Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 29 mars 2022

Metaverse-byråer täljer guld i virriga styrelserum

”Hur ser vårt företag ut 20 år fram i tiden? Eller 5 år framöver? Pandemin har accelererat digitaliseringen! Det måste behandlas på nästa styrelsemöte. De anställda måste förstå de jobbar på ett framåtlutat företag. Sätt upp vår egna ”digitaliseringsdag”, hitta på ett snofsigt namn. Men vilka ska vi bjuda in? Vad ska vi prata om?”

Punkten har varit återkommande i svenska börsbolags styrelseagenda sedan 2008. Det senaste halvdecenniet har svaret varit VR, röstassistenter, D2C, Amazon, 5G, digital twins, service design, CX, UX, EX och en del andra ”X”-akronymer.

Apropå X. Hexagon, grundat 1992, tillhör de svenska företag som de senaste månaderna snabbt svarat ”metaverse” på frågan ovan. Juergen Dold, som pluggade teknik i Bonn 1983 har just fått fullt ”metaverse-ansvar” på företaget. I en egen, ny division. Samt han går in i högsta ledningen. Även Walmart och Microsoft har skapat egna ”metaverse-divisioner”.

Tvära kast direkt från styrelserummet som även får byråvärlden att agera. Egna benämningar, titlar eller tom. byrånamn byts lika snabbt ut. Rumfoords är en internationell byrå som 2022 kallar sig ”Metaverse Agency”. Eller NFT och web3.0-expertkonsult. Ocean Outdoor med kontor i Stockholm har skapat en egen metaverse-expertenhet under 2022. Warpin Media kallar sig Sveriges ledande (enda?) VR-byrå. Numera även med ”metaverse” i erbjudandet på egna startsidan. Byråer som snabbt gör sig sökbara på termen. Kanske tom. top-of-mind om ett externt event redan bockats av.

Metaverse-byråer kan sälja föreläsningar för trippla priset, ointresserade styrelsemedlemmar på 10% fart nickar i takt, intranätmeddelanden kan efter 28 klick publiceras i SharePoint (där 5% av de anställda läser) och pressmeddelanden skickas ut i oändligheten.

”Vårt bolag är modernt! Vi satsar på Zuckerbergs hail mary. Hashtagga våra IT-annonser på LinkedIn! Få in traineeprogrammet i den omdöpta divisionen!”

Sen då? Det blir intressant att se om Hexagons organisationskarta är sig lik 2023. Sällan följs dessa blint hype chart-korrelerade satsningar upp. En ny graf med heta digitaliseringstrender ritas årligen upp. Nya föreläsningar och workshops att sälja in om heltäckande och intetsägande begrepp. Samtidigt som styrelsen på 1-2 rader i fakturan från hemmakontoret i Djursholm bokför att jobbet är utfört. På pappret tog de företaget in i en helt ny tidsålder.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen. Det märktes t ex när...

8 juni 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade...

21 april 2022