Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 13 maj 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och produkter. Hubspots Scott Brinker och Frans Riemersma från MartechTribe står bakom skapelsen. I årets variant även med möjligheten att addera nya system så den kontinuerligt kan växa.

Vad går att säga om Marketing Technology Landscape 2022? Främst kanske vilken bred grupp produkter vi tittar på. Kartan redovisar snarare en marknadschefs årliga, högst flyktiga kontakt med alla olika IT-system i den egna organisationen. Inte enbart de dagliga verktyg som en CMO behöver känna till. T ex finns Office 365, Azure, Windows Store och Workday listade. Rätt långt från de utbytes eller köpfrågor kring CDP, SEM-gränssnitt och ehandelsplattformar en CMO kan tänkas brottas med på veckobasis. I sin ambition att bli kvantitativt heltäckande har kartan förlorat sitt värde.

Kartans syfte har länge varit att ”wow’a” digitalt omogna marknadschefer med sin omfattning. Som väl illustrerat den komplexa nya vardag markandschefen upplever. Efter att illustrerat detta i 11 år borde kartan erbjuda något mer. Som det interaktiva martechevalueringsstöd CabinetM erbjuder, kanske? Speciellt nu när marknadscheferna lämnat 2020-2021 års utvärderingar och helt teoretiska övningar och behöver fatta konkreta beslut.

Marketing Technology Landscape 2022 innehåller från start 9932 lösningar. Sedan 2020 ska 972 tillverkare tagits bort och 2904 som har lagts till. Huvudkategorierna numera är Advertising & Promotion, Content & Experience, Social & Relationships, Commerce & Sales, Data och Management. Det finns så många underkategorier att den interaktiva kartan laddar ohälsosamt långsamt.

Efter viss väntetid går det att få fram de svenska martechsystemen. Där hittar vi 245 martechsystem. Det är rätt bra. Norge har 95 och Danmark 124. Men en stor fördel med SaaS-systemen borde väl vara att marknadschefen (med GDPR och molndriftsplats utrett) inte behöver handla lokalt längre?

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade...

21 april 2022

Metaverse-byråer täljer guld i virriga styrelserum

”Hur ser vårt företag ut 20 år fram i tiden? Eller 5 år framöver? Pandemin har accelererat digitaliseringen! Det måste behandlas på nästa styrelsemöte. De anställda måste förstå de jobbar...

29 mars 2022

Mars månad; Kränkta martech-byråer, förvärvsmultiplar och marknadschefens dekapiterade vardag

Det är ingen hemlighet att digitaliseringshjulen snurrar aningen långsamt på de svenska marknadsavdelningarna. Kulturella förändringar och speciellt lyckad rekrytering tar sin tid. Se gärna denna föreläsning från Resumé om krocken...

14 mars 2022