Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 4 Oktober 2019

Guerillaaktiviteter enda sättet för marknadsförare att driva igenom digitalisering

Aldrig har jag pratat med så många CMO:er och marknadschefer som pratar om sina ”hemliga digitalprojekt”. Sina guerillaaktiviteter och hur de framgångsrikt ”rundar egna organisationen” i det dolda.

Högt uppsatta ledare som, nästan med skamkänslor, tvingats ducka för stora delar av egna verksamhetens intresse och eventuella deltagande på arbetsmöten. Det gäller både Sveriges största företag med enorma IT och marknadsbudgetar likväl som mindre aktörer. Som på pappret borde vara agila och snabbrörliga.

Att driva igenom förändringar som påverkar CX, CXM, DMP/CMP, Marketing Automation och kundupplevelse (egna webben, appar och CRM mer konkret) berör oftast hela företaget. Det rör en förlängning av egna verksamheten där ”silos ska brytas” (den har ni hört förut..).

Det i sin tur ger många, många intressenter eller stakeholders. Inom kort skaffar sig alla dessa människor i sin tur inåt- eller utåtgående kommunikationsvägar med resten av gruppen och egna avdelningen. Matematiskt har vi plötsligt hundratals olika kommunikationsvägar.

Ett möte för 25 personer tar längre tid att boka in än ett för 5. Tiden går och delar av gruppen glömmer bort projektets syfte, tekniska termers betydelse eller vem som ansvarar för vad. Situationen blir snabbt ohållbar och det livsviktiga CX-projektet där vi äntligen skulle få automatisera och personalisera innehåll digitalt blir lidande. Eller avbryts helt. Med tiden kommer nya marknadschefer och ledare in i bilden, ifrågasätter det förgångna och väljer att starta om allt igen.

”Ni skulle bara veta. Några av våra svenska storföretag ligger redan på sitt tredje eller fjärde projekt där man med olika externa eller interna grupper försöker skapa mer än bara ett testskott och en pilot.”

I dessa GDPR-tider har vi även legal, den juridiska egna avdelningen som kan dyka upp efter att tusentals timmar lagts ned. Och sätter stopp för stora delar eller hela det pågående förändringsprojektet. Allt fler inser att lösningen är att påvisa faktiska resultat. Lämna managementkonsulternas teoretiska Powerpoints. Skaffa fram siffror från verkligheten. Då behöver marknadschefen runda egna organisationen i en guerillamanöver.

Detta är även en anledning att vi snart har 8000 olika, ofta hyrbara, mindre produkter på Scott Brinkers Marketing Technology Landscape Supergraphic för 2020. Att ta in en av dessa mindre lösningar, som går snabbt och kostnadseffektivt att få upp, och börja arbeta på är en väg framåt. Då behövs ingen gemensam IT/marknadsbudget och inköpsavdelningens utdragna processer undviks.

Lyckas CMO med detta under några månader med ett digitalt kompetent, inhyrt team som lyckas extrahera och generera data med rätt rättigheter kan de påvisa ett före/efter scenario. Det i sin tur övertygar oftast hela ledningen och ger den budget som verkligen krävs. Mellancheferna i varje silo får det svårt att värja sig mot faktiska resultat.

Jag har fått förtroendet att se detta från insidan via olika svenska marknadschefer. Ordet ”guerilla” har nog inte använts av så många sedan Che Guevaras 60-tal. Min uppgift är att assistera några av Sveriges största beställare inom telekom/energi, industri, retail och offentlig sektor att se över egna organisationen och befintligt systemstöd. För att hitta en hållbar, framtida strategi. T ex vilka tekniska delar kan pensioneras, vad behöver tillkomma och vilka kan vi att växla ut för just vår typ av organisation.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Så ska teleoperatörerna sälja in ett dyrt och försenat 5G med reklam nästa år

I slutet av första kvartalet nästa år ska en försenad 5G-auktion hållas i Sverige. Där ska tre licenser delas ut, troligtvis i tuff konkurrens mellan aktörer som Telia, Tele2, Telenor,...

21 Oktober 2019

Viktiga förkortningar för den digitala marknadsföraren hösten 2019

Akronymeras tid är inte förbi. Ett tag såg det så ut när nya termer som ”SMarketing” (försäljning och marknadsföring på engelska) och ”Martech” (teknik för marknadsförare) började skrivas ut i...

24 September 2019

Skydda varumärket och känslan när botar och standardiserade kundresesegment tar över

Om kundens första möte med företaget är en automatiserad bot. Och hanteringen av en kundresa snabbt kastar in densamma i olika segment, digitalt mappade enligt ett standardiserat CRM-verktygs medföljande mallar. Hur...

21 Augusti 2019