Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 21 September 2020

Kraftsamlar med sabotage, negativ SEO och fejkade reviews om branschkonkurrenterna

Vad använder ni egentligen de där LIA-studenterna till? En ny undersökning av brittiska Reboot Digital med 1672 svarande företag visar att det är relativt vanligt att vända kraft, kreativitet och peng till att sabotera för konkurrenterna. Med olika illvilliga, digitala tilltag. Som negativ SEO, falska köpta påståenden och fejkade produkt- och konkurrentomdömen online. Ett alternativ till att jobba på sin egen närvaro med sökordsoptimering eller köpt onlineannonsering. Som även är en marknad som snabbt mättats allt eftersom Google gjort det enkelt att sökordsoptimera och jobba med synlighet.

Hela 30 procent av företagen skulle kunna tänka sig sabotera för en konkurrent som t ex säljer en mer attraktiv tjänst. Om de garanterat kom helt undan med tilltaget. Populärast sabotagetaktik är ”Fake reviews” som berör konkurrentens verksamhet. 13 procent av alla accepterade även ett erbjudande om att köpa in negativa SEO-tjänster som baktalar egna konkurrenterna.

På vilken avdelning sitter ligisterna då? 25% av de som kunde tänka sig att sabotera visade sig komma från egna rekryterings och HR-enheten. Men det är mest en dröm som närs, enbart 0,3 procent av alla företag erkände att de redan hade saboterat online för en konkurrent.

Visst, då företagen månatligen lägger tiotusentals kronor på SEO-tjänster men fortfarande ligger flera SERP-sidor bakom konkurrenternas sökresultat är det klart de blir sugna att pröva något nytt. Och steget att skapa FUD (Fear, Uncertainty, and Doubt, rädsla, osäkerhet och tvivel) i sina onlinekampanjer ligger inte jättelångt ifrån det idag mycket vanliga, och relativt oskyldiga, uppköpet av konkurrentens bolagsnamn som eget sökord.

/ Martin Edenström – Consid Stockholm

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Tiden redan över för martech- och datadrivna byråer? Svenska kunder tänker om

Gretzky var en av världens bästa spelare genom att åka dit där pucken kommer vara, inte där den har varit. Något riskkapitalister och IT-bolag som shoppar martech- och digitalkompetens hösten...

13 Augusti 2020

Aftonbladet.se bjuder på massiv arena för live e-handelsshopping

Influencers kan uppenbarligen övertala millennials till köp, video har visat sig vara ett ypperligt format för att engagera på ett personligt  plan och all wifi-täckning samt inom kort 5G ger...

24 Juni 2020

Fler reklamjobb för AI när människan ägnar sig åt social distansering

Mycket kan hända under de nästan exakt tolv månader som gått sedan jag senast skrev om AI. Nej, det handlar inte om viruset. Eller, delvis. Det handlar om hur dagens...

13 Maj 2020