Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 13 Maj 2020

Fler reklamjobb för AI när människan ägnar sig åt social distansering

Mycket kan hända under de nästan exakt tolv månader som gått sedan jag senast skrev om AI. Nej, det handlar inte om viruset. Eller, delvis. Det handlar om hur dagens påtvingade digitalisering, varken ledd av CTO eller CMO, men CO-vid19 även accelererat ytterligare transformation. Färre fysiska interaktioner har lett till färre sysslor och roller för människor av kött och blod.

Det har visat sig att i kölvattnet av en blomstrande svensk e-handel under mars och april 2020 (med Zoom samt Teams-vänliga aktiviteter som Live Shopping) köps även andra typer av innovativa tillägg in till digital- och e-handelssatsningarna.

Som den 100 procent robotförfattade copywriting och innehållshantering för tiotusentals produkter som NA-KD gått över till. Tillsammans med svenska Textuals NLG (Natural Language Generation) AI-stöd. Resultatet ska vara kortare ledtider för författat innehåll, minskade översättningskostnader och en ökad organisk trafik med SEO än tidigare. Modeföretaget anser sig kunna skala upp sin internationalisering snabbare med det nya stödet. Idag förekommer ingen form av manuell copywriting alls för produkttexter hos NA-KD.

Dessutom har vi svenska tjänsten Adigo som just nu marknadsförs till alla mediehuschefer aktiva på Linkedin. Adigo kallas världens första helt automatiska nyhetsredaktion. Kategorier, ämnen och geografi kan anges som startvärden för att på några klick bygga sin egen nyhetsredaktion, utan mänsklig personal. Ett exempel från start är sajten ”Göteborgsnyheter”.

Eller de helt automatiskt genererade produktfilmer Mattias Kellquists Phyron Software skapat och tar hand om för imponerande 55 000 produkter hos Lyko. Alla foton av Lykos skönhetsprodukter följs sedan i vår upp av en animerad spelfilm, anpassad efter vilken typ av produkt det är.

En hel del jobb inom fotografering, filmning, produktion, redigering, klippning, ljussättning, översättning och copywriting som gick förlorade där. Och ersattes av AI. Eller i alla fall färdigdefinierade flöden och olika typer av smarta algoritmer.

Gartner förutspådde redan för fem år sedan att 2018 skulle 20% av allt affärsrelaterat innehåll författas av AI istället för en copywriter. De fick inte helt rätt då, men en kris snabbar helt klart upp förändrade beteenden. Även om jag fortfarande vidhåller att 90 procent av allt mer praktiskt gångbart AI-stöd inom vår bransch idag främst består av olika sorters bildigenkänning.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

8000 system för digitala marknadsförare att välja på, 55 svenska företag utvalda

Vi har lilla julafton för digitala marknadsförare. Referenspunkten nummer ett och kanske den mest använda bilden i Powerpoints om martech har släppts i ny version. Branschens nestor Scott Brinker avtäckte...

23 April 2020

Virustider leder till svensk e-handelsinnovation

Dagar och veckor av hemisolering har visat sig ha en liten, liten fördel. Den kraftigt minskade fysiska handeln har lett till innovation och flera nya, smarta svenska e-handelstjänster. Dessa dagar söker...

27 Mars 2020

IKEA öppnar upp om det digitala, framtiden i city och vikten av äkta content

Tänkte att min Resumé-blogg skulle kunna få rymma mer än bara mina åsikter. Ibland stöter jag på väldigt intressanta människor med ett omfattande ansvar inom marknad, varumärke och det digitala.

26 Februari 2020