intressanta, mer kreativa – och helt säkert även mer lönsamma. Laddar batterierna i Italien, med Chelsea, med nya och gamla vänner och med en absolut tilltro till att allt bara kan bli bättre.

***

Resume_BGB_19_4

David Orlic
Prime – A Weber Shandwick Company/Ordförande i KOMM
– Alltid samma löfte: att aldrig veta bäst. Att lyssna och lära av smarta människor med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv. Att hitta och bjuda in nya supertalanger till kommunikationsbranschen. Och anställa dem.

***

Resume_BGB_19_5

Ebba Hultengren
Jung
Mitt personliga nyårslöfte lyckades jag med den femte januari. Så på det planet kommer 2017 gå ut på att vara rätt nöjd med det. Istället kommer jag att fokusera mer på det arbete vi har framför oss på Jung när det kommer till att inspirera medarbetare, kunder, studenter och branschen i stort att fortsätta skapa banbrytande kommunikation som gynnar både människor, varumärken och populärkulturen. 2017 kommer att bli, och är redan, roligt!

***

Resume_BGB_19_6

Ellen Kvarby
Sony Music Sweden
– Göra färre saker bättre.

***

Resume_BGB_19_7

Gustav Egerstedt
Saatchi & Saatchi
– 2017 ska bli året då jag säger ”ja” till fler saker som jag normalt säger ”nej” till. Och året jag säger ”nej” till fler saker som jag annars säger ”ja” till. Tror att det kan få många intressanta (ofta positiva) konsekvenser. Både hemma och på jobbet, det får bära eller brista. Sedan hoppas jag att fortsätta bidra till att Saatchi & Saatchi är en inspirerande, bra och ibland lite konstig arbetsplats 2017, och såklart framåt.

***

Resume_BGB_19_8

Hedvig Hagwall Bruckner
King
– Jag lovar att fortsätta att argumentera för den kreativa, unika reklamens fördelar ur ett långsiktigt affärsperspektiv. Jag kommer aldrig att acceptera dumheten att ”guldäggsreklam” och effektiv reklam skulle vara olika saker. Det som kittlar, sticker ut, är vältänkt och genomarbetat kommer att bli ihågkommet och gillat. Så är det bara.

***

Resume_BGB_19_9

Ingrid Sydow
Geelmuyden Kiese
– Mitt mål för i år, och alla år framåt, är att aldrig bli en tråkis. Jag hittar mycket inspiration från uteliv och generellt genom att hänga med fölk, så det vore min yrkesmässiga död att bli en tacofredagsperson. Jag kommer vara fortsatt oimponerad av bransch-fluff för att istället fokusera på meningsfulla relationer. Jobbar man med kommunikation bör man vara intresserad av människor, och hyfsat ödmjuk. Och det kan man hela tiden utveckla. Ett rimligt mål är att bli så bra på att förstå människor att man kan skapa kommunikation som betyder något, för någon. Och nu inser jag att jag ska sluta att låta så pretto också.

***

Resume_BGB_19_10

Jacob Åström
Reform Act/Reform Society
– Samma som varje år, men kanske extra mycket i år: få fler att våga vara nyfikna. Utan nyfikenheten dör vi, eller åtminstone själen och därmed världen, medan köttförpackningen vi kallar kropp fortsätter leva och bara blir mindre och mindre i sina intryck, tankar och uttryck. Och framförallt: börjar sätta punkter efter allt som lämnar den. Istället för det skiljetecken som borde ligga i anslutning till alla tankar (utom möjligtvis ”ska jag svälja den här spiken eller lägga den åt sidan?”): interrobangen. All bra kommunikation är, eller bygger på, en interrobang. Som alltså – utöver att vara det skiljetecken som mest låter som ett metalband – är en kombination av ! och ?. ‽.

