söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 4 januari 2023

AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det

Vi en tredje generation av GPT och artificiell intelligens som ”wow:at” hela världen. Inom allt från copywriting, berättande, tillhörande logiskt tänkande samt inom kreativ bildhantering och skapande. Vi var många som upplevde en teknisk flashbulb memory motsvarande det första fingrandet på iPhone modell 1s touchskärm.

Nu till nästa steg, vad kommer AI innebära i praktiken för bulken av Resumés läsare med kommunikatörer, marknadsförare och reklamare? Hur väntas tekniken påverka t ex försäljning i butik och online och kommer artificiell intelligens styra kommunikation gentemot intressenter och potentiella kunder?

AI finns med i samtliga spåkulor och krönikor kring vad vi bör förvänta oss av 2023. Exakt vad som händer inom kundupplevelse? Då blir antagandena mer vaga. Det finns redan AI redo för t ex Colorama, Caparol och Flügger färg att sälja tapeter online med voice-kommandon som ritar upp helt unika tapetmönster per användare. Men marknadsförarens praktiska tillämpningar detta år är mer basala.

Främsta fokus för AI-intresserade företag 2023 verkar fortsatt vara att i så hög grad som möjligt ligga steget före sina kunds behov. Bättre kunna förutsäga vad kunden vill se och ha härnäst. Det sammanfattas ofta med det femton till tjugo år gamla begreppet Next Best Action (eller Next Best Offer). Next Best Action är en typ av prediktiv analys som kan hjälpa marknadsförare och deras arbetsgivare att bättre bedöma kundernas köpbeteende och vägleda marknadsföringsinsatser. För att få kontakt med kund och skapa en större, utökad eller mer komplex affär. Med hjälp av tredje generationens GPT har Next Best Action stödet i t ex ett CRM givetvis blivit otroligt mycket mer kompetent.

AI för marknadsföring och handel kommer få ett rejält genomslag under månaderna som kommer. AI är föredömligt inom att vara reaktivt och ge korrekta och nästan mänskligt otänkbara rekommendationer och förutsägelser baserat på otaliga datapunkter. De stora tillämpningarna inom AI kommer med högsta sannolikhet 2023 fortsatt röra det klassiska samlingsbegreppet Next Best Action och på olika sätt vara mer proaktivt samt prediktivt. Företag ska i praktiken kunna veta vad en kund vill ha innan kunden frågar eller till och med själv vet om det.

Nytt är att en mängd experiment väntas sjösättas för att mer vågat, otippat och utmanande hitta nya kombinationer, paketeringar och korsbefruktningar av produkt- och tjänsteerbjudanden som hjälper den egna affären. Att låta AI utmana den mänskliga hjärnan med hjälp av datamängder (CRM, CDP och köpt data) och otippad logik verkar vara en nyckel det kommande året.

Spännande tider! Gott nytt år!

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Dopade martech-år, lågkonjunkturen påverkar uppköpta bolag, marknadschefen och SaaS-investeringar

Några månader in i ett bittrare ekonomiskt landskap börjar det klara kring vad ”det nya, nya normala” innebär för CMO:er, alla på pappret rika före detta byråägare och anställda på...

23 november 2022

Nya tider, nya roller. Det gör en Chief Purpose Officer, Chief Fire Starter, AI Design Principal och Head Of The Future Of Work

Vad står det på översta raden i din LinkedIn? Digitalbranschen med draghjälp från en kvickfotad startupscen har länge skapat innovativa och uppseendeväckande arbetstitlar. 2022/2023 är det inte så mycket ”Ninja”...

10 oktober 2022

Innovation inom e-handel 2023, Kina visar vägen i år igen

Tiden har passerat märkligt fort – och samtidigt sakta under pandemiåren. 2023 är inte speciellt långt bort. Med andra ord dags för en rejäl uppdatering med det senaste inom e-handel...

23 september 2022