Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 12 maj 2021

Sju okända anledningar som driver branschens förvärvshysteri

Mina kollegor på Resumé har skrivit flera smarta och insiktsfulla krönikor på sistone, så tänkte denna soliga onsdag bjuda på ett eget alster. Vad sägs om den så aktuella M&A, eller förvärvshysterin som just nu råder i byråsverige. För att inte prata om alla digitalbyråer som slås samman. Bara denna vecka kan vi räkna upp minst 6-7 förvärv och stundande ”mergers”.

Alla dessa ”match made in heaven”. Hur går de egentligen till? Hur kan båda parter så bra hitta fram till varandra och vid just rätt tillfälle helt enas som köpare och säljare? Till helt rätt pris och med rätt betalningsmedel och villkor.

Sanningen är att det inte enbart är kompletterande kompetenser, svårrekryterad nischkompetens eller aggressiva förvärv som gett oss alla bolagsförvärv den senaste tiden. Det finns lite fler anledningar än så. Låt oss ta en titt!

  • Hypen är påtaglig. Det snabba behovet av att krydda med kreativitet och UX till slipsförsedda managementbjässar är mest klassisk under det senaste halvdecenniet. Även andra makrotrender som e-handel, agila team och mobilitet har lett till internationella förvärvsvändor då alla bjässar ska ”check’a av en box” för att kunna prata samma språk och akronymer som kollegorna.
  • Alla förvärvade bolag kostar inte pengar. Flertalet av senaste tidens byråförvärv rör bolag som en längre tid visat knallröda siffror. Sammanslagningen blir då ett nollsummespel och en nådastöt i förhållande till konkurs. Men som skapar positiv PR och i vissa fall kan leda till framtida synergier för den förvärvande parten.
  • Man köper inte ett bolag. Man köper en bild av ett eftertraktat område. Detta är främst påtagligt då internationella aktörer handlar upp svenska byråer. Ett tag senare visar det sig att bristfälliga engelska möten samt en tight tidsplan att ta sig in i landet lett till att traditionella reklambyråer förväxlats med certifierade ehandelsexperter. Något som lätt kan hända när alla idag på pappret jobbar med CX, UX och e-handel och få krav på ytterligare detaljer krävs.
  • Bolaget är sekundärt. Det är enormt dyrt, baserat på både lönekrav och HR-enhet/head hunters, att rekrytera inom dessa områden sedan 2019. Förvärvet kostar därför totalt mindre än att anställa individuellt. I dessa fall blir snart även uppköpta byrågruppen omstöpta till timdebiterande konsulter.
  • Det yttersta ledarskapet är inte sällan väldigt egocentrerat. Det finns fler VD:ar än ni tror som främst har för avsikt att ”röra om i grytan” och skapa ett legacy av något som kan bli bra efter tid. Långt efter de själva klivit av. Det har lett till de märkliga, och eller kostsamma förvärv vi sett på sistone.
  • Ett bolagsförvärv kan på kortare tid klä en aktörs nysatsning på ett hetare, mer hypat område. Inte ovanligt när traditionella reklam- och mediebyråer behöver digitalisera sig. Förändringen kan accelereras med ett någorlunda passande bolagsförvärv.
  • På samma sätt kan ett gäng avhopp (brain drain), en större kundförlust eller allmän stiltje leda till att ett bolagsförvärv krävs för att på kort tid vända de anställdas tillförtro och syn på den egna arbetsgivaren.

Det sagt, visst finns det fortfarande ”match made in heaven‘s”. Men det finns även andra anledningar.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Viktigast att hålla koll på om digitalt och martech för svenska marknadschefen

Dags för ett novembersvep om martech och det digitala för alla marknadschefer och övriga intresserade av en digital markandsbudget. Finns det för övrigt någon annan marknadsbudget dessa dagar? Ett knippe novembernyheter...

24 november 2021

Därför byter marknadschefen martech-verktyg. Så spenderas digital 2022-budget, e-handel dominerar

Undertecknad hade äran att inledningsföreläsa på Resumés stora Martech-dag på Grand Hotell i Stockholm tidigare i månaden. Är ämnet martech kommer vi inte undan att återkommande citera uppgifter och siffror...

25 oktober 2021

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp...

20 september 2021