***

Resume_BGB_19_11

Jakob Grandin
Grandins Flying Circus
– Mina löften är förändring, förändring och förändring. Genom lanseringen av Gather tar vi som byrå ett nytt perspektiv där vi sätter oss själva i första rummet tillsammans med varumärkena. Det är där vi vill vara, då vi tror att det är genom öppna landskap ej präglade av KPI:er utan av närvaro, dialog och action i nutida sammanhang som vi kan arbeta mycket skarpare och mer proaktivt med varumärken, människor och utveckling. Jag tror inte på byråns nuvarande form som en briefmottagande aktör som utgår från kundens bästa. Jag tror på samspelet och envisheten om att som byrå sätta sin kund i så obekväma, proaktiva och utmanade situationer att förändring inte bara sker på pappret utan även på ett personligt och filosofiskt plan. Over and out!

***

Resume_BGB_19_12

Joakim Flodman
Oakwood
I år har jag extra fokus på en sak: att göra komplicerade digitala projekt snabbare, tydligare och roligare för våra team att jobba med. Projekt blir allt mer komplicerade då det digitala hamnar mer i centrum. Oakwood kommer närmre kundernas befintliga infrastruktur, affärsverksamhet och produkter. Det betyder fler nervösa stakeholders. Men även svåra och affärskritiska utmaningar behöver injekteras med kreativitet och spontanitet för att lösas på sätt som kan inspirera. Nu när vi växer är det mitt ansvar att skapa förutsättningar för kreatörer att förverkliga roliga idéer och skapa upplevelse utöver de vanliga. Upplevelser som skapar användarglädje.

***

Resume_BGB_19_13

Johan Yilmaz
Gullers Grupp
Mitt löfte är att omfamna friktionen. Att sätta samman team av oliktänkare med helt olika bakgrunder och expertområden. Ibland går det åt mer energi i början av projektet. Men när musikvideoproducenten, statsvetaren och utvecklaren samarbetar uppstår de oväntade lösningarna. I grunden är det ändå nyfikenheten och samhällsintresset som förenar oss.

***

Resume_BGB_19_14

Josefine Richards
INGO
– 2017 ska handla om ”Sanningar”. Riktiga sanningar som resulterar i riktiga avtryck och som får verklig betydelse, inte bara för de 5 personer som medverkar i casefilmen.

***

Resume_BGB_19_15

Lotta Mårlind
Garbergs
– Jag är dålig på nyårslöften så det är utmärkt att jag tvingas lova något i skrift, så att det blir på riktigt och inte bara tomma löften till mig själv. Förutom det sedvanliga dravlet att jag 2017 ska bli lite magrare, bara dricka vin på helgerna samt läsa fler böcker, så lovar jag att sluta vara snäll och börja säga nej lite oftare till alla som frågar om jag inte kan hjälpa till med nån liten sak som rör mitt yrke vid sidan om. Inte för att det inte är kul utan därför att jag blir så stressad och då blir jag sur och inte så kul att vara med för mina stackars vänner och min familj. Jag vill gärna vara med och skapa nån sorts debatt om kommunikationen just nu. Att människor måste våga lita mer på sitt hjärta och mage och inte bara hjärnan. Att man måste hjälpa folk att orka mer och vara modiga och se till att vi skapar kvalitet istället för kvantitet när det kommer till allt det här ”contentet” man förväntas producera.

***

Resume_BGB_19_16_1

Magnus Jakobsson
Åkestam Holst
Mitt löfte är att försöka ge ännu fler kreatörer ( och andra ) självförtroende att göra bra saker. Det mesta handlar om att ge fler chansen. Får man en chans gör man ofta något av den. Får man ett jobb går man hem klockan 16.45. Chanser är denna branschs heroin. Har man en gång fått en, så tar man alla.

***

Resume_BGB_19_17

Patrik Beskow
Affairs
Mitt mål för 2017 är att sätta människan i fokus och med det försöka uppfylla redan befintliga behov istället för att skapa nya. Både när det kommer till våra projekt och produkter, men också för att kunna möjliggöra en rolig och bra arbetsplats.

