Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 31 juli 2022

Reklambranschen stöps om, kreativ AI förändrar allt

Tre och ett halvt år har passerat sedan min ”rant” att reklamare och copywriters nog behåller sina jobb. AI, artificiell intelligens, exponentiella framsteg och utveckling räckte inte. Nu står vi i slutet av juli 2022 och jag är övertygad att det kreativa arbetet aldrig mer blir sig likt.

För några dagar sedan fick allmänheten ta del av en helt nytt typ av AI. Applicerbart på branscher och roller inom allt från design, formgivning, inredning till arkitektur – och reklam.

AI för gemene man har under de senaste åren främst handlat om att känna igen en blomma i ett fotografi. Eller ge förslag på ord du härnäst förväntas författa. Detta är något annat.

Nästan samtidigt har DALL-E 2 OpenAI och Midjourney AI ”Art Generator” öppnats upp för allmänheten. I juli har jag laborerat med den sistnämnda. Midjourney nås genom en halvkrånglig registreringsprocess via forumet och kommandprompten Discord.

Det är i raka ordalag oväntat, imponerande och ögonöppnande – och absolut vanebildande. Några få ord vad som ska skapas och kombinera räcker. Samt en eventuell uppmaning om konstform räcker. Midjourney har, troligtvis, gått igenom miljontals mänskliga konstverk och fått lära sig om olika konststilar. Sedan börjar algoritmen att jobba.

Fyra, med AI:ns stöd, helt olika infallsvinklar av konstverket tas fram. Allt på mellan 20-40 sekunder. Det finns möjligheten att putsa, förbättra förslagen via en prompt för feedback. AI:t utbildas därefter kontinuerligt vilka verk vi människor uppskattar mest i en kombination och förfrågan.

I höst är jag övertygad att kreatörer världen över adderar verktyget till sitt arbetssätt. Jag tror Midjourney och DALL-E blir en viktig del i förberedande faser, under pitchande och gemensamt skapande med kund.

I reklambranschen går det att förutspå hur arbetet med mood boards, att få inspiration via olika kollage av bildmaterial och fotografier direkt får en ny dimension. Alternativet är att veckor fram och tillbaka skicka förslag till formgivare och desperat försöka förstå vad den ena vill illustrera.

I teorin borde DALL-E och Midjourney öppna upp för helt nya infallsvinklar, nya sätt att förstå varandra och i längden samarbeta. En teknisk utveckling med AI som måste upplevas!

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Marknadschefens ABC inom trenderna Metaverse Commerce, AI-prissättning och Digital Sales Rooms

Precis som ni fått upp en första Shopify hyrlösning för e-handel på marknadsavdelningen började alla prata ”huvudlöst”. Då pratar vi begrepp, produkter och trender från 2018-2019 års Gartner Hype Chart.

18 juli 2022

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen. Det märktes t ex när...

8 juni 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022