söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 10 oktober 2022

Nya tider, nya roller. Det gör en Chief Purpose Officer, Chief Fire Starter, AI Design Principal och Head Of The Future Of Work

Vad står det på översta raden i din LinkedIn? Digitalbranschen med draghjälp från en kvickfotad startupscen har länge skapat innovativa och uppseendeväckande arbetstitlar. 2022/2023 är det inte så mycket ”Ninja” som gäller längre. Det finns andra, kreativa titlar att ta del av och nästan få gissa vad individen egentligen pysslar med. Stilbildande är jobb med post-pandemins moderna, nya arbetsplats. En ny vardag med hybrid arbetsmiljö har lett till mängder av mer eller mindre märkliga och ”zen’iga” titlar.

Head Of The Future Of Work är en sådan. Själva titeln antyder att ingen riktigt vet vad jobbet går ut på eller vad framtiden innehåller. Chief Purpose Officer dyker upp här och var, en nästan värre version av mer klassiska Chief Happiness Officer som tydligen etablerat sig i Sverige. Rollen finns t ex på svenska IT-konsulten Kvadrat i Göteborg.

Receptionist? Skulle inte tro det, den idag vanliga, kundorienterade rollbesättningen Customer Success Manager som kändes lite space’ig tre, fyra  år sedan har utökas med att välkomna fysiska besök till kontoret via en Director of First Impressions.

Chief Fire Starter eller CFS är en titel. I själva verket är det en kreativ namngivning för säljchef. Creative Sustainabelist eller Edu-tainment Officer är tidsenliga och CSR respektive kombinationsfokuserade nya titlar 2022. Innovationschef eller Chief Innovation Officer i varianter har tagit över från t ex CIO. Även ”innovation” i en titel är anses nästan uttjatat i år, då finns istället Wizard of Light Bulb Moments att ta till.

Det artificiella då? Även om AI snarare ska ersätta manuellt jobb så har det lett till nya titlar. IBM har en egen Design Principal for Applied AI anställd. Även metaverse har lett till nya rollbeskrivningar. En svensk chef på Avanade har just befordrats till Global Head of Metaverse Service Hub.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det

Vi en tredje generation av GPT och artificiell intelligens som ”wow:at” hela världen. Inom allt från copywriting, berättande, tillhörande logiskt tänkande samt inom kreativ bildhantering och skapande. Vi var många...

4 januari 2023

Dopade martech-år, lågkonjunkturen påverkar uppköpta bolag, marknadschefen och SaaS-investeringar

Några månader in i ett bittrare ekonomiskt landskap börjar det klara kring vad ”det nya, nya normala” innebär för CMO:er, alla på pappret rika före detta byråägare och anställda på...

23 november 2022

Innovation inom e-handel 2023, Kina visar vägen i år igen

Tiden har passerat märkligt fort – och samtidigt sakta under pandemiåren. 2023 är inte speciellt långt bort. Med andra ord dags för en rejäl uppdatering med det senaste inom e-handel...

23 september 2022