Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 9 april 2021

Är ert företag älskat nog för en ”Ex-”?

Det började med ”ex-Google”. Oavsett hur avslutet av anställningen gick till var alumnikänslan och historiken med arbetsgivarens varumärke så pass värdefullt i egna fortsatta karriären att namnet, föregått av tecknen ”ex-”, följde med hela vägen in i egna Linkedin-titeln. Strax före, eller efter det faktiska, nuvarande jobbet.

Därefter visade sig de hundratals team och tribes svenska Spotify byggt upp skapa en livslång grupptillhörighet. Många hundra tidigare anställda har idag ”ex-Spotify” tillsammans med sitt namn. Bra jobbat av HR-chefen Katarina Berg. I samma tidevarv har det även förekommit rätt många ”ex-Klarna” från Stockholm och ”ex-Zalando” i norra Europa. Två digitala ikoner dessa dagar där vi-känslan självklart blivit urstark under den extrema tillväxtåren.

Den kanske mest profilerade karriär-kickoffen, en anställning på McKinsey förekommer också med några ”ex-McKinsey”. Men den syns inte alls i samma omfattning på CV:n och Linkedin. Skola och ansträngning som ledde till själva anställningen kanske talar för sig själv. Och managementbolagen är på gång. Volvo Car Mobilitys nuvarande VD Erik Jivmark verkar uppskattat sin tid på Accenture så pass att han även titulerar sig ”ex-Accenture”. Det är han däremot rätt ensam om.

Givetvis finns det även SEO-fördelar på Linkedin. Att addera den tidigare arbetsgivaren tidigt kan ge högre träffar i sökresultaten när headhunters letar nya kandidater.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Nej, e-handel är ”a whole other beast” för marknadschefen

” – E-handel, det gör vi också. Klart vi designat en och annan webbsida genom åren.” Att med ord ta på sig ansvar då nya e-handelsprojekt ska sättas upp är fortsatt...

1 april 2021

Martech-svit eller inte? Det beror på hur framgångsrik du är

Det skulle ju bli API:er först, interoperabilitet och inom kort bättre för de svenska marknadsförarna. Istället visade sig allt från begrepp, trender och produkter till hela biosfären bara bli allt...

22 mars 2021

Enbart 18 procent av marknadsförarna har koll på egna Martech, miljoner att spara

Svenska marknadsavdelningars okunskap och vilka IT-stöd de äger, vad den Martech de satsat på egentligen kan göra och vad de verkligen behöver har lett till en ny ekonomi. Med processer...

16 februari 2021