***

Resume_BGB_19_18

Petra Albrektson
Round & Round
Tre månader in på det nya året kan jag meddela att mitt 2017-löfte lever och levs efter. Det gäller mailhantering och lyder: jag ska läsa alla mail och sortera dem i tillhörande mappar. Aldrig mer tresiffriga budskap över mejlikonen och framförallt aldrig mer ”jag svarar på det sen”. Digital sinnesro är temat helt enkelt.

***

Resume_BGB_19_19

Philip Ahlqwist
Forsman & Bodenfors
Mitt löfte är att jobba med att ta fram marknadskommunikation som inte bara gör att branschen tycker att det vi gör är bra, men att världen tycker att det vi gör är utmärkt. Det finns en utbredd reklamtrötthet bland de vi vill nå med våra budskap som inte går att blunda för och min drivkraft skall vara att bekämpa denna med ny energi, liv och lust genom att tillföra syfte, nytta och värde till arbetet som aldrig förr.

***

Resume_BGB_19_20

Rasmus Nilsson
Volontaire
– Jag lovar att bara lägga mig i när det faktiskt behövs. I min roll är det lätt att själv bli taket för hur bra något kan bli. Och tak är ju tråkiga om solen skiner.

***

Resume_BGB_19_21

Stina Barkow
Ibeyostudio
– Jag trummar i min sexåring att det är livsviktigt att kunna berätta en bra historia. Mitt löfte för 2017 är att vara lika konsekvent mot mig själv, kunder och kollegor: våga be om en god historia! Är den engagerande, spännande, inspirerande, intressant? Relevant? Våga ifrågasätta budskap som tas för givna, byt ut huvudrollen, utmana någon annans sanningar. En bra historia skall hålla för det! Men man måste vara modig nog att hitta rätt story från början. Annars blir själva berättandet ofta en omständig process, och slutet likaså. En god historia kan alterneras över tid och fungerar i både stor och liten skala, och den kommer bli återberättad. Plus att det är mycket roligare så, förstås.

***

Resume_BGB_19_22

Tomas Carrfors
Svensson
Jag lovar att tänka människa mer än målgrupp. Det är viktigare än någonsin nu när sociala kanaler gjort det så enkelt för oss att nå fram till exakta målgrupper. Att hålla idén som högst i en leverans och få med såväl kunder som kollegor på det. Vi ska sikta mot hjärtat! Det är då det flyger. Jag lovar också att tänka helt nytt i vilka som måste vara med i en arbetsgrupp för att vara så bra som möjligt för uppdragsgivaren. Och sist men inte minst, att dyka upp på min första lektion i improvisationsteater, något jag har prokrastinerat i åtminstone tio år nu. På måndag smäller det! Hurra! Hjälp!

***

Resume_BGB_19_23

Tove Langseth
DDB
– Jag ska börja att sitta tyst och vänta ut vad andra säger innan jag själv börjar prata. Jag läste nämligen att det är något som kännetecknar många av de människor som anses vara kloka och högintelligenta. Det låter i och för sig som en rätt enkel metod för att verka smart, men året får utvisa om jag lär mig behärska konsten.

***

Jag måste faktiskt bara säga: WOW. Att så många – totalt sjuttioen personer! – har velat dela med sig av sina ambitioner och löften gör mig alldeles varm om mitt lilla kreatörshjärta. Det sägs ofta att den här branschen är hård, hänsynslös och ytlig, men de som varit med i min lilla ankdammsföljetong bevisar snarare motsatsen. Ankor är ju, trots allt, rätt mjuka och fluffiga.

STORT MEGATACK till alla ni som tagit er tid att klura kring, skriva ner och skicka era löften till mig! Och stort supertack till alla ni läsare som delat följetongen – mer pepp och inspiration för alla!

<3

Kika på tidigare delar av följetongen här:
Del 1: Copywriters
Del 2: Art directors
Del 3: Digispecialister
Del 4: PR-personer

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!