Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 14 mars 2022

Mars månad; Kränkta martech-byråer, förvärvsmultiplar och marknadschefens dekapiterade vardag

Det är ingen hemlighet att digitaliseringshjulen snurrar aningen långsamt på de svenska marknadsavdelningarna. Kulturella förändringar och speciellt lyckad rekrytering tar sin tid. Se gärna denna föreläsning från Resumé om krocken som uppstår när reklamare ska prata data.

Stilla därför gärna er törst i mars månad med ett allmänt trend- och branschsvep kring martech och digitalisering. Nu kör vi!

Vanligaste plattformen när marknadschefen blir med e-handel
Den svenska marknadschefen förses allt oftare med en ”e-handelshatt”. Kampanjer och nya varumärken får inte sällande en egen D2C-ingång och handel. Enligt ledande expertrådgivarna på Omniarch är det vanligaste valet där kanadeniska Shopify. Tillika klart vanligast förekommande i samtal på e-handelspoddar samt när Instagramsponsrande native-brands inom mode och accessoarer namedroppar plattform.

Kränkta martech-byråer fick upprättelse
För drygt ett år sedan grät ett gäng martechkonsulter ut. De kände sig förfördelade gällande branschtillhörighet. Måltavlan var Regi och ”Årets byrå” tävlingen. De sju bönhördes och Årets svenska Martech-byrå eller Marketing Data & Technology byrå skapades 2022. Den vann CRM- och MA-gänget på finska Miltton Insights. För övrigt ett land där martech-hjulen just nu snurrar betydligt snabbare än i Sverige.

Förvärvsmultiplar från pandemin infinner sig
Det hör inte till vanligheterna, men flera av förvärven under 2019-2021 verkar efter en inlåsningstid på 2-3 år lett till att större belopp betalas ut. Det ska gälla för både Knowit/Creuna, EY/Doberman och flera andra profilerade förvärv under den högkonjuktursbetonade pandemiperioden. I Creunas fall ska runt 150 extra miljoner nyligen ha betalts ut.

En paketlösning duger inte längre
Svenska konsulter inom CX, CRM och e-handel som tidigare varit en plattform trogen, så kallade ”pure-players”, är ett minne blott. Svenska marknadsavdelningar kan i upphandling vara mer intresserade av time-to-market, prisbild, molnstöd eller miljöaspekter än ett tekniskt brand. Därför måste även konsulterna bredda sig. Inte sällan med mer löst sammankopplade, moderna alternativ inom headless och decoupled.

Anledningen till marknadschefens dekapiterade vardag
Just ”headless” får ni lägga på minnet 2022. En mer frikopplad teknisk miljö återkommer ständigt och är troligtvis snart ett lika givet begrepp som martech. Trendens mångmiljardaktörer återfinns i Tyskland och därifrån kom nyligen statistik (230 svarande) om varför ”headless” väljs ut bland världens ledande företag. Det var, sammanfattat:
60% för att förbättra kundupplevelsen
59% för att få upp ”perf” och hastigheten på lösningen
23% för att spara in på kostnader
20% för att får bättre releasecykler
56% av integritetsmässiga skäl

Vanligaste och viktigaste sysslan på svenska inhouseavdelningar
Mer svenska trender, enligt nyligen indriven statistik från hela 400 marknadsavdelningar (bl a ComeOn, Telia och Arla). Bannerflow gillar inhouse-data, de säljer en produkt riktad mot gruppen. I årets siffror som nyligen släpptes visar det sig att otippade Visual Design är den viktigaste inhousesysslan. Följt av Social media strategy, Online video och Media Buying. Att snabbare få saker gjort är främsta fördelen med inhouse (tyckte 46%) och vanligaste storleken på eget inhousegäng är 6-10 anställda (enligt 43%).

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen. Det märktes t ex när...

8 juni 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade...

21 april 2022