Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 17 augusti 2021

Hetaste digitala satsningarna i höst: ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan

Är ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan bland det hetare digitala denna höst? Kanske, kundklubbarna uppskattas allt mindre och ratas allt oftare enligt senaste rapporten från Nordic Bench. Kassörens ständiga fråga:

”Vill du bli medlem då?”

Ligger främst bakom detta. Tillsammans med att man inte ens får gratis kaffe som medlem. Generellt gillar tjugo procent färre kundklubben, jämfört med för två år sedan.

Riskkapitalet och IT-företagen tror ändå på klubben. Digitala lojalitetsprogram ser ut att bli ”höstens CDP” (egen kunddataplattform) trots att det är ett minst sagt traditionellt produktområde. En mängd kapitalinvesteringar, förvärv samt satsningar av bjässar som Salesforce, Adobe och Oracle talar sitt tydliga språk. Ett mer lättförståeligt upplägg med kundöversikt, frekvens, kontroll, motivationsåtgärder, belöningar och möjlighet till återkommande interaktioner kan vara enklare att ta till sig för investerare. Om man jämför med alla de knepiga dataentiteter och akronymer som förekommer i andra CX-relaterade investeringar.

I skymundan har även lojalitetsprogrammen blivit fler. Samtidigt som dedikerade, digitala lojalitetsprogram som Voyado, Coniq och Dixa de senaste åren jobbat med att addera mer tekniska termer som CDP, DMP, CRM och Marketing Automation till egna erbjudandet har mer akronymflörtande CX-aktörer adderat stöd för just lojalitet.

I år introduceras vi även till ”headless loyalty”. Headless, frikopplad arkitektur är en annan megatrend inom martech. Några aktörer kämpar för att bli förstavalet här. Som uppstickaren Antavo med huvudkontor i London och som redan börjat jobba inom området med PepsiCo, Toys”R”Us, AB InBev och Benetton Group.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp...

20 september 2021

Typen av byrå som växt snabbast under pandemin

Efter att ha bevakat branschen nästan dagligen är det kul att spekulera i vilken typ av nya svenska byråer som registrerar aktiebolag i kölvattnet av alla kreativa, kommunikativa och digitala...

2 juni 2021

Sju okända anledningar som driver branschens förvärvshysteri

Mina kollegor på Resumé har skrivit flera smarta och insiktsfulla krönikor på sistone, så tänkte denna soliga onsdag bjuda på ett eget alster. Vad sägs om den så aktuella M&A,...

12 maj 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News