Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 16 februari 2021

Enbart 18 procent av marknadsförarna har koll på egna Martech, miljoner att spara

Svenska marknadsavdelningars okunskap och vilka IT-stöd de äger, vad den Martech de satsat på egentligen kan göra och vad de verkligen behöver har lett till en ny ekonomi. Med processer och metodologier fokuserade på att rensa, planera och skapa ROI kring Martech-strategier och Stack’ar (grupper av system).

Två på varandra följande Gartner analyser visade senast 2020 att marknadsförare, inklusive de svenska, enbart använder 58% av egna Martech systemstödet. Enligt Chief Martech och Scott Brinker har det genomsnittliga företaget idag hela 91 martech system (!). Då är även alla mindre och mellanstora företag inräknade. Hans uppgifter kommer från två år gammal data i Mary Meekers Internet Trends. Gartner följde för några veckor sedan upp och berättar att bara 18% av hela 500 undersökta varumärken ansåg sig ha full kontroll över sin överfyllda Martech Stack.

Då är det dags att rensa upp rejält. Inom området har det 2021 dykt upp några nya processer och metodologier inom just detta. En av de första heter CabinetM Stack Management Methodology och den ska innehålla kunskap om 4500 system från 3600 tillverkare. Synkar man egna stacken tillräckligt bra ska det gå att spara upp till 20% av alla martechlicens- och driftskostnader, menar företaget. Andra fördelar som ska vara högaktuella första kvartalet 2021 ska vara att:

  • Ta kontroll över er Martech Stack
  • Bygg och visualisera er Stack
  • Kartlägg er Stack Architecture
  • Spåra all kontrakts- och leverantörsinformation
  • Spåra och justera era förmågor/skills
  • Samarbeta och rapportera
  • Hantera din teknikutvärderingsprocess (Technology Evaluation Process)

Marknadsförarna verkar ha dålig koll på alla SaaS och cloudtjänster de månatligen betalar för. Snarlikt den marknad som växt fram för aktörer som Minatjanster.se och Zlantar gällande privatpersoner och deras betalappar och subscriptions.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen. Det märktes t ex när...

8 juni 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade...

21 april 2022