Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 24 November 2020

Nästa steg efter liveshopping? Fler aktiverar AR i egen e-handel, Amazon driver trenden

Det har varit mycket prat om liveshopping och Bambuser i år. Efter att jag skrev om potentialen med live shopping vid pandemins början i mars har inte färre än 30-talet välkända svenska retailföretag valt att aktivera stödet. Både jättar som H&M och Lindex samt Kicks, Indiska, Lindex, Odd Molly, Caia Cosmetics, Gina Tricot, Monki, Na-kd, Stronger, ECCO, MEDS, By Malina, Stylein, Aim’n, MOOD Stockholm, Soft Goat, Kjell & Company, Intersport, Apotea, Nacka Forum, Hemnet och fastighetsbolaget AMFs alla butikskunder.

Det gör det intressant att följa upp användarna som var först ute. Vad har de nu ett år senare förädlat och förändrat? Kosmetikledaren Lyko har en fin ”trial ‘n error” eller ”fail fast”-anda och gillar allmänt digital produktutveckling. Med nuvarande omsättnings- och lönsamhettillväxten har de även råd att sjösätta nya digitalinitiativ. Nettoomsättningen senaste kvartalet uppgick till 436 Mkr (upp från 276 Mkr samma kvartal året innan) med positivt rörelseresultat. Deras Bambuserinstallation är över 13 månader gammal. Idag används den inte lika frekvent som när tekniken var färsk. Det gör däremot ett nytt AI-verktyg kallat ”Lyko Testa Live” som aktiverats för flera hundra produkter.

Den bygger på en tjänst kallad ModiFace, som Lykos viktiga leverantör L’Oréal utvecklat under året. Ett artificiellt stöd för att låta sminkkunder applicera olika produkter på sig själva via datorn eller mobilens kamera. Inför köp, om konsumenten vill se hur mascaran ter sig ”i verkligheten”. En teknik som med dagens djupkamerastöd i mobiltelefonen och allmänt goda processorkapacitet gör sig riktigt bra.

Intressant är att L’Oréal jobbat med AI- och ansiktsigenkänningsteamet på Facebook för att skapa tjänsten. Först för Facebook egna app under åren 2018-2019 och därefter vidare med ModiFace-stöd på Amazon.com sedan sommaren 2019. Amazon själva tror sedan flera år tillbaka stenhårt på AR-stöd för att sälja ”fashion” och har en mängd egna projekt på gång som t ex kameran Echo Look. Som för ett kort tag sedan däremot lades ned för att prioritera annat AR-stöd.

Lyko jobbar även med Episerver Peerius personalisering, Apprl produktmatchning samt en Centino chat. Allt på en Episerver Commerce e-handel. Vår egen Peter Hellgren intervjuade får några dagar sedan även Rickard Lyko om bl a deras syn på Amazon samt om hur man bygger man ett riktigt starkt varumärke i Consids återkommande digitaliseringspodd.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Systembolaget släpper designkonceptet Ölstudion med popup-store och konverterande KPI:er

Det kan inte vara lätt att navigera svenskt monopol, vara icke-vinstdrivande, ständigt lyhörd och samtidigt hålla koll på all politiskt korrekthet för Systembolagets månghövdade, digitala inhouse-team. Speciellt inte då Bolaget...

19 Januari 2021

Så e-handelslevererar Budweiser kyld öl till 328 miljoner sportsugna amerikaner

En hel del av USAs 328 miljoner blåa och röda invånare har visat sig dricka öl. Gärna en lager och inte sällan med mycket låg kalori- och kolhydrathalt. Häromveckan höll...

17 November 2020

Svenskarna skrattar åt, glömmer Amazon.se. Samtidigt briljerar Zalando med innovation som gör skillnad

Samtidigt som svenskarna skrattar åt könsorden och våldsamheterna i arbetet från Amazons polska översättningsteams visar konkurrenten Zalando vart skåpet ska stå. Amazon.se releasen under onsdagen var inte fel på ett sätt,...

29 Oktober 2020