Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 24 juni 2020

Aftonbladet.se bjuder på massiv arena för live e-handelsshopping

Influencers kan uppenbarligen övertala millennials till köp, video har visat sig vara ett ypperligt format för att engagera på ett personligt  plan och all wifi-täckning samt inom kort 5G ger bandbredden som behövs. Då är väl liveshopping redo att ta denna pandemivärld med storm? Både ja och nej. Live är ändå live och sajter som Kjell & Co., Kicks, Lindex, Apotea och Gina Tricot må vara välbesökta. Men det är långt ifrån en garanti att målgruppen för t ex smink spontant klickar sig in för att e-handla på en skönhetssajt just de i 30-40 minuter när live-shoppingen pågår. Eller hinner mötas av en retargeting-kampanj som lockar in under denna begränsade tidsperiod. Och live är ändå live, det är inte samma antal klick eller konverteringar för att ta del av en Bambuser sändning i efterhand. Samma sak som gäller galor, fotboll eller konserter live.

Men detta har gänget bakom Bambuser tänkt på. Det är även vad som ligger bakom det senaste kurslyftet för bolaget, upp med runt 400% i år. I dessa Corona-tider numera värderat till runt 0,6 miljarder SEK.

Schibstedt och Aftonbladet.se har det tuffare under pandemin tider och välkomnar alla typer av nya intäktsvägar samt affärsmöjligheter. Vilket lett dem till att upplåta plats bara en ”fold” ned på självaste startsidan. Där finns native annonsering som via ett enda klick välkomnar alla spontanbesökare (som Aftonbladet åtnjuter många av) till Kicks nya Bambuser livesändning. Direkt i en lightbox, som ser till att besökarna inte behöver lämna Aftonbladet.se för varken video, varukorg eller utcheckning. Sköter Bambuser sina kort rätt tillsammans med olika samarbetspartners inom media får de även sin konkurrensfördel gentemot video-copycats här.

På socialt avstånd i en studio kör Kicks sminköser på med köpbara produkter och Margaux Dietz som försökskanin i en sminkstol. Integrationen med Aftonbladet.se är genomarbetad och fungerar väl i alla kanaler. Win-win-win för alla tre parter? Det får framtiden utvisa. Men kombinationen av välbesökt onlinekanal, (eller marknadsplats för den delen), live-sändning och sponsringsvänliga influencers känns alla tre helt rätt i tiden inför tredje kvartalet 2020.

/ Martin Edenström – Consid Stockholm

 

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Historiken avslöjar ren tortyr på svenska marknadsavdelningar

Dagligen får jag en hel del pressmeddelanden och positivt laddade e-mail från teknikfokuserade PR-konsulter. Är fint att ta del av beskrivningar och sammanfattningar om framgångsrika CX-, CRM- och digitaliseringsprojekt hos...

26 januari 2022

Vad som stannade kvar i långtidsminnet efter 2021, större trender nästa år

Ett svep från 2021? Om vad som stannade kvar i långtidsminnet gällande det digitala Sverige? OK! Det blev ju till slut dubbla sprutor och ”V-year”, vaccinationsåret jag nämnde i årskrönikan förra...

16 december 2021

Viktigast att hålla koll på om digitalt och martech för svenska marknadschefen

Dags för ett novembersvep om martech och det digitala för alla marknadschefer och övriga intresserade av en digital markandsbudget. Finns det för övrigt någon annan marknadsbudget dessa dagar? Ett knippe novembernyheter...

24 november 2021