Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 21 Oktober 2019

Så ska teleoperatörerna sälja in ett dyrt och försenat 5G med reklam nästa år

I slutet av första kvartalet nästa år ska en försenad 5G-auktion hållas i Sverige. Där ska tre licenser delas ut, troligtvis i tuff konkurrens mellan aktörer som Telia, Tele2, Telenor, Tre och kanske någon ny global uppstickare.

Bland de lyckliga auktionsvinnarna väntas kort därefter 5G bli både den viktigaste intäktskällan och en bas för innovation inom nya tjänster och produkter. Tekniken är snabb, mer strömsnål och ger nya möjligheter med ständigt uppkoppling för olika prylar. Utöver auktionsslanten väntas 5G däremot kosta väldigt, väldigt mycket att bygga ut. Då det är inte bara människor, utan alla prylar som ska kopplas upp måste täckningen vara på topp. Över hela Sveriges yta där t ex transporter och logistik rör sig.

Teleoperatörerna måste därför ta mer betalt för något gemene man inte riktigt vet hur vi kommer dra nytta av. Det är därför spännande att gissa hur de enorma reklamköparna Telia, Telenor, Tre och Tele2 ska marknadsföra 5G för att få tillbaka lite av mångmiljardinvesteringarna. Sverige är som sagt lite försenade i frågan. När 4G kom var vi bland de första i världen med den nya tekniken. Men idag har ledarna i Bloombergs topplista över världens mest innovativa länder, som Finland och Sydkorea, redan 5G. Vissa sedan mer än ett år tillbaka. Så vi kan börja med att titta åt öst för att se hur operatörer som Elisa valt marknadsföra tekniken.

Svaret är, blygsamt och lite. I det futtiga material som exponerats syns främst natur och actionsport. Elisa verkar trumma för täckning på exotiska platser så kunden kan använda sin GoPro-kamera online. Ett 5G-hackathon har Elisa även redan hunnit utföra. Elisa 5g Co-Creation Challenge utsåg efter efter sex månaders utvärdering nyligen tre vinnare. Tyvärr blev man inte klokare kring hur 5G ska marknadsföras efter det. Vinnarna hittade på lösningar inom traditionella och uppenbara områden som laggfri TV-spelsuppkoppling och snabbare uppkopplade VR-glasögon. Det mest kreativa var en hjälm med glasögon som visade IoT-data i realtid för testare på en fabrik. Men dessa typer av IoT-egenskaper förekommer redan i alla diskussioner om 5G. Här åskådliggörs en stor annan trend. Det är inte längre några Apple eller ens Nokia telefoner som används som första 5G-enheter. Det är främst de kinesiska uppstickarna Xiaomi eller One Plus som följer med när man köper ett 5G-abonnemang i Finland.

Kanadensiska operatören Rogers tar till varenda superlativ som finns i sin reklam, miljöaspekten, närheten, mänskligheten och att det omöjliga blir möjligt. I USA marknadsför Verizon främst tekniken med att de var just först. Som en pik gentemot konkurrenterna. De berättar gärna även att de kopplat upp tretton NFL-stadier med 5G. För att klara folkmassornas nätkrav. Även om knappt någon i publiken denna säsong har en kompatibel telefon . I ett sammanhang använder de även den hypade termen ”smarta städer”. Hårdvaruleverantörerna är annars de som lagt mest pengar på sina 5G-reklamer i år. Qualcomm och Ericsson har snarlika visioner med AR-uppkopplade framtida världar. Även om det mest ser ut som en variant på dagens tillgängliga teknik med röststyrda lampor och musik.

Börje Ekholm på Ericsson och Haval van Drumpt på Tre har i krönikor beklagat sig att Sverige inte längre går i bräschen inom modern uppkoppling. Men med tanke på hur svårpaketerad den nya tekniken visat sig vara bland ledarna så kanske det inte är fel att vara lite av en ”laggard” gällande den femte generationen?

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Alla år är ”Year of Voice”. Vikten av att inte vara först, lär av historien

Information är lite för lättillgängligt, företag är lite för trendkänsliga och buzzwords låter lite för attraktiva just nu. Gör er verksamhet och er styrelse verkligen rätt med alla pengar som...

28 November 2019

Guerillaaktiviteter enda sättet för marknadsförare att driva igenom digitalisering

Aldrig har jag pratat med så många CMO:er och marknadschefer som pratar om sina ”hemliga digitalprojekt”. Sina guerillaaktiviteter och hur de framgångsrikt ”rundar egna organisationen” i det dolda. Högt uppsatta ledare...

4 Oktober 2019

Viktiga förkortningar för den digitala marknadsföraren hösten 2019

Akronymeras tid är inte förbi. Ett tag såg det så ut när nya termer som ”SMarketing” (försäljning och marknadsföring på engelska) och ”Martech” (teknik för marknadsförare) började skrivas ut i...

24 September 2019