Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 20 september 2021

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp marketing automation?

Den kreddiga San Fransisco apstämpeln i toppbaren är på god väg att ersättas av en klarblå Intuit-logga. Din fräscha, oberoende martech-programvara ägs numera av ett av USAs största företag inom skattedeklarationsmjukvara. Något de fick betala över 100 miljarder för. Service design-favoriten Hotjar ägs sedan ett tag tillbaka av mindre namnkunniga och betydligt tristare analytikerföretaget Contentsquare efter en annan mångmiljardaffär i höst.

Årets martechkarta har inte uppdaterats ännu, om Scott Brinker ens anser det värt att fortsätta göra så. Troligtvis finns en bra bit över 10 000, främst SaaS-baserade, martech-stöd där idag. Samtidigt säljs och konsolideras allt fler av de listade loggorna. I en allt snabbare takt. Så pass fort att det blivit svårt att hålla koll på vilka som egentligen äger vad för produkter. På allmän begäran kommer här en genomgång i vilka aktörer, med Sverigeanknytning, som köpt upp vilka de senaste två kvartalen. Ja, kvartalen. Förvärvstakten inom området är hög:

  • Intuit har köpt upp Mailchimp för den nätta summan 103,3 miljarder SEK
  • Hotjar köptes upp av Contentsquare, i en affär kallad ”match made in SaaS heaven”
  • Riskkapitalisterna på Monterro har nyligen köpt upp populära Umbraco open source CMS
  • Konkurrenten Sitecore ägs av EQT, de har i en ”martech-drive” med miljardkassa 2021 i rask takt köpt upp Boxever, Four51, Moosend och Reflektion en efter en
  • WordPress har köpt eget headlessstöd i spanska Frontity
  • Drupal svarade direkt genom att köpa upp en egen DAM-produkt
  • AwardIT har köpt upp en tysk lojalitetskonkurrent i Prämie Direkt för 175 Mkr
  • Square har köpt Afterpay för 250 miljarder SEK
  • Netlify har köpt upp Featurepeek
  • Optimizely/Episerver har köpt upp CDP- och CRM-bolaget Zaius
  • Litium har köpt upp Droshi
  • Inriver PIM har köpt upp Detail Online AI-analys

Någon gång dessförinnan gjorde Salesforce sitt femtioelfte förvärv då de tog över Slack för 235 miljarder SEK. Den affären var mer omtalad i media.

Helt klart är det fortsatt populärt att addera till ett potentiellt, framtida börsvärde genom multipla förvärv. Och kapitalet marknaden väljer spendera på mjukvara och hipp martech verkar inte sina än.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Hetaste digitala satsningarna i höst: ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan

Är ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan bland det hetare digitala denna höst? Kanske, kundklubbarna uppskattas allt mindre och ratas allt oftare enligt senaste rapporten från Nordic Bench. Kassörens ständiga...

17 augusti 2021

Typen av byrå som växt snabbast under pandemin

Efter att ha bevakat branschen nästan dagligen är det kul att spekulera i vilken typ av nya svenska byråer som registrerar aktiebolag i kölvattnet av alla kreativa, kommunikativa och digitala...

2 juni 2021

Sju okända anledningar som driver branschens förvärvshysteri

Mina kollegor på Resumé har skrivit flera smarta och insiktsfulla krönikor på sistone, så tänkte denna soliga onsdag bjuda på ett eget alster. Vad sägs om den så aktuella M&A,...

12 maj 2021