Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 24 Juni 2020

Aftonbladet.se bjuder på massiv arena för live e-handelsshopping

Influencers kan uppenbarligen övertala millennials till köp, video har visat sig vara ett ypperligt format för att engagera på ett personligt  plan och all wifi-täckning samt inom kort 5G ger bandbredden som behövs. Då är väl liveshopping redo att ta denna pandemivärld med storm? Både ja och nej. Live är ändå live och sajter som Kjell & Co., Kicks, Lindex, Apotea och Gina Tricot må vara välbesökta. Men det är långt ifrån en garanti att målgruppen för t ex smink spontant klickar sig in för att e-handla på en skönhetssajt just de i 30-40 minuter när live-shoppingen pågår. Eller hinner mötas av en retargeting-kampanj som lockar in under denna begränsade tidsperiod. Och live är ändå live, det är inte samma antal klick eller konverteringar för att ta del av en Bambuser sändning i efterhand. Samma sak som gäller galor, fotboll eller konserter live.

Men detta har gänget bakom Bambuser tänkt på. Det är även vad som ligger bakom det senaste kurslyftet för bolaget, upp med runt 400% i år. I dessa Corona-tider numera värderat till runt 0,6 miljarder SEK.

Schibstedt och Aftonbladet.se har det tuffare under pandemin tider och välkomnar alla typer av nya intäktsvägar samt affärsmöjligheter. Vilket lett dem till att upplåta plats bara en ”fold” ned på självaste startsidan. Där finns native annonsering som via ett enda klick välkomnar alla spontanbesökare (som Aftonbladet åtnjuter många av) till Kicks nya Bambuser livesändning. Direkt i en lightbox, som ser till att besökarna inte behöver lämna Aftonbladet.se för varken video, varukorg eller utcheckning. Sköter Bambuser sina kort rätt tillsammans med olika samarbetspartners inom media får de även sin konkurrensfördel gentemot video-copycats här.

På socialt avstånd i en studio kör Kicks sminköser på med köpbara produkter och Margaux Dietz som försökskanin i en sminkstol. Integrationen med Aftonbladet.se är genomarbetad och fungerar väl i alla kanaler. Win-win-win för alla tre parter? Det får framtiden utvisa. Men kombinationen av välbesökt onlinekanal, (eller marknadsplats för den delen), live-sändning och sponsringsvänliga influencers känns alla tre helt rätt i tiden inför tredje kvartalet 2020.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Fler reklamjobb för AI när människan ägnar sig åt social distansering

Mycket kan hända under de nästan exakt tolv månader som gått sedan jag senast skrev om AI. Nej, det handlar inte om viruset. Eller, delvis. Det handlar om hur dagens...

13 Maj 2020

8000 system för digitala marknadsförare att välja på, 55 svenska företag utvalda

Vi har lilla julafton för digitala marknadsförare. Referenspunkten nummer ett och kanske den mest använda bilden i Powerpoints om martech har släppts i ny version. Branschens nestor Scott Brinker avtäckte...

23 April 2020

Virustider leder till svensk e-handelsinnovation

Dagar och veckor av hemisolering har visat sig ha en liten, liten fördel. Den kraftigt minskade fysiska handeln har lett till innovation och flera nya, smarta svenska e-handelstjänster. Dessa dagar söker...

27 Mars 2020