Dela sidan:

Way out bäst-i-marknadsföringstest

Sommaren lider mot sitt slut, så nu är det dags för lite fokus på årtidens härligaste nöje (enligt mig): festival… i koppling till kommunikation!

Jag har varit på Luger och Live Nation-drivna Way Out West (eller Way Out Fest som vissa kallar helgen) många gånger och har inte bara blivit blown away av magiska line-ups men även hur festivalen sköter sin kommunikation på alla fronter. I år hade jag ett extra öga på marknadsföringen för att kunna rapportera till er.

Festivalen är ju utan tvekan meckat dit musik-, medie- och marknadsföringsfolket vallfärdar varje augusti för att synas och syna varandra. Nu, då elfte upplagan gått av stapeln, är det knappt någon som minns de höjda ögonbrynen under de första åren kring en festival som bokade hip hop-akter till en svensk skog och att en skulle bo på hotell istället för i ett tält.

Men att våga boka något annat än kritvita gitarrmän och fokusera på stadsliv är inte det enda modiga som gjort WOW till det ännu mer wowiga som festivalen är idag. Att med hull och hår gå all-in på företagssamarbeten och sponsorskap i ett Sverige där många fortfarande rynkar på näsan åt att låta, nay, uppmana kultur- och corporatevärldar existera i symbios är minst lika revolutionerande. Speciellt när en samtidigt pushar för hållbarhetstänk (Köttfritt! Mjölkfritt! HBTQ-diplomerad!).

I år blomstrade dessa initiativ, både i direkt samarbete med Luger och i samband med helgen, för fullt. Här är tio favoritgrejer från endast området. Jag tycker de är #bragrejer på grund av deras relevans till festivalkontexten, samt initiativens innovations- och underhållningsgrad.

****

Mastercard blippar till World Food Programme
WOW blev i år kontantfri och kontaktlös. Men så klart blev det inte kölöst (om nån smart person därute kan lösa köutmaningen är jag evigt tacksam!). Så Mastercard tog båda tillfällen i akt och skapade under konceptnamnet “Blipp Out West” en snabbkassa för de som “blippade” sin betalning genom företagets kontaktlösa s.k. “blipptjänst”. Det gick även att blippbetala i andra kassor. För varje blipp donerade Mastercard till World Food Programme. Totalt blippades 60 635 måltider. Gott.

***

Norrlands Gulds ÖLPIZZA
Öl + pizza är alltid gött, men blir EXTRAGÖTT i kombination med varandra. I synnerhet på festival. Jag älskar ju matexperiment, så en pizza gjord på öldrav från ölets bryggprocess i samarbete med restaurang 800 grader är right up my tummy-alley. Visst, ölpizzan lanserades i juni, men att även ha den på WOW är ju rätt in i målgruppens hungriga festivalmagar. Sedan gjorde Norrlands även en del andra bra grejer, som en live-streamad podcast i samarbete med Nordmark Records.

***

Red Bull bjuder upp till tanzen
På ett område, Dungen, finns Red Bull Academy Stage, där energidrycken fortsätter att göra en grym insats för elektronisk musikkultur. Med tanke på hur dansmusikdebatten i Sverige fick ny fart i sommar, är det härligt att se en stor företagsaktör fortsätta stå upp för denna kultur och dess artister. Red Bull anordnade även fler, mer hemliga, evenemang utanför området. Och visst blev det allt tanzen!

***

Metro vs. douchigheten
Trygghet på festivaler har tagit sig högt upp på medieagendan de senaste åren. Metro, tillika WOWs mediapartner, använde samarbetet till att driva kampanjen “Var inte en douche” under festivalen. Bland annat hade de en stor vepa med orden precis vid områdesingången, som de uppmanade folk att ta selfies framför, och debattchefen Soraya Hashim medverkade i WOW Talks där temat diskuterades i en programpunkt. Sedan live-streamade Metro samtliga WOW Talks också. Heja Metro som tar ställning på ett aktivt sätt!

***

Polisen, RFSU, tryggheten… och en ruta
Och på tal om festivaltrygghet gick WOW in i ett djupare samarbete med Polisen, Göteborgs stad, RSFU och Svensk Live för att kunna skapa en härligare festival för alla. Bland annat kommunicerades tips om trygghet via WOWs digitala kanaler. Värt att nämna är även konstverket Rutan, som Göteborgs stad och Filmkontoret uppförde på området på lite samma tema. Hurra för social hållbarhet!

***

En bar för alla
Jag är glad att vår nordiska dryckeskultur blivit mer accepterande gentemot folk som inte vill konsumera alkohol. Så klart finns det jättemånga faktorer för denna utveckling, men en av dem är att vi faktiskt börjar få vettiga alternativ till alkoholhaltiga drycker. Som de drinkarna GodDryck serverade i sin alkoholfria BAR FÖR ALLA på festivalen, till exempel. Skål!

***

youtubers United
Youtubers, youtubers, youtubers. Influencers, influencers, influencers. Generationsskiftet inom underhållningens maktelit är definitivt här, och det märktes på årets festival. Vissa youtubers, som sminkvideobloggaren Thomas Sekelius satt i paneler på WOW Talks, andra medverkade i sponsorers tält, som gamern Sp4zie. United Screens gjorde ett utmärkt jobb med att se till att sina stjärnor blev bokade och behandlade som, just det, stjärnor.

***

Vegmaxat med Max
Burgarbrosen på Max har ju storsatsat på vegetariska hammisar de senaste åren, och i år skapades Way Out Halloumi-burgaren. Den serverades på restaurangerna inför festivalen, i kombination med en tävling om festivalbiljetter, och fanns även på Max helvegeatariska restaurang på festivalområdet. Mums!

***

Film Out West
Precis som tidigare år visade WOW ett brett filmprogram, som i år innehöll titlar av fler kvinnliga än manliga regissörer. Filmerna visades på området Höjden, där paneldebatter om bl.a. film också hölls, samt även på två andra biografer i stan. Allt avslutades med en mer exklusiv festlighet. Kapten bakom filmprojektet på WOW är Petra Kauraisa och med henne vid rodret är distributörer och film-pr-personer nog kloka att även kika på Film Out West i samma veva som andra, mer filmiga festivaler. Som de bakom Silvana-filmen, till exempel.

***

 

Way Oat West gör det igen
Sist men inte minst, stor s/o till Oatlys tält, med alla dess dj-bokningar. När en kommer in på området traskar ju en igenom vad som kan kallas för “sponskorridoren”. Att få folk att inte bara stanna upp, men också dansa (i spöregn!) och givetvis ta del av sampling, är en liten konst i sig. Way Oat West indeed!

****

Helt enkelt: WOW! Ovan är bara ett axplock av de galet många samarbeten som Luger sytt ihop tillsammans med företag, organisationer och myndigheter. För att inte nämna det epicenter som skapas i GBG för varumärkesbyggande aktivitveter i andra företags regi helt fristående från Luger under helgen. (Mer om Way Out Varumärkesfest i nästa inlägg!). Inte undra på att Way Out West överlevt den ökända festivaldöden, hur än folk må ironisera över evenemanget.

Foto högst upp: Elias Assar via Way Out Wests FB. Resterande foton/artwork är press/sociala medierbilder från respektive aktör samt egentagna fotografier.

*****

Pssst… Har du tips på bra grejer? Hojta supergärna på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!