Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 25 oktober 2021

Därför byter marknadschefen martech-verktyg. Så spenderas digital 2022-budget, e-handel dominerar

Undertecknad hade äran att inledningsföreläsa på Resumés stora Martech-dag på Grand Hotell i Stockholm tidigare i månaden. Är ämnet martech kommer vi inte undan att återkommande citera uppgifter och siffror från Hubspots plattformschef och Chiefmartec-redaktören Scott Brinker. Även denna höst. Sedan jag höll i det föredraget har nya, allmänt högintressanta siffror dykt upp. Som jag idag tänkte följa upp med i bloggen.

Som t ex att marknadsbudgeten i år till strax under tolv procent kommer att spenderas på MarketingOps. Utöver att hela 11 procent kommer gå till Marketing Analytics. Enbart slagna av summan som ska spenderas på e-handel, hela 12,3 procent. Ja, nu är det därmed bevisat. E-handelsinköp och projekt på marknadsavdelningen toppar alltså listan av utgifter under 2021. En trend vi  nyfiket kunnat följa under pandemin. De uppgifterna har Scott fått in från analytikerna på Gartner som rådfrågat hela 384 marknadschefer i höst.

Det visar sig även att hela 67% av alla marknadsförare bytt ut de egna martech-verktygen under det senaste året. Anledningen till det var främst bristande egenskaper inom verktygets datahantering eller möjlighet till datacentralisering (51%) samt ett kasst gränssnitt (42%). Därefter kom bristande integrationsmöjligheter till martech-verktyget. Dessa uppgifter får Scott in via egna Martech.org som pratat med 177 CMO och marknadschefer.

Att generell översyn och utvärdering av martech-stöd fortfarande dominerar som tjänst hos ledande svenska aktörer syns i dessa byråers aktuella listor av färdigpaketerade tjänster. MKSE.com tittade i oktober 2021 igenom paketens innehåll hos aktörer som Curamando/ARC, NoA, Accenture, Deloitte, Omniarch m fl. Där listas först och främst:

  • Gå igenom alla martechsystem och realisera att de används på rätt sätt och når maximal effektivitet inom marknadsföringsstöd.
  • Gå igenom befintlig martech stack och addera till eller eliminera dubbletter etc.
  • Ta lead och leda eller supportera olika typer av systemintegration och systemimplementation.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Vad som stannade kvar i långtidsminnet efter 2021, större trender nästa år

Ett svep från 2021? Om vad som stannade kvar i långtidsminnet gällande det digitala Sverige? OK! Det blev ju till slut dubbla sprutor och ”V-year”, vaccinationsåret jag nämnde i årskrönikan förra...

16 december 2021

Viktigast att hålla koll på om digitalt och martech för svenska marknadschefen

Dags för ett novembersvep om martech och det digitala för alla marknadschefer och övriga intresserade av en digital markandsbudget. Finns det för övrigt någon annan marknadsbudget dessa dagar? Ett knippe novembernyheter...

24 november 2021

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp...

20 september 2021