Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 24 januari 2020

Glöm Accentures byråförvärv, kombinationen reklambyrå × e-handel gäller 2020

Är det en reklambyrå eller en e-handelskonsult? Många stirrar sig blinda på allt som händer i kombinationen IT/managementkonsult × digital/kreatör. Inte minst gällande Accenture, Deloitte och McKinseys omtalade bolagsförvärv. Samtidigt riktas större kundprojektbudgetar i år mot att äga de egna digitala kanalerna och kunna konvertera direkt mot slutkund. Projekt som kräver digital, kommersiell förmåga i kombination med varumärkeskännedom och kreativitet.

E-handelsfokuserade Emakina med 1000 anställda noterade detta inför förvärvet av svenska, traditionella reklambyrån Doe Blomberg Gottberg. Tidigare renodlade e-handelskonsulter som Columbus (med 600 anställda i Sverige) är högst medvetna och anställer fler till egna kreativa enheterna. Svenska Publicis Sapient kombinerar de båda disciplinerna sedan lång tid tillbaka och snabbväxande e-handelsbyrån Wunderman Thompson Commerce har redan passerat 1500 kreatörer som jobbar tillsammans med e-handelskonsulterna.

Projekten är stora, konverteringsnära och attraktiva ur det långa förvaltningsperspektivet. Mer lockar med e-handelsfokuset. Stora delar av direktkundkontakten har förflyttas till mobil och stationär e-handel. Kunderna är redan redo att köpa alla typer av varor online. Ett exempel är direkthandeln av personbilar. Som inte sköts av BMW, Mercedes och Volvo själva. På uppdrag av svenska bilhandlare köper olika finansieringspartners och nischbanker nu i rask takt in e-handelsfunktionalitet.

Det har lett till en ny typ av paketering av e-handelsprojekt. Färdiga lösningar inom B2B och B2C e-handel. I bilhandelsfallet är produkten en paketerad, enkelt skött plattform med all dokumentation och tillhörande utbildningar färdigställd. Fokus går från det tidskrävande arbetet att tillfredsställa alla silos på det stora bilföretaget till time-to-market och smidigt få ut en produkt i alla återförsäljarled och egna fysiska närvaron (bilhallar, show-rooms).

På grund av prestige och försiktighet med varumärket har tillverkare av sällanköps- och premiumvaror tidigare varit varsamma inom området. För ett bilmärke har det historiskt även varit svårt att samstyra alla IT, marknad- och kommunikationspartners världen över. Inte minst i viktiga projekt som direktkundkontakten och handeln. Men när lokala banken och huvudagenten tar över e-handelsprojektet går det fortare. Den nya målgruppen är ofta inte beredd att betala fullt pris för en färdig e-handel. Den ska oftast enbart ska rymma ett fåtal produkter (SKU:er) som dessutom är mer sällan efterfrågade. E-handeln ska även fungera ett säljstödjande verktyg i en utdragen besluts- och köpprocess. Men även om köp enbart sker ett fåtal gånger i månaden så betalar sig snabbt e-handelnsinvesteringen gällande personbilar.

E-handelskonsulter och plattformsspecialister som Scandiweb har hittat lönsamhet i att utveckla en internationell, återanvändningsbar plattform (baserad på Adobe Magento 2). Såld till flera bilfinansieringspartners, bilhandlare och tillverkare världen över. I England är produkten efterfrågad. Första kunden Jaguar och Land Rover blev en tacksam köpare efter flera brokiga digitalprojekt och plattformsval de senaste åren. På kort tid fick de upp en egen e-handel direkt mot konsument. Året efter hakade Ford (buy.ford.co.uk), Citroën och DS på med samma e-handelslösning. Paketeringen fick namnet Rockar och säljs vidare till flera biltillverkare, återförsäljare och finansieringspartners.

Initiativ som Rockar kan tagit England år före Sverige gällande bilhandel online och kunskapen om att digitalt sälja premiumvaror direkt till kund. Men liknande projekt skymtas 2020 på flera ställen i Sverige. Tesla finansieras sedan ett tag tillbaka i Sverige med aggressiva låneprocentsatser av finansieringspartnern DNB. Elon Musk grundade bolaget med ett digitaliserat, kostnads- och kontrollstyrt köpflöde i åtanke. I Norge såldes Audi i största återförsäljarens e-handel långt före på Audi.no. Flera biltillverkare, men framförallt lokala stora återförsäljare samt deras tillhörande bank och finansieringspartner i Sverige ska nu vara på gång. Förhoppningsvis innan kunden hunnit klicka in sig hos en konkurrerande tillverkare som redan är online.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen. Det märktes t ex när...

8 juni 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade...

21 april 2022