Dela sidan:

Kineserna behöver inte Apple, snart är de lika bra på upplevelse och design själva

Dagens trendspaning. Det här att kinesiska varumärken plötsligt står för den bästa kvalitén, hantverket och bland de snyggaste designerna. Känns aningen oväntat, baserat på våra historiska svenska referensramar. Och vad fort det gått.

”700-miljardersstartupen” Xiaomi, ett av Kinas mest omtalade varumärken, driver aktivt denna trend. De har lärt sig mycket med ett eget, agilt fail fast arbetssätt men även genom att köpa upp klassiska designvarumärken som Segway. Sedan starten 2010 (!) har de sett till att ställa mycket höga krav på egen produktkvaliteté och användarvänlighet. VD Lei Jun verkar läst Walter Isaacsons ”Steve Jobs” biografi både en och två gånger.

I Sverige hyllas Xiaomi just unisont av kräsna teknikkännare på Prisjakts forum. T ex robotdammsugaren Xiaomi MiJia Roborock 2 Robot vacuum cleaner ligger i topp när recensenterna förra året delade ut sina hårt hållna betygsstjärnor. Och tillhörande smarta hem-tandborsten Xiaomi Mi Home Sonic Electric får idel toppbetyg i internationell press samtidigt som Segway-förvärvet användes för att skapa den just nu ledande elscootern, Xiaomi Ninebot Segway. Hyllad för byggkvalitet och design och föredraget produktval även på Stockholms gator när Voi gav oss ett lokalt last mile alternativ och scooterns mikromobilitet.

Dags att omvärdera vad du associerar med kinesisk kvalité?