Dela sidan:

Sommarinspo: Bra musikgrejer!

Josåatteee, det har varit lite tyst här på bloggy p.g.a. #bragrejer i lifvet, men nu kör vi igång igen! Sååå… här kommer första delen av en massa inspiration från året so far för er att marinera i dessa grilltider. Musik + marknadsföring = mitt favvoämne och Sverige är ju enligt dessa stats bäst på popmusik, så vi börjar med det!

****

Sony Musics Cannes-lejon
Så. Himlans. Mäktigt. Att Sony Music vinner pris i kreativitet (för andra året i rad!). Att Sveriges musikmarknadsföring börjar visa vad det går för, i synnerhet under ett år då våra lejon inte var lika många som vanligt, är en tydlig markering att inhousekreativitet är något att lägga stålars på. Och även kent lär ha bjudit på ett leende när kampanjen för bandets “begravning” vann. Se casefilmen här och kolla alla kategorivinnare här.

***

Universal ska få dudes att Pantamera
På andra musikbolagsfronter satsar Universal Music på social good-samarbeten. Tydligen dricker unga killar mest läsk och så, och pantar minst. Att kombinera musik/gaming med pantuppmaningar känns som en finfin målgruppsanalys. Gillar även att Pantamera breddar sina samarbeten för att nå fler segment.

***

Garbergs nya melodi
Att trenden mot mer integrerade musik- och marknadsföringsamarbeten är stark blev glasklar då Garbergs lanserade sin musikbolagsfilial i samarbete med Sakarias. I Almedalen bjöd de även in till samtal om jämställdhet i musikbranschen tillsammans med Equalizer Project. Byrån med Stockholms finaste utsikt har alltid haft en stark popkulturell förankring, men nu när de blickar mot Kulturen på ett mer officiellt sätt ska det bli myyyyycket intressant att se hur symbiosen utvecklas.

***

Musikjättar för jämställdhet och jämlikhet
På tal om Equalizer Project, initiativet som ska öka och förbättra jämställdheten och mångfalden bland producenter och låtskrivare, finns det egentligen ingenting annat att skriva än att det är top of the pops.

***

Låtskrivarcampet som ska vinna Melodifestivalen
Och på tal om mer jämställdhet inom låtskrivar- och producentskrået lanserades precis ännu ett toppeninitiativ – Cosmic Music Camp. Målet är att skriva en låt eller flera som kvalar in och vinner Melodifestivalen, nay, Eurovision. Bra mål. Bra grej. Bra chans att vinna också, p.g.a. att en massa awesome kvinnor är med på musiktåget Tuut tuut!

***

360° festivaltrygghet med Nattskiftet
Att överhuvudtaget komma in i någon mansdominerad bransch handlar rätt mycket om att kunna känna trygghet på arbetsplatsen, inte minst i musiksammanhang där karriärslivsviktiga kontakter och research finns på ex. klubbar och festivaler. Trygghetsorganisationen Nattskiftet gör ett hästjobb för att försöka få till denna trygghet inom nöjeslivet, i år med kampanjen 360-trygghet. Med sig i år har de ett flertal artister, som Zara Larsson och Erik Lundin, samt ett gäng corporate- såväl som kulturella sponsorer. Gränsöverskridande samhällsinitiativ FTW!

***

Keshas comeback
Det här med trygghet i musikbranschen och kvinnors möjligheter att ta plats inom den blev en sorglig historia då Kesha förlorade i rätten mot sin (före detta) producent Dr. Luke. Men hör och häpna! Nu är hon tillbaka med full kraft, och ser till att sprida jämställdhetsbudskap i sina låtar såväl som intervjuer. Låt vårt stöd synas i streamingsiffrorna!

***

R.I.P. RMH (typ?)
Kreativa kollektivet RMH, som tongivande artister som Silvana Imam är del av, har länge förstått och agerat på möjligheterna att samarbeta med näringslivet. De räds inte för att blanda kulturen med kapitalet för att nå sitt mål för ett mer jämlikt och jämställt samhälle. RMH var under 2016 utan tvekan på topp i sitt pr-gejm, så chocken var relativt total för de flesta då kollektivet plötsligt en dag dödförklarade sig själva. Men, det visar sig att de kör en fågel Fenix, och håller nu på att återuppstå i ny fjäderdräkt. Historiens vingslag, gänget! Och vem vet, det kanske visar sig att Red Bull har ett finger med i spelet av att, ehum, ge RMH vingar. Och vad äääär det här Third Culture Kids egentligen? (PS! Missa för all del inte RMH-artisten Cherries sommarprat!)

***

STIM + varumärkesdrottningen Carina Brorman = Sant
Då #internet driver på jakten att få cashflöden att fungera i musiksvängen tar nu STIM ett steg mot att modernisera sig genom en ny styrelseordförande. Att välja Carina Brorman, som i övrigt styr stora, tunga varumärkesförflyttningar för kulturella eliten såväl som globala industriföretag, känns som ett klockrent val för att kunna förändra musikbranschens monetära infrastruktur. För money makes the music world go ‘round, trots allt.

***

Beyoncés tvillingkampanj
Queen B visar ännu en gång att hon regerar inom person-pr med en lika hårt styrd som vacker story kring hennes andra graviditet. Tji fick all skvallerpress som så ofta kapitaliserar och skandaliserar kända kvinnors familjeförhållanden. Bow down, alla. Som vanligt. (Och läs mer om fotograferingen och fotografen bakom allt här!)

***

Jay Z väljs in i Songwriters Hall of Fame
Och juuust det! Beyoncés äkta man (sorry, kunde ej motstå denna titulering!) valdes  in låtskrivarhistorien som första rapartist någonsin. Barack Obama (Saknar honom!) tog tillfället i akt att bromancea loss med en otroligt fin, och humorfylld (Lordy, vad jag saknar honom!) videohyllning då nyheten släpptes. En stor dag för afroamerikanska artister och hip hop-rörelsen som helhet.

***

RiRis relationsråd
Det där med att vara personlig, men aldrig privat verkar inte Rihanna bry sig ett dyft om. Lika bra det, då hennes personliga pr-strategi att ibland vara högst personlig och privat med sina fans skapar positiva världsrubriker. Som hennes kärleksråd till detta fan. Som så klart blev ett viralt kärleksråd. Som vi Rihanna-fans så klart tar till oss och älskar henne ännu mer för.

***

Katy Perry-pratet: En studie i äkthet
I vår bransch letar vi ju för det mesta efter äkthet. Då “produkten” är en människa ställs detta sökande och vårt ansvar på sin spets, känner jag i alla fall ofta då jag pysslar med person-pr. Därför är jag otroligt fascinerad av hur snacket gått kring marknadsföringen av Katy Perry och hennes nya album. En av världens största stjärnor med hur mycket pengar som helst och förmodligen ett riktigt fett kommunikationsteam verkar inte kunna göra någonting rätt denna gång. Pr-aktiviteterna trampar i klaveret gånggång på gång. Att säga att en sysslar med “purposeful pop” verkar inte gå hem i stugorna om en inte faktiskt levererar på det. Och då känns det som att någon marknadsföringsperson någonstans kanske borde ha styrt Katy Perry åt ett annat håll, hur mycket stjärnan i sig än vill göra skillnad? Den bra grejen från denna grej: Att vi kan lyssna och lära. Så vi inte tondövt famlar oss fram i dagens högst marknadsföringspolitiska landskap av femvertising och kulturella approprieringsfällor.

***

Arcade Fire vs. Kendall och Kylie Jenners t-shirts
Några andra ladies som har trampat i marknadsföringsklaveret på sistone är systrarna Jenner. Från Pepsi-debaklet till Fyre Festival-influencerkrisen. När syrrorna släppte ett gäng t-shirts där de använde ett gäng legendariska artister som tryck (utan lov!) och sålde tishorna för 125 dollar fick folk verkligen nog. Till och med Arcade Fire, som tryckte upp sina egna tishor som anspelade på Jenner-kreationerna. Sen skänkte de intäkterna till välgörenhet. Och så kan en… mindre bra grej bli en bra grej!

***

En liten hyllning till Halebops skämskampanj!
Jag gillar att bli glad av marknadsföring. Och det blir jag av Halebops sommarkampanj som uppmanar till att våga stå för sina guilty pleaures. (Guldstjärna för fin casting oxå.) EURODANCE, DANSBANDPOWERBALLADER OCH POJKBAND ÅT ALLA.

***

Min crush på Acrush
På min idémöten-jag-vill-ha-varit-en-fluga-på-väggen-i-lista: Mötet då någon pitchade idén att skapa ett pojkband där medlemmarna är tjejer. Pitchat, budgeterat och gjort. Denna nya vinkel på konstruerade band har redan gjort Acrush till världskändisar, innan de ens hade släppt en låt.

***

John Olivers politiska musikalnummer
Utan humor tror jag inte jag hade pallat vårt politiska klimat just nu. Och John Olivers sätt att kombinera humor och musik för att föra fram politiska budskap är rätt oslagbart.

***

Nattborgmästaren rules!
Klart alla städer ska ha en borgmästare som kan det här med nattliv! Jag röstar på Batman som Stockholms nattborgmästare, om han bara skulle gå en kurs i typ projektledning eller teambuilding.

***

Med klubblivet mot terrorn
Då Stockholm lamslogs av attacken på Drottninggatan kände nog många en tveksamhet till att ägna sig åt helgens sedvanliga nöjen. Men med tanken att det är precis det som terrorskapare vill uppnå, blixlanserades initiativet #openstockholmnight. Och precis som Mannen med pinten blev denna insats en liten symbol för att vi står allierade mot våld och går samman för ett fortsatt öppet samhälle – även på krogen.

***

Ariana Grande
Bara så mycket <3 <3 <3 till denna artist för hennes agerande efter Manchester-attacken. Låt oss aldrig sluta gå på konserter.

****

SÅ! Lite smått och gott 4 U var ni än befinner er i sommar och slappar. Men om ni känner för att vara produktiva och bli rika på köpet under ledigheten, kan jag varmt rekommendera den här lilla guiden för hur du knåpar ihop en sommardänga.

Ha det soligt (nja) så länge!

*****
Pssst… Har du tips på bra grejer? Hojta supergärna på
bragrejerbloggen@gmail.com vetja!