Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 23 April 2020

8000 system för digitala marknadsförare att välja på, 55 svenska företag utvalda

Vi har lilla julafton för digitala marknadsförare. Referenspunkten nummer ett och kanske den mest använda bilden i Powerpoints om martech har släppts i ny version. Branschens nestor Scott Brinker avtäckte från isolation över videokonferens inatt årets Martech Technology Landscape 2020. Blev det då fler eller färre martech SaaS/etc. system att installera för den moderna marknadschefen?

Det blev så klart fler. Trots att hela 615 olika martech system försvann genom uppköp eller nedläggning sedan 2019. Totalt 1575 system tillkom till årets lista. Därmed passerar kartan för första gången 8000 loggor. Och för första gången lades även ett tak på den totalsumman.

I år har landskapet delats upp och mer formats som en världskarta med grupperade systemområdesöversikter. Scott noterade i sin presentation att conversational / chat-systemstödet var upp med hela 70%. Inte oväntat dessa tider av ett större intresse kring rösttyrning/voice/assistent stöd. Mer förvånande var att stödet för övervakning/governance/compliance (GDPR etc.) verktyg även var bland de som ökade mest. Upp med hela 68%.

Från Sverige finns en större mängd företag med. Flera välkända här på Resume.se, men även en del nya uppstickare. Listan över svenska Martech Technology Landscape 2020 företag innehåller: Bannerflow, Funnel, Strossle, Tradedoubler, Sinch, Widespace, MyNewsdesk, Qwaya, Zalster, Apptus, Divvit, Findify, Sello, Leeroy, Yodiwo, Zoniz, Attach, Membrain, Tacton, Brandsystems, Musqot, Resolut Marketing Systems, Apsis, Minutemailer, Ungapped, Calcapp, SurveyLegend, Beagle, emarketeer, Funnelmaker, Leadenhancer, Triggerbee, Loadimpact, Sitegainer, Canned.me, Roxen, Dapresy, Qlik, DPOrganizer, Secure Privacy, Burt, Albacross Website Tracking, VisionProject, Co:tunity, Colabers, Vendemore, Awardit, IM Loyalty, Upsales, Kundo, Planhat, Responster, Meetapp och Mentimeter.

Det fanns även med en ny intressant genomgång över vad marknadsavdelningar lägger mest arbetstid på 2020. Fyra grupper hade tagits fram för att dela upp olika roll/ansvarsinriktningar sett till teknik och process respektive om det främst gällde internt eller externt arbete. I topp för det gångna årets sysslor fanns kampanjhantering (85%), administrativt arbete (85%), utbilda och träna personal (91%) samt supportera och träna (83%). Mängden arbete inom datakvalitet samt att utveckla sajter och appar stack ut. Antagligen en stor anledning till att världsledande jättar som Salesforce, Hubspot och Mailchimp satsat så mycket på ett tidigare ansett ”tröttare” område som CMS det senaste två kvartalen.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Aftonbladet.se bjuder på massiv arena för live e-handelsshopping

Influencers kan uppenbarligen övertala millennials till köp, video har visat sig vara ett ypperligt format för att engagera på ett personligt  plan och all wifi-täckning samt inom kort 5G ger...

24 Juni 2020

Fler reklamjobb för AI när människan ägnar sig åt social distansering

Mycket kan hända under de nästan exakt tolv månader som gått sedan jag senast skrev om AI. Nej, det handlar inte om viruset. Eller, delvis. Det handlar om hur dagens...

13 Maj 2020

Virustider leder till svensk e-handelsinnovation

Dagar och veckor av hemisolering har visat sig ha en liten, liten fördel. Den kraftigt minskade fysiska handeln har lett till innovation och flera nya, smarta svenska e-handelstjänster. Dessa dagar söker...

27 Mars 